Permalänk
Medlem

Vill ha XP igen...

Köpt ny bärbar och kört Vista home premium någon månad. Sitter och svär i stort sett varje gång jag använder datorn. Jag menar, hur krävande kan det vara att öppna internet explorer på en sprillans dator med bra prestanda? Den ska inte behöva tänka för det. Tar till och med lång tid att stänga av datorn, för att inte tala om att boota den...Ja, som ni förstår så är jag trött på skiten!

Nu så funderar jag på att installera XP pro sp2, som jag har liggandes. Har dock lite funderingar:

Bör jag köra XP på egen partition och behålla Vista i hopp om att sp1 som kommer i början på 08 ska göra underverk. Eller bara ha XP på datorn?
Om jag vill ha båda så har jag hört att man alltid ska installera det äldsta OS:et först, annars kan datorn bli oanvändbar, stämmer det? Har ju nämligen ingen cd på Vista, då det var förinstallerat när jag fick datorn.

Om jag bara ska köra XP, så skulle det vara kul att kunna installera Vista någon gång i framtiden, då det blivit stabilare och snabbare. Kan jag på något sätt bränna mitt Vista för framtida installation? Om nej, blir jag tvungen att köpa nytt vista då om jag tar bort det nu men vill använda det i framtiden?

Permalänk
Medlem

Om du har har utrymme som du inte ska använda så kan du ha båda, dock ska du som sagt installera xp först=/

Vad är det för märke på datorn? Det är så att du kan bränna ut en egen dvd med vista på. Alternativt så är det bara en dold partition som du kan boota och återskapa ifrån.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Vista är problemet...
Förmodligen är det datortillverkaren som har slängt in en miljon jävla skitprogramvaror som tar 70% av datorns prestanda.

Har du en skiva ned Vista, installera om. Jag lovar dig att du kommer bli chockad hur snabbt och stabilt Vista är.

Har sett över 6 bärbara datorer med olika märken där det är helt horibelt vad skit som är installerat.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag tror inte Vista är problemet...
Förmodligen är det datortillverkaren som har slängt in en miljon jävla skitprogramvaror som tar 70% av datorns prestanda.

Har du en skiva ned Vista, installera om. Jag lovar dig att du kommer bli chockad hur snabbt och stabilt Vista är.

Har sett över 6 bärbara datorer med olika märken där det är helt horibelt vad skit som är installerat.

Det är sant, det finns skräck exempel på såna som har över 70 processer. Jag har nu (i vista) 56, då är msn, ff, itunes, antivirus mm. igång.
Dock så verkan han inte ha någon annan vista-skiva.

Det du kan göra är att se till att du har bakupskivorna ute, alternativt vet att det ligger på en dold partition, och börja inaktiver, avinstallera, osv.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Posta vettiga inlägg.

Permalänk
Medlem

vart ser jag hur många program som är igång och hur vet jag vilka som inte behöver vara igång? det är för övrigt en HP

Permalänk

Du ser det genom att trycka control+alt+delete. Står "processer" där nere. Kanske borde vara runt 30-40 om du inte har massa egna program igång.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

75 processer igång. Då har jag internet och anti virus igång. inga fler vad jag vet. Men hur vet jag vilka jag kan ta bort utan att något vitalt? Och hur får jag bort dem "permanent" så att jag slipper gå in i aktivitetshanteraren varje gång jag startar datorn?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Sötast

Kör vista med 65 processer nu, Firefox tar väl c:a 0.3 sek att starta.

Låter som något annat kanske?

Permalänk
Medlem

Ja verkligen. För mig tar det kanske 2 sek. Kanske larvigt att gnälla om men segheten gäller ju inte bara uppstart av webbläsare utan i stort sett allt du gör.

Permalänk
Medlem

Vista laddar in frekvent använda program i minnet. Har du lite minne i datorn är det inte mycket som kan förladdas. Har Vista då gissat på fel program måste programmet läsas in från disk, och de flesta 2.5" är inga under av snabbhet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har 2 gig ram och 4 cache...
Det känns som om jag omöjligt kan vara den enda med segt Vista.
Vad har alla dessa människor gjort för att lösa sina problem, för jag gissar att alla inte gått tillbaka till XP?!

Permalänk

Jag är rätt så ny på Vista, men jag har partitionerat min 320gb hårddisk till tre partioner och den första partionen är på ca 70gb! Den andra är på ca 100gb och den tredje är på ca 125gb. Det var en som berättade att man bara ska ha maskinvaror, brandvägg och antivirus installerade på C-enheten och lämna resten för Windows så att den har en stor arbetsyta. Programvaror installerade på D-enheten och t.ex spel och annat på
E-enheten. Efter att jag gjorde detta, så fungerade datorn mycket bra. Man kan ju också ändra på växlingsfilen om man vill. I WinXP, så ville min dator ha 3070Mb som växlingsfil men i Vista så kräver den bara 2376Mb. Märkligt, eller hur?

carlkrook

Min dator:
P4 3.0Ghz 2Gb minne 320Gb hårddisk