Permalänk
Medlem

USB 2.0 VS eSATA

Hej

jag är lite förvirrad ang. USB 2.0 och eSATA.
Jag funderar på att köpa en Western Digital My Book2 Studio Edition 500GB, USB 2.0, eSata, Firewire. Där på "Dataöverföringshastighet" står det:
480 Mbps (Hi-Speed USB)
3 Gbps (eSATA)
Vilket tyder på att det går mycket snabbare med eSATA än med USB 2.0.

Men då jag kollar på ett instickningskort med eSATA till min bärbara står det dataöverföringshastighet: 300 MBps.

Vilket verkar lite skumt. Någon som vet farför det står sådär?

Permalänk
Medlem

har en sådan hdd. men kör dock på min stationära med esata och det går snabbare.

Permalänk
Medlem

B = byte
b = bit
1 byte = 8 bitar

480 Mbps är mycket mindre än 300 MBps.

Sata är betydligt snabbare. Dessutom mindre krävande för hårdvaran.

Edit: 3 Gbps är den råa bandbredden på bussen, 300 MBps den användbara överföringshastigheten. Resten "försvinner" som overhead. Därav avsaknaden av 1/8-korrelation i fallet eSATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
B = byte
b = bit
1 byte = 8 bitar

480 Mbps är mycket mindre än 300 MBps.

Sata är betydligt snabbare. Dessutom mindre krävande för hårdvaran.

Edit: 3 Gbps är den råa bandbredden på bussen, 300 MBps den användbara överföringshastigheten. Resten "försvinner" som overhead. Därav avsaknaden av 1/8-korrelation i fallet eSATA.

sweet, tack för informationen

Permalänk
Medlem

Dock så ska det väl noteras att eSATA inte kan föra över ström genom kontakten därmed behöver man två sladdar för att den ska funka

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Dock så ska det väl noteras att eSATA inte kan föra över ström genom kontakten därmed behöver man två sladdar för att den ska funka

O'Rly? Det hade jag itne tänkt på, tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Dock så ska det väl noteras att eSATA inte kan föra över ström genom kontakten därmed behöver man två sladdar för att den ska funka

Samtidigt så drar 3.5" mer ström än vad USBn kan ge så det är ingen skillnad där. Antingen får man dra ström från väggen eller vägguttaget i båda fallen.

För 2.5" diskar däremot kan drivas direkt från USBn.