Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan

Man måste alltså disabla ljudchippet om man ska köra med ett soundblaster kort t ex.?

Det är en fördel, så det inte blir massa problem

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Hallå ja!

Har E6850+GA-P35-DS4, någon som vet vad för Vcore man bör ha vid standard (3000Mhz). Just nu ligger den på 1.35v men jag misstänker att det är lite mycket eller har jag fel ?

Har även en Zalman CNPS7700cu fläkt monterad.

tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSupra
Hallå ja!

Har E6850+GA-P35-DS4, någon som vet vad för Vcore man bör ha vid standard (3000Mhz). Just nu ligger den på 1.35v men jag misstänker att det är lite mycket eller har jag fel ?

Har även en Zalman CNPS7700cu fläkt monterad.

tack!

Gissar på att du har denna: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLA9U

Upp till 1.5V på Vcore ska ju vara ok enligt Intel. Vad standard är, ja det är en bra fråga

Permalänk

Ahh, man blir ju helt slutkörd i hjärnan när man försöker hitta alla volt tal på nätet.

Tack för länken iaf.

Permalänk
Medlem

Ska fan aldrig mer ha Intel eller nått med dom att göra.
Jävla pissgrejer.
Först funka det inte att clocka nå bra, sen ändra man timings på minnena å då funka det galant i 3,4ghz.
Sen fick man en bsod å sen så kan jag inte clocka 1 mzh ens.
Skiten startar om hela tiden och sen när han väl startar så är det nollställt.
Kör med en 6750. Köpte detta så man skulle kunna clocka en del allt.

Nån som kan komma med nått förslag hur man ska göra.

E6750
DS4
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
HD 2900XT
X-fi

Kör med Vista 32.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Ska fan aldrig mer ha Intel eller nått med dom att göra.
Jävla pissgrejer.
Först funka det inte att clocka nå bra, sen ändra man timings på minnena å då funka det galant i 3,4ghz.
Sen fick man en bsod å sen så kan jag inte clocka 1 mzh ens.
Skiten startar om hela tiden och sen när han väl startar så är det nollställt.
Kör med en 6750. Köpte detta så man skulle kunna clocka en del allt.

Nån som kan komma med nått förslag hur man ska göra.

E6750
DS4
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
HD 2900XT
X-fi

Kör med Vista 32.

Du kan ju börja med att säga vad du testat. Det är inte Intel det är fel på, det är användaren.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Ska fan aldrig mer ha Intel eller nått med dom att göra.
Jävla pissgrejer.
Först funka det inte att clocka nå bra, sen ändra man timings på minnena å då funka det galant i 3,4ghz.
Sen fick man en bsod å sen så kan jag inte clocka 1 mzh ens.
Skiten startar om hela tiden och sen när han väl startar så är det nollställt.
Kör med en 6750. Köpte detta så man skulle kunna clocka en del allt.

Nån som kan komma med nått förslag hur man ska göra.

E6750
DS4
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
HD 2900XT
X-fi

Kör med Vista 32.

Om du fick BSOD och det sedan inte går att klocka kan man ju tänka sig att det kanske gick sönder något? Är datorn stabil (>1h i Prime95) med default inställningar?

Permalänk
Medlem

Körde som vanligt och fick en bsod och då höll han på att starta om hela tiden.
Allt är helt "original" i bios.
Lär vara nått fel iaf. När han håller på och startar om när man kör helt original.
När man väl är inne i windows och ska spela så funkar det som det ska.
Ska prova med en minnessticka i taget å se om det kan va nått fel på dom.
Annars är det väll bara att skicka in det till komplett.

Edit. Har provat å köra med en minnes sticka i taget men det blev samma sak ändå. Håller på och startar om sig å håller på fast man inte har clockat.
Kommer lämna in moderkortet till komplett så får dom kolla på det.
Och skicka ut ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
[...]
Man måste alltså disabla ljudchippet om man ska köra med ett soundblaster kort t ex.?

Det tycker jag inte.
Jag har ett SB live value 1024 i burken också. Bara windows är inställt att standard ljudenhet är inbyggda kortet (som man vill använda) så går det bra. Sen har jag ett headset inkopplat på SB-kortet och ställt in i skype specifikt vilket ljudkort det ska använda. Jag har inte installerat något creative bloatware.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Har letat i manual och i bios och jag hittar det inte
Vart ändrar jag minnestimings på revision 2.0 kortet?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Fick slutligen ljudkortet att fungera!!!

Formaterade om och gjorde följande:
Open the driver disc and install the Microsoft hotfix available in this folder:
audio/MSHDQFE/Win2K_XP/us/kb88811_1_xpsp2.exe

Then download and install the two audio drivers from the website:
http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?...

Install the drivers in this order
1. Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )
2. Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition)

Hoppas det hjälper någon.

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Har letat i manual och i bios och jag hittar det inte
Vart ändrar jag minnestimings på revision 2.0 kortet?

Jag har inte tittat nu i BIOS på länge men tyckte jag såg till det. Mer överclockningsinställningar kan man få om man trycker ctrl+f1 och går in i menyn där man ställer in CPU etc. Kanske då det kommer fram?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jolken
Fick slutligen ljudkortet att fungera!!!

Formaterade om och gjorde följande:
Open the driver disc and install the Microsoft hotfix available in this folder:
audio/MSHDQFE/Win2K_XP/us/kb88811_1_xpsp2.exe

Then download and install the two audio drivers from the website:
http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?...

Install the drivers in this order
1. Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )
2. Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition)

Hoppas det hjälper någon.

Tackar, ska genast testa formatera om och köra efter detta. Är det Xp eller vista du kör med och vad menas med hotfix?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Tackar, ska genast testa formatera om och köra efter detta. Är det Xp eller vista du kör med och vad menas med hotfix?

Kör på xp sp2.
Bara att installera filen som heter som det står.
//MVH

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem

Speed fan and GA P35 DS4 probs

Gjorde en rent ominstallation of XPpro SP2. Och installerad speedfan 4.32. Men alla olika inställning even noll ställning av "fan speed" ger inga effekt. Fläkterna snurra som fasan!
Jag deaktiverad fan controll i biosen (GA P35 DS4 bios F6a) men ingen förändring.

Hjälp..
MvH
Darren

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag har inte tittat nu i BIOS på länge men tyckte jag såg till det. Mer överclockningsinställningar kan man få om man trycker ctrl+f1 och går in i menyn där man ställer in CPU etc. Kanske då det kommer fram?

Tack det löste problemmet!

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Har precis fått in min nya dator, med detta moderkort och Corsair XMS2 minnen 2GB.

Nu är det så att den bara visar 1GB, är det nå med bios lr finns det någon inställning som bör ändras så att den visar 2GB?

Permalänk
Medlem

Angående ljudproblem så dog mitt ljud när jag ändra minnena till dualchannel ...
Drog om drivisar osv men ingen hjälpte sedan så fippla jag med ingångarna på ljudchipet på baksidan när datorn va i gång då ploppa ljudet i gång
Kanske hjälper det nån stackare utan ljud..
Mvh

Permalänk
Medlem

Ger upp med mitt moderkort! Testade installera om windows ännu en gång men kan fortfarande inte installera några drivisar... Ska beställa en retursedel så blir det ett nytt DS4 inom kort. Misstänker att ljudchippet är dött..

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Trist att så många verkar ha problem med ljudet. Jag pluggade bara in och körde. Använder i och för sig HD ljudet i moderkortet.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Verkligen! Stort medlidande från min sida, hade jag suttit i era kläder hade jag slitit bort mitt hår för längesen. Ge inte upp, fortsätt kämpa så ska det lösa sig för er också

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Har letat i manual och i bios och jag hittar det inte
Vart ändrar jag minnestimings på revision 2.0 kortet?

Tryck ctrl + F2 i mainmenyn i bios så komemr det dyka upp under smama meny som du klockar cpu på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Tryck ctrl + F2 i mainmenyn i bios så komemr det dyka upp under smama meny som du klockar cpu på.

Fick ett tips av en annan användare här i tråden att jag skulle prova CTRL + F1 och det löste sig, men det kanske fungerar som du säger med F2 också. Tackar så mycket!

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Är det inbyggda ljudet bättre än ett 3-4 år gammalt "Soundblaster audigy" tror ni ?

EDIT: SBA låter bättre, mycket bättre bas. Men ljudkvaliten är ungefär det samma. Ändå så är mitt SBA från 2001 !!! och Realtek ALC889 2007.

Permalänk
Medlem

ska montera en scythe infinity, nu undrar jag på vilket håll man ska sätta flänsen, så långsidan på flänsen blir paralell med minnet, eller så den blir 90 grader mot minnet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSupra
Är det inbyggda ljudet bättre än ett 3-4 år gammalt "Soundblaster audigy" tror ni ?

EDIT: SBA låter bättre, mycket bättre bas. Men ljudkvaliten är ungefär det samma. Ändå så är mitt SBA från 2001 !!! och Realtek ALC889 2007.

Vet du vilken verison/utvåga det är på ditt Audigy? Audigy 1,2,3,4?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddman
ska montera en scythe infinity, nu undrar jag på vilket håll man ska sätta flänsen, så långsidan på flänsen blir paralell med minnet, eller så den blir 90 grader mot minnet?

Det går att montera på båda sätten. Det är dock rekommenderat att montera den på detta sätt.

Ursäkta kvalitén och upplösningen på bilden (tagen med min K750i).

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

tack, hade hittat denna bild http://www.thefatsoldier.com/sig/sonata-III.jpg

men har vridit den nu...

märker att fläkten sittar ganska löst, man kanske skulle spänna hållarna lite?

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet ur detta moderkort? Låter det bra?
Och finns det mycket inställningsmöjligheter? Jämför gärna mot ett annat ljudkort (externt) om ni kommer på något som är likvärdigt.

Är grymt sugen på ett sånt här moderkort! Men ljudkortet är det jag tvekar på, om det är något att ha

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hur är ljudet ur detta moderkort? Låter det bra?
Och finns det mycket inställningsmöjligheter? Jämför gärna mot ett annat ljudkort (externt) om ni kommer på något som är likvärdigt.

Är grymt sugen på ett sånt här moderkort! Men ljudkortet är det jag tvekar på, om det är något att ha

Ring mig när du hittar ett inbyggt ljudkort som är jämförbart med ett externt

Närå men på DS4;an har ju optisk ut, det är ju perfekt. slipper man bry sig om kortet har bra DAC;ar eller inte

Även om jag sitter kopplad via optisk från mitt X-fi Music, för att den klarar högre samplerate och riktig passthrough