Permalänk
Medlem

Limma på moderkort?

Jag står inför ett litet problem. Jag håller på och bygger en htpc/server och försöker använda så mycket komponenter som möjligt av det jag redan har. Oljudet som datorn för just nu är oacceptabelt, därför har jag köpt in vissa delar för att få det tyst. Däribland en Zalmanfläkt. Jag tyckte jag var noggran när jag läste på, men missade detaljen med monteringshål... som mitt moderkort saknar.. (MSI Socket A).

Så till frågan, hur skulle ett moderkort reagera på att man limmar på fästena? Naturligtvis kräver detta viss försiktighet osv, men skulle det fungera rent praktiskt? Om det är omöjligt så måste jag ändå skaffa ett nytt moderkort, men jag vill ändå kolla först. Limningen skulle i så fall ske på den plats det "normalt" finns två hål för infästning på varje sida om sockeln. Hur varmt blir det där?

Min spontana tanke är väl att det borde fungera, de ledningar / komponenter som finns under borde inte påverkas, då det enda som händer är att de blir "inkapslade". (Bara små motstånd finns runt omkring). Men det finns kanske något kritiskt som jag inte tänkt på???

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad för slags fläkt du tänkte limma på? CPU fläkt?!

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

Ja, processorfläkt. Jag vet som sagt att den är tung osv, men poängen är att denna dator skall stå där den står. Inget jag kommer flytta runt.

Permalänk

Men den måste ju ligga ann med ett tryck vilket du inte kommer uppnå med att bara lägga kylaren över proppen;)

du kommer bränna upp den rätt snabbt isf. sen hur hade du tänkt ha datorn "ståendes" ? liggande kan gå men rekomenderar starkt att du köper en fästanordning istället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej,

Eftersom det är ett desktop/htpc chassie så kommer den stå stadigt och (från processor/fläkt sett) stå upprätt. Det blir alltså inte fråga om att det kommer bli någon påverkan i sidled. Det jag ska limma på moderkortet är skruvfästena så min plan är att skruva fast fläkten i dessa fästen... mycket försiktigt..

Permalänk
Medlem

De finns ju en del lösa zalman adapterkit att köpa.. Kolla det först microshop.se tex.
Annars kanske det funkar med nåt superlim, men kommer dragtrycksmotpunkten hamna på ovansidan moderbordet känns de lite osäkert.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns en speciell kylpasta med lim i.
Det brukar kunna sitta på en del kylare till enklare grafikkort.
Man bör inte själv ta en vanlig kylpasta och blanda i lim utan använda denna speciella kylpasta.
Dock vet jag inte hur mycket vikt denna kylpasta klarar.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Har för mig att det finns en speciell kylpasta med lim i.
Det brukar kunna sitta på en del kylare till enklare grafikkort.
Man bör inte själv ta en vanlig kylpasta och blanda i lim utan använda denna speciella kylpasta.
Dock vet jag inte hur mycket vikt denna kylpasta klarar.

Är nog inte så hälsosamt för processorn om man limmar fast en tung zalman - kylare på den. Risken är att pinnarna knäcks om man får för sig att flytta lite på datorn...

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Den aktuella zalmanflänsen använder hålen runt socketen av en enkel anledning: de vanliga klipsen duger inte. Att ge sig på att limma (på ett eller annat sätt) är ingen god idé. Det funkar på nb/sb/minnen, men en fläns på ett halvkilo som dessutom kräver lite tryck kommer bli jobbigt. Investera i en monteringsplatta/bygg, eller fixa en ny fläns.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

Fram med silvertejpen! Det finns inga problem silvertejp inte kan lösa

Eller det kanske inte är en jättebra idé. Du kanske bara kan byta fläkten på den kylare du har nu? Då borde du kunna limma (tex ta en 80/92/120mm fläkta och limma på kylflänsen om den inte går att skruva dit).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Låter som en extremt dum idé. För det första så är ytan på ett moderkort inte den bästa att fästa på, sen har de flesta limsorter tendens att vekna med tiden.

Det blir rätt stort tryck när du monterar en processor, köp en ny fästanordning eller gör en egen

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

När jag instalerade min nya zalman fläkt vart kylpastan som ett lim, när jag försökte ta bort kylaren för att komma åt en skruv åkte processorn med O:

Permalänk
Medlem

Hmm.. ok

Verkar vara lite blandade idéer om det är möjligt eller inte. Jag var faktiskt och ihandlade sån där limpasta "Zalman Adhesive". Tvåkomponents. Men jag är lite osäker efter att ha läst runt lite. Jag tänker mig att detta blir en permanent lösning så det gör ingenting om det aldrig mer går att ta bort kylflänsen från processorn. Skall jag göra några förändringar blir det nog nya saker i lådan ändå. Men det känns lite onödigt att bara sabba cpu/mobo för det.

Jag kommer som sagt inte flytta runt datorn, den skall stå där den står. Har även funderat på att "stötta" upp den på något lämpligt sätt efter att jag limmat på kylflänsen så det där med belastning är inte det jag oroar mig så mycket för.

Jag har fått en del input på att det kanske är så att kylflänsen inte kommer ha tillräckligt bra kontakt med själva "coren" och samtidigt att man skulle riskera att blockera ut all luft som kommer åt "coren" på sidorna om limpastan skulle smeta ut och rinna ned över sidorna.

Jag håller på att testlimma ihop två metalldelar, med ungefär samma yta som coren, för att se hur pass stark limningen blir.

Återstående frågan är då, kommer kylledningsförmågan att vara tillräcklig i denna pastan??

Permalänk
Medlem

Hade inte det enklaste varit att köpa en ny kylare?

Limmets värmeledningsförmåga har jag ingen aning om.
Tror dock att Arctic limmet är bättre: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=79d71ed...

Men det är inte rekommenderat att använda till processorkylare, sen kostar det mer än vissa billiga socket A/468 kylare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hahaha

Jo, kanske. Men med tanke på hur förpackningen ser ut nu efter att jag med förväntansfull försiktighet öppnat den så är jag lite tveksam... den gick ju loss på drygt 400...

Dessutom är jag ju på modifikationsdelen av forumet.. och ingen kan neka till att det ju är lite sport att ghettomodda... man blir så mycket mer nöjd då om man får det att funka..

Hursomhelst kan jag rapportera att jag fick ta i rätt ordentligt för att få isär det jag limmat ihop (inte 100% färdigtorkat), avsevärt mer kraft än vad en än så tung 462 grams fläns kan utverka stående still.

Jag sitter som bäst och funderar på alternativ.. då bortsett från fuskförslaget att försöka lämna tillbaka grejjerna och försöka förklara varför jag slitit upp allt som fanns i förpackningen samt varför förpackningen ser ut att ha gått 12 ronder med ett vrid-mongo...

Det enda frågetecknet som kvarstår innan jag sätter igång är hur pass bra den här limkylpastan faktiskt leder värme... någon som har insikt där??

Permalänk
Medlem

Om man skulle trycka ner kylflänsen mot coren och hålla den nedvägd med en bok och låta limmet få bra fäste, så borde inte det vara några problem.
Eftersom du inte ska flytta på burken, och den "ligger" ner så utsätts ju inte flänsen för något annat än vikten av flänsen själv...vilket bara är en fördel.

Jag tycker att du kan testa iaf. Jag menar, boota - kolla temperaturerna i bios... funkar det så funkar det. Annars finns ju alltid alternativet att bygga nya byglar på nått sett. Har sett folk som har buntbandat ihop skiten...dock hade dom hål i moderkortet (som zahlman:en inte passade i).

Trial and error

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

du nämde 2komponent vilket borde hålla tillräckligt. Epoxy har man gjort mkt roligt med. Styvfarsan limmade ihop ett hagel gevär (Kolven i trä) medepoxy och står fortfarande i ett stycke.Men se till att göra rent ytan på mobbot så att limmet verkligen fäster...

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk
Medlem

För att sy ihop den här tråden lite kan jag rapportera att allt är monterat och fungerar tillfredställande.

Efter en del funderingar bestämde jag mig för att modifiera byglarna lite från en gammal Socket A kylfläns. Lite tålamod med tång löste problemet och jag använder således den "standard" bygel som följer med äldre varianter av Socket A kylflänsar och passar till äldre moderkort. I mitt fall heter moderkortet MSI-7021 eller KT6V, utan monteringshål med en AMD Sempron 2500+.

Som en spontan notering undrar jag lite varför det inte tillhandahålls byglar av denna typ fråm Zalman, eftersom monteringen blev precis lika enkel och sitter precis lika bra som vilken standardmontering som helst...

Har tyvärr inga bilder att ladda upp, men det ser ut som vanligt och genererar ingen större upphetsning.

Kör nu fläkten på lägsta hastigheten som går att skruva ner med Fan Mate 2 och har en idle temperatur på 55 grader vilket är några grader lägre än jag hade förrut men mycket tystare.

Tack för tips och förslag!!

//Henrik

Permalänk

Jag har provat samma sak på en del gamla xp-prollar där jag ville ha passiv kylning.. Efter ett tag så sprack helt enkelt bugelfästena på mobot då dom inte är gjorda för att klara så stor tyngd tydligen.. Mkt kan bero på att plasten i bygelfästena börjar bli gammal o porös men har inte hållit märkvärt bra på något av tidigare försök iaf.
Däremot har jag provat att borra ett litet hål i plasten på vardera sida bygelfästet o sedan satt en skruv i ett hemmgjort fäste ist för bygelfunktionen.. Håller bra fortfarande. Dock är det rätt svårt att borra så prova inte om du inte vill riskera nått.. Man bör kanske ha tillgång till annat som ersättning utifall att..