Permalänk
Avstängd

Hjälp med OS X.

Kör på en allmän rubrik så att fler kan ställa frågor här, jag har några själv.

1) När jag använder finder och senare har laddat ner en ny fil, eller packat upp en, eller sparat ifrån iPhoto eller vad som helst, HUR kan jag få finderfönstret att visa denna direkt? Det är ju skitjobbigt att leta igenom ett helt dir efter filen, visst kan jag trycka command-r för att reloada innehållet men sorteringen följer ju inte med, så jag måste gå in i menyerna och välja att sortera på skapelsedatum varje jävla gång, och det finns ju ingen genväg för det kommandot heller. Så fruktansvärt dåligt, hur gör ni som använder mac på riktigt?

2) Varför kan man bara välja sorteringsordningen i ikonläget? Jag kanske vill ha kolumnlistning men sorterat annorlunda (iofs, där kanske man klickar på rubriken ovanför varje kolumn istället? Möjligt att det fungerar så, men inkonsistent isf.)

3) Hur gör jag pageup på en macbook pro? Jag vill kolla högre upp i irssi.

4) I safari kunde man hålla in alt och piltangenterna för att scrolla lite snabbare märkte jag fort, vilket är skönt då touchpad suger, men det verkar inte fungera i Opera, finns det någon kombination som ger pageup på riktigt som i fråga 3 eller som alltid snabbscrollar? Eller måste det vara en applikationsspecifik tangentbordskombination, och isf vet någon vad det är för opera?

Permalänk
Medlem

1. Mitt Finder visar då alltid mina uppackade/nedladdade/sparade filer direkt. Förstår inte vad som är fel för dig?

3. Fn+pil upp (läs på tangenterna, vettja)

4. Scrollar du genom att dra två fingrar på trackpaden? Fungerar guld enligt mig. Har tyvärr inget svar på din fråga.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

3. Är det inte FN+Pil upp?

Permalänk

3) shift+fn+upp/ner använder jag

4) fn+upp/ner?

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Avstängd

Kapaas:
1) Möjlig att fönstrets innehåll uppdateras automagiskt även om det är öppna, låter konstigt, men ditt lär ju inte sortera om filerna som du valde senast automagiskt så att du lätt hittar den senaste filen? Eller? Hamnar den överst uppe åt vänster utan att du gör något?

3) Mm, fungerade fint, tack.

4) Mjae, i brist på annat gör jag ju det, men det är ju inte särskilt skönt i fingrarna och jag tycker inte att den fattar vad man vill göra så bra, ibland får man dra några ggr osv, samma sak med högerklick, jag och padden är väl inte överens om hur man skall hålla fingrarna under tiden kanske ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Kapaas:
1) Möjlig att fönstrets innehåll uppdateras automagiskt även om det är öppna, låter konstigt, men ditt lär ju inte sortera om filerna som du valde senast automagiskt så att du lätt hittar den senaste filen? Eller? Hamnar den överst uppe åt vänster utan att du gör något?

Du får ursäkta, men jag tror att jag missförstod ditt första inlägg.

Det du är ute efter är alltså att Finder ska bläddra till den t ex uppackade filen automatiskt?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med det, men om du kör med listvy så kan du ju ha en ändringsdatum-kolumn som du klickar på och på så vis får filen längst upp eller ned.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Avstängd

Det jag är ute är väl främst att finder överhuvudtaget MINNS i vilken ordning jag ville sortera mina grejer, för om jag isf hade valt säg skapelsedatum och laddade om innehållet så skulle ju den nya filen hamna högst upp åt vänster, om jag hade valt namn och laddade om hade den ju hamna på rätt ställe i bokstavsordning, osv.

Nu verkar det ju inte hända, men ja, tillsammans med att findern automagiskt hade valt filerna som nyss hade blivit uppackade hade varit ännu bättre FÖR MIG, även om jag inte uppskattar programvara som försöker lista ut vad man ville göra i de fall då man inte alls ville göra vad det trodde (tänk om jag ville packa upp ett annat arkiv istället?)

Ok, kanske går att lägga till fler kolumner då, störigt hur som helst, och de kanske inte minns det heller utan att man får klicka till på kolumnen igen. De borde verkligen göra något åt finder.

Permalänk
Medlem

Ett fönster skall minnas hur det såg ut senast (map vy, ikonstorlek och sortering etc.) förutsatt att man stänger det med det utseendet man vill ha. Sådant sparas i filen .DSstore som finns i alla mappar.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!