Bra temperatur för en bärbar? (Asus M6000)

Permalänk
Medlem

Bra temperatur för en bärbar? (Asus M6000)

Har precis fått tillbaka min Asus M6000 från service där båda fläktarna har bytts ut (dom hade stannat innan).

Nu undrar jag vad en bra temperatur ska vara för en bärbar, nu ligger den på ungefär 60-63C när jag inte gör någonting, har bara startat den och står på skrivbordet med Asus Probe igång (deras övervakningsprogram för cpu, temp osv). Asus Probe anger även "CPU Fan State" till "1500 RPM".

Är det en bra temperatur eller ska den ligga lägre?

//Johan

Permalänk

Hmm... låter lite högt, men det beror väl på komponenter och hur välventilerat chassit är. Min Inspiron 9400 ligger väl oftast runt 45C när den idlar men då går fläktarna lite också, eftersom jag vill ha en sval dator

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Min Amilo xi1546 ligger runt 50C i idle och runt 52-55C vid surfande. När jag spelar BF2 ligger den dock runt 75-78C.

Permalänk
Avstängd

Min macbook pro tror jag låg på 54 när jag inte gjorde något, det kaaan ha varit 48 med men jag är inte säker. Nu låg jag i soffan och hade den balanserandes på ett täcke och då blir ju undersidan mycket varmare, har ett par flikar i opera men inget med massa flash tror jag och då ligger datorn på 65 grader.

Vid de lägre temperaturerna ligger mina två fläktar på 2000 rpm och nu när datorn var 65 grader går de i 4000 rpm (max 6000), men då kör jag ett program som reglerar fläkthastighet efter processortemp också och inte bara temperatur på minneskontrollern som det är ifrån början.

Datorn har ingen cpufläkt utan använder sig utöver de två fläktarna som har nämnts av heatpipes.

Permalänk
Medlem

Har nyligen lagt påny kylpasta MX-2 har dock inte mätt temeperaturen innan men nu vart det

idle: 40-41
fulload: 58

idle- då hade jag startat upp datorn och dom vaniga programmen är igång samt ett explorer fönster.
fulload- då körde jag seti@home i 6 timmar

har en asus a7v (intel centrino) 1.8ghz... ati x700 eller om det är x800... 1024ram 120gb hdd

Permalänk
Medlem

Det låter lite högt tycker jag med.
Mina temps efter Quake Enemy Territory

Hdd: 48 grader celcius
cpu 1/2 : 41
Gpu(8600GT): 68

Detta är mätt med speedfan. Just nu med lite surf ligger cpu på 36 grader och disken på 38. Grafikkortet ligger som nästan alltid på 60 grader.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium