Fråga angående Steam

Permalänk

Fråga angående Steam

Lägger frågan här eftersom jag gissar att många som hänger här lirar spel just via steam.

Min fråga lyder: Går det att välja vart Steam skall spara spelen man laddar ner? Som det är nu så läggs allt på C: som jag vanligtvis inte installerar spel på, vilket gjort att det börjar bli lite ont om utrymme där.

Inte använt steam tidigare och pallade inte söka igenom 10000x whine trådar på steam forumet.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det.

Det du får göra är att ha steam där du installerar spel.

Visa signatur
Permalänk

Darnit ok, får ta och fixa det nästa gång jag formaterar datorn.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Har ett problem med steam, att varje gång jag startar det så blir datorn trög och man kan inte göra ngt. Detta började igår och jag kan inte minnas nåt förutom att jag laddade Portal. Någon som har en lösning på detta utan att en ominstallation krävs? För de flesta spel måste tankas via steam, eller finns det nåt sätt att göra en backup på spelen och bara ta bort steam? Hoppas ngn förstod vad jag försökte säga iaf.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För att göra "Backups" på spel man redan har skaffat genom steam gör man följande.
(Jag har på engelska så jag vet inte i alla fall vad den svenska termen är)

1 - Ta upp menyn "Games/Spel".
2 - Högerklicka på det spelet du vill göra en "Backup" på.
3 - Välj "Properties/Egenskaper"
4 - Klicka på fliken "Local Files/Lokala Filer"
5 - Välj "Backup Game Files/Gör kopia på spel"

Sen är det bara att följa guiden, vet inte men jag tror att alla spel finns med oavsett vilket spel ni vill göra en "Backup" på, man markerar helt enkelt det man vill och så är det bara att köra..

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrat
För att göra "Backups" på spel man redan har skaffat genom steam gör man följande.
(Jag har på engelska så jag vet inte i alla fall vad den svenska termen är)

1 - Ta upp menyn "Games/Spel".
2 - Högerklicka på det spelet du vill göra en "Backup" på.
3 - Välj "Properties/Egenskaper"
4 - Klicka på fliken "Local Files/Lokala Filer"
5 - Välj "Backup Game Files/Gör kopia på spel"

Sen är det bara att följa guiden, vet inte men jag tror att alla spel finns med oavsett vilket spel ni vill göra en "Backup" på, man markerar helt enkelt det man vill och så är det bara att köra..

Hoppas det hjälpte.

Ok, ja det lär väl fungera men jag slapp som sagt inte dit utan att datorn blev trög. Så jag avinstallerade steam och tankar nu igen alla spel.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Testpilot

i \Steam\SteamApps ligger det massor av gcf-filer, dom innehåller alla filer som spelen använder och sen finns det även en mapp som heter samma som ditt konto som innehåller profiler för alla spel. Säkerhetskopiera hela SteamApps, avinstallera hela skiten och installera det sen på en annan hårddisk. Det ska sen gå att kopiera in dom gamla filerna och så ska spelen funka igen utan att man behöver ladda ner dom.

Tyvärr verkar man inte kunna sprida ut spelen över flera diskar så man får se till att ha en disk där allt får plats, själv är min Steam-mapp 20.7GB

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]