Permalänk

Dellösning på pci-e x1 problemet

Hej!

Jag har skrivit många ggr om mitt problem med P5B brädan.
Den ställer om linkwidth till x1 i stället för x16 vilket gör att prestandan på grafiken blir väldigt klen. (Du kan se om detta hänt dig i cpu-z )

Jag har skrivit till asus men fått ett goddag yxskaft svar.
Såg någonstans på ett forum att nordbryggan kan ha ett samband med detta, var först skeptisk till detta då sydbryggans volt är länkad till pci-e.
Ett förslag var att ställa volten till1.6v och att dra upp pci-e frekvensen från 100 till 101-105, detta löste problemet några ggr men inte mer.
Måste lägga till att detta problem uppkommer då jag överklockar mycket.

Jag funderade på om det var ngn sorts voltdrop som orsakade detta i o m
förslaget att höja sydbryggevolten.
Då jag byggde en ny dator2 till surfning använde jag mitt hiper 580w till detta och köpte ett ZALMAN 600w till dator nr 1.
Jag var heller inte säker på nordbryggans temp ,då jag inte lyckats hitta ngt program för att mäta tempen där, så för att utesluta värmeproblem där gick jag och köpte en fläkt till den. (Passiv kylning innan)
Installerade nätagget (zalman) satte på fläkten på nordbryggan ställde sydbryggevolten på 1.6v ,höjde pci-e frekvensen till 101.

Resultat : Löst
Jag spekulerar i vad som egentligen ändrade mest på förutsättningarna och tror att det var alla tre tillsammans, jag hade nog överskattat hiper nätaggets förmåga till att leverera jämn strömstyrka och tillsammans med de andra två åtgärderna + nya zalman agget så fick jag ett bättre resultat.

Jag tycker det är oroväckande att inte ASUS har gjort ngt med tanke på alla nylanseringar av kort man gör, om man inte vet vad detta fel beror på
så hur kommer man att lösa framtida problem av den här arten.

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Dellösning på pci-e x1 problemet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12

Resultat : På 5 starter ställer sig pci-e på x16 4 ggr och 1 gång på x1...

Det verkar ju väldigt skumt, jag skulle iaf inte lita på den lösningen...
Bra jobbat, fortsätt forska och testa!

Permalänk

Nu verkar jag ha löst detta.
Ställde upp volten även på nordbryggan och chipset ,nu verkar problemet borta även vid 4ghz överklockning, kör på 3.6 mesta tiden.
Såg även i forumet att en kille med Gigabytebräda drabbats av detta, det var första gången hörde om detta problem på en Gigabytebräda.
Jag har postat mina erfarenheter till honom.
Han har också ett 8800gts kort som är överklockat, undrar om NVIDIA kanske är de skyldiga till detta, genom sina drivisar, skall forska och se om det genomgående är ägare med 8 serienkort som drabbas.

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Vi verkar ha olika lösningar på problemet
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Känns bättre att sänka för att få stabilt än att behöva höja

Har mejlat Gigabyte för att se om dom har haft andra med detta
problem.
Höjde iaf mitt 3DM05 från 6800 (1x) till 18900 (16x)

Hoppas du har din stabil och fullt fungerande nu, är lite jobbigt
med skumma problem som är svåra att härleda till någon källa.

Angående din teori om att det är nVidia som är orsaken så
kan det mycket väl vara värt att kolla.
Dock borde flera ha stött på detta problem men allt är möjligt
i den här branchen.
Skriv om du kommer på nåt

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm