Permalänk
Medlem

Dell XPS M1330 vs Asus F8SA-4S001C

Dell XPS M1330 vs Asus F8SA-4S001C

Vilken är bäst att sattsa på?
Vilken ger mest för pengarna?
För och nackdelar på båda?
Vilken skulle ni tagit?

Asusen:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=215990

Processorhastighet 2,0 GHz
Processormodell Intel Core 2 Duo T7300
RAM-minne 2048 MB
Skärmstorlek 14 Tum 1440x900
Grafikprocessor Mobility Radeon HD 2600
Hårddisk 5400 RPM 160gb
DVI ut Ja (1 st)
Trådlöst nätverk 802.11a , 802.11b , 802.11g , 802.11n(draft)
Bluetooth 2.0+EDR

Dellen finns ju med olika spec.
Men självklart måste man ju jämföra med en liknande spec.

Vilken ska man välja? och varför?

Datorn ska användas i skolan så den ska släpas fram och tillbaka varje dag.
Skall även kopplas till tv:n för att se HD-material samt lyssa på musik via surroundsystemet.

Permalänk
Inaktiv

Tyngre, större, saknar HDMI. Dell då.

Permalänk
Medlem

Man har ju DVI så saknaden av HDMI är inget större problem, tyngre och större, ja den är väl kanske ett halvkilo tyngre. Skärmen är en aning större men i gengäld får man en högre upplösning. Asusen är dssutom MYCKET billigare och har ett mycket starkare grafikkort än det bästa man kan välja till 1330, men visst, dellen är väl lite mindre.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

Ja man får överväga HDMI klarar bättre ljud, har digital bild och ljud i mindre kabel och endast en kabel. Samt är mer framtidssäkert. Sen vet jag inte hur bra Asusen klarar 24p och 60hz @ 1080p om den ens klarar detta? Men det vet jag däremot att Dellen klarar (med Nvidia kortet).

Annars är Asusen säkerligen minst lika bra...

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med att ha bild via DVI och sedan ljud via den ljudutgång datorn har. Hur exakt är ljud och bild i separata kablar inte framtidssäkert? Och ang. full HD ska borde det ej vara några problem. Men men, om man nu tycker att 1 kabel mindre är värt några tusen i ökad kostnad ska inte jag lägga mig i.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

Jadu hur kan det inte vara det...
Sen kostar en XPS med nvidiakortet väl ~10k? så var är alla dessa tusenlappar? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Ser inga problem med att ha bild via DVI och sedan ljud via den ljudutgång datorn har. Hur exakt är ljud och bild i separata kablar inte framtidssäkert? Och ang. full HD ska borde det ej vara några problem. Men men, om man nu tycker att 1 kabel mindre är värt några tusen i ökad kostnad ska inte jag lägga mig i.

Har du digital S/PDIF-ljudutgång då? Kör du med 3,5mm Hörlursutgång har du ju inte digital ljud. HDMI har både DVI-signalen (digital), samt den digitala S/PDIF-signalen i samma kontakt.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Vet du vad? Jag är faktiskt inte helt hundra på det där med ljudet, så här ett par bilder på datorn där jag tror alla portar visas (högersidan/framsidan är inte med, kanske finns något där), så kanske du kan hjälpa till :

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=1...

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=1...

Kollade nu lite på prisjakt, och googlade lite; det verkar som om den har S/PDIF.

Edit: Danne: För 11 000 (som dellen kostar med 8400GS) får du detta med dellen:

Intel® Core™ 2 Duo T5250-processor (1,5 GHz, 667 MHz, 2 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska
Smokingsvart och kamera med 2,0 megapixlar för CCFL-skärm
13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
No Biometric Fingerprint Reader
1 024 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x512]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Detta inkluderar INTE bluetooth eller draft-N, däremot finns dessa med på asusen, så nej Danne, ingen 1330 för 10k.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Vet du vad? Jag är faktiskt inte helt hundra på det där med ljudet, så här ett par bilder på datorn där jag tror alla portar visas (högersidan/framsidan är inte med, kanske finns något där), så kanske du kan hjälpa till :

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=1...

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=1...

Kollade nu lite på prisjakt, och googlade lite; det verkar som om den har S/PDIF.

Kan inte öppna länkarna då jag inte har ngt acc på notebookreview. Men vissa har S/PDIF kombinerat med typ S-VHS hur det nu funkar. Annars kan det bara vara en vanlig RCA-kontakt med, så den kan se lite olika ut.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Kan inte öppna länkarna då jag inte har ngt acc på notebookreview. Men vissa har S/PDIF kombinerat med typ S-VHS hur det nu funkar. Annars kan det bara vara en vanlig RCA-kontakt med, så den kan se lite olika ut.

Ojdå.

Här är bilderna (förhoppningsvis kan du se dessa, och kom ihåg, detta är bara höger- och baksidan):

http://strony.aster.pl/pmpcfg/PC/ASUS_F8Sa/F8Sa_3.jpg
http://strony.aster.pl/pmpcfg/PC/ASUS_F8Sa/F8Sa_2.jpg

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Ojdå.

Här är bilderna (förhoppningsvis kan du se dessa, och kom ihåg, detta är bara höger- och baksidan):

http://strony.aster.pl/pmpcfg/PC/ASUS_F8Sa/F8Sa_3.jpg
http://strony.aster.pl/pmpcfg/PC/ASUS_F8Sa/F8Sa_2.jpg

Ser ut att vara kombinerad med S-VHS, för det är då inte enbar S-Video iaf. Liknar mer någon kombination av mini DIN 7 eller 9-pol. Säger spec. att det är S/PDIF är det nog det... Men hursomhelst blir det ganska mkt mer bökigare, för då ska du först ha en förgrenare från S-VHS (eg. ngt annat) till både S-VHS och S/PDIF, men sedan använder du bara S/PDIF som går in i förstärkare eller dylikt och DVI som går till TV. Eller så har du en adapter som knyter samman DVI och S/PDIF till HDMI. Så det blir en massa greningar ist. för att från början ha en kabel.
Nu har jag nyligen köpt en Vostro 1500, som saknar både DVI och HDMI.. då jag inte har någon HD-ready TV, eller Full-HD, har en 32" så då duger S-VHS, sen kommer jag inte använda den till en massa filmtittande heller, så du måse gå till dej själv och bestämma vad som är viktigt för dej. Mina krav gick inte ihop (ville ha DVI från början), så jag kompromissade på det. Aja, nu vart det en utsvängning, men tror du fattar vad jag menar...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Kan vara så som du säger, här är förresten en lite mer close-up bild på ljudutgångarna:

http://digitalne.centrum.cz/Files/FckGallery/ASUS_F8_foto.ZIP...

Och så en gnutta mer information om graffet på asusen: läste nyss nåt om att ATI hade UVD på detta kort (mobile HD 2600) som ska hjälpa till med HD-uppspelning genom avkodning via hårdvaran, lite mer att läsa om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Video_Decoder

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har du digital S/PDIF-ljudutgång då? Kör du med 3,5mm Hörlursutgång har du ju inte digital ljud. HDMI har både DVI-signalen (digital), samt den digitala S/PDIF-signalen i samma kontakt.

Det enda jävla med att ha ljudet i hdmi kabeln är ju om man har en förstärkare/receiver som saknar hdmi ingång så man inte får ut ljudet i förstärkare/receivern utan bara i tv

Permalänk
Inaktiv

Både ATI och Nvidias hjälper med hårdvaruavkodning. Dock är ATI bättre på detta vad jag vet. Tror Asusen är ett bra val om man inte måste ha HDMI, jag kolla själv på den när jag valde.

Du har ju ofta ljudutgång från TVn som ändå är kopplad till förstärkaren. Det är så man kopplar Dator (hdmi) -> TV (ljud ut, någon kontakt) -> Förstärkare.

Om din förstärkare saknar HDMI och du inte vill koppla via TV har du 3 ljudutgångar där fram på Delldatorn.

illusi0n, du räkna inte med rabatter osv antar jag?

Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo Processor T7250 (2.00 GHz, 2 MB L2 cache, 800 MHz FSB)
Äkta Windows Vista® Home Premium - svenska
Smokingsvart och kamera med 2,0 megapixlar för CCFL-skärm
13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
No Biometric Fingerprint Reader
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Ej modem
Tillbehör
Ingen bärväska
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa

Tycker jag ser okej ut.
11400:- med minsta möjliga rabatt, så billigare blir det säkerligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Om din förstärkare saknar HDMI och du inte vill koppla via TV har du 3 ljudutgångar där fram på Delldatorn.

Du menar utgången för mikrofon och de två vanliga för hörlurar?

Edit: Jag vet att studentrabatten inte är omöjlig att få men du kan inte alltid räkna med den.

Förresten, testade nyss att konfigurera samma dator och fick det till 12 430 kr, utan studentrabatt. Dessutom är hårddisken mindre, processorn är sämre (2mb L2 cache mot 4mb L2 cache), dessutom har 1330 ingen fingeravtrycksläsare (eller man kan lägga till, men det är 500kr till).

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Du menar utgången för mikrofon och de två vanliga för hörlurar?

Den som är "mikrofon" går att ställa om, man får förfrågan när man stoppa in något där (svårt att veta om man inte har datorn själv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Den som är "mikrofon" går att ställa om, man får förfrågan när man stoppa in något där (svårt att veta om man inte har datorn själv)

Går att ställa om till vad? Så den får stöd för tex 7.1?
Är den utgången digital eller analog?

Permalänk
Inaktiv

Tror de är analoga. Men det är 3st, du kan ha de olika inställt. Har inte kollat runt så mycket. Men du kan ha typ: "Front, center, back" på uttagen (minns inte exakt vad där står). Eller så kan du ha 2st (vet inte om sista går också) att ha som vanlig output som vanligt.

Permalänk
Medlem

Du verkar vara lite förvirrad Danne, kan du visa någon länk där detta förklaras bättre?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Tror de är analoga. Men det är 3st, du kan ha de olika inställt. Har inte kollat runt så mycket. Men du kan ha typ: "Front, center, back" på uttagen (minns inte exakt vad där står). Eller så kan du ha 2st (vet inte om sista går också) att ha som vanlig output som vanligt.

Okey på så vis! Då blir det då en massa kablar iaf

Permalänk
Inaktiv

Du har 3 utgångar. Jag vet inte om dessa är digitala. De är inte optiska iaf.

Du har de 2 till vänster som kan fungera som vanlig output som vanligt på vanliga datorer och ha en mikrofon i den tredje.

Aleternativt kan du köra alla 3 som utgångar. Då blir den vänsta "Främre Högtalare", mitten blir: "Mitten/ LFE-högtalare", högra blir: "bakre högtalare"

Förklarade detta bättre?

Permalänk
Medlem

Skulle fortfarande vara trevligt med den där länken.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Njae..var nog mer att jag vill ha bevis på det där, man vet ju aldrig med KSMB & Co...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Inaktiv

hehe Jag är ingen fanboy så du kan va lugn

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att det verkar vara ett svårt val detta!

Permalänk
Medlem

I första posten står det att du datorn ska användas i skolan. Hur lång batteritid tror du att du behöver, eller finns det eluttag? där du brukar vara?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
I första posten står det att du datorn ska användas i skolan. Hur lång batteritid tror du att du behöver, eller finns det eluttag? där du brukar vara?

Vet inte riktigt hur lång batteri tid jag behöver men ca 3 timmar, eluttag finns nog att tillgå under några av lektionerna iaf

Permalänk
Medlem

3 timmar säger du. Jag vet inte riktigt om asusen håller så länge iom det starka grafikkortet, men försök leta upp en recension eller lite specs och se vad som står där.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
3 timmar säger du. Jag vet inte riktigt om asusen håller så länge iom det starka grafikkortet, men försök leta upp en recension eller lite specs och se vad som står där.

Jo ska ta och göra det! Hade ju tänkt att det skulle ju vara bra att ha lite kräm kvar i den när man ska åka buss hem också i ca 1,2h var dag. Så man har något att göra under tiden.