Så blev det. E6750-paket för ca 16700:- med 4GB RAM

Permalänk

Så blev det. E6750-paket för ca 16700:- med 4GB RAM

Mors!

Har nu fått prylarna som jag beställt.

Här är receptet och en liten motivering till varför jag valt respektive komponent.:

Antec P182B Gun Metal Black
- I mitt tycke den bästa lådan just nu om man inte behöver ta den med sig. Har en P180B sedan tidigare.

Corsair HX 620W
- "Editors choice" på TechReport.com (http://www.techreport.com/articles.x/13271/11)

Gigabyte GA-P35-DS4
- Efter omröstning på Swec (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...) så har den i skrivande stund 83% av rösterna. Sägs vara ett mycket bra kort.

Core 2 Duo 2.66GHz (E6750)
- Billig och skall enligt uppgift gå att klocka över 3GHz utan större bekymmer, så jag såg ingen anledning att köpa en på 3GHz direkt.

Thermalright Ultra-120 eXtreme 120
- Sägs vara den bästa kylaren just nu (en av de bästa iaf). Har Infinity på min andra burk så jag tänkte prova den här.

4GB Corsair PC6400 CL4 med kylfläns
- Bra minnen som är stabila och klockar till 400FSB vilket jag vill. Ligger bra i pris också.

2 x WD Raptor 150GB
- Snabbaste diskarna för SATA-gränssnittet. Iaf när det gäller access, kanske inte pumpa data...då ska man nog ha 300-diskar..

1 x Seagate Barracuda 7200.11 500GB 32MB
- Bra stabil disk för datalagring. Sägs vara tyst också.

Plextor DVD-brännare DL SATA
- Skall vara en bra och stabil/pålitlig brännare.

4 x Nexus 120 Real Silent svart/vit (byte i chassi + 1 för CPU-fläns)
- Blev väldigt omtyckt av SPCR samt omtyckt på Swec och fått bra kritik i en IDG-test.

Asus GeForece 8600GT 512MB Silent 2xDVI
- Räcker för mina ändamål. Jag ville ha ett tyst grafikkort som kan hantera två DVI-skärmar. Jag hoppas Vista Aero funkar. Har inte ens kollat...

+ lite vinklade SATA-kablar. Blir enklare i en P182.

Allt som allt 16750:- på Dustin home. Finns kanske billigare om man letar, men jag tycker dom funkar bra + att man får allt i en o samma leverans och sen är det smidigt om man behöver returnera något. Oavsett vilken leverantör man väljer tycker jag alltid man ska försöka sikta på att köpa allt från ett och samma ställe.

Som ni kanske ser så är det väl ingen spelmaskin direkt eftersom jag tagit ett ganska "enkelt" grafikkort. Planerar Vista x64, därav 4GB RAM. Sitter mest med tunga applikationer och kompileringar.

Jag har fått bra hjälp av flera på forumet i val av minne och moderkort som alltid är svårt att välja själv. Tack för hjälpen!

Nå, tycker ni jag ska köra Raptor i spegling (vill inte köra stripe) eller var för sig med OS på en och app på en? 500-giggarn ska jag ha för data (film, musik, installs osv.).

/Fredrik

PS Riggen i signaturen är min burk på jobbet. Den här skall vara hemma.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Ser inte varför du ska byta fläktarna när du har dubbla raptor-diskar... antecs redan tysta fläktar är knappast det största oljudet

Att minnet klockar till 400fsb är ju inte så konstigt eftersom det är gjort för det Men det ser bra ut.

Prova prisjakts "prisoptimerare" så ser du vilken butik det är billigast ayy handla från.

Kör raptordiskarna i stripe och ha bara sådant där som du kan undvara vid eventuellt databortfall. Resten tar du backup på. Annars är det nog normalt som gäller, känns sjukt onödigt att ha 2st raptor i spegling...

Edit: titta på Q6600 som cpu också, spec när du inte ska spela.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Ser inte varför du ska byta fläktarna när du har dubbla raptor-diskar... antecs redan tysta fläktar är knappast det största oljudet

Att minnet klockar till 400fsb är ju inte så konstigt eftersom det är gjort för det Men det ser bra ut.

Prova prisjakts "prisoptimerare" så ser du vilken butik det är billigast ayy handla från.

Kör raptordiskarna i stripe och ha bara sådant där som du kan undvara vid eventuellt databortfall. Resten tar du backup på. Annars är det nog normalt som gäller, känns sjukt onödigt att ha 2st raptor i spegling...

Tack för input!. Jag har idag en P180B med tre Raptor 150 i på jobbet och jag hör aldrig diskarna, men fläktarna hörs faktiskt även om jag har dom på läge 1. Jag tänkte prova med Nexus-fläktar för att se om det blir någon skillnad.

Raptor i stripe vill jag inte ha. Om det blir någon RAID så vill jag ha spegling. På jobbet är diskarna "fristående" med OS på en, apps på en och data på en. Men jag tänkte att man kanske skulle prova spegling...får se hur jag gör.

Det där med minnet...vad jag menar är att det garanterat skall klara det och det räcker för mig.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣