Dualboot med senaste Ubuntu och Xp, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Dualboot med senaste Ubuntu och Xp, hur gör jag?

Har Xp installerat nu men blev sugen på Linux i.o.m senaste Ubuntu.

Nu har jag så här:
C:\ Windows
D:\ Program, Spel, Musik osv.

Jag vill då fixa en ny partion med PartionMagic och sedan installera Ubuntu där, då ska Ubuntu kunna läsa från D:\ så jag kan lyssna på musik och så.
PartionMagic kan jag men hur gör jag med installation av Ubuntu?

Mvh/ Simon

Permalänk
Medlem

Antar att du gör som vanligt när man ska installera ubuntu. Stoppar i skivan klickar lite, väljer partitioner(stavning?) OCH vips så var det klart! Tänk dock på att göra 2 partitioner, en för swap och en för root. Kan även vara bra att göra en för /home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Antar att du gör som vanligt när man ska installera ubuntu. Stoppar i skivan klickar lite, väljer partitioner(stavning?) OCH vips så var det klart! Tänk dock på att göra 2 partitioner, en för swap och en för root. Kan även vara bra att göra en för /home.

okej, det har jag gjort tidigare i vmware. jag tänkte mer efter installation om det när något speciellt som måste göras för att det ska funka?
swap ska vara stor som dubbla RAM ungefär, va?
varför göra en för /home? jag ska mest testa lite och experimentera.

Permalänk
Medlem

Kolla här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
okej, det har jag gjort tidigare i vmware. jag tänkte mer efter installation om det när något speciellt som måste göras för att det ska funka?
swap ska vara stor som dubbla RAM ungefär, va?
varför göra en för /home? jag ska mest testa lite och experimentera.

Hej kolla här, mycket bra guide!

Ubuntu/Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longhorn
Hej kolla här, mycket bra guide!

Ubuntu/Windows

ska jag erkänna så sökte jag inte, vilket jag kunde gjort och hittade den där.
tack för länken longhorn.
jag återkommer senare om jag lyckas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
ska jag erkänna så sökte jag inte, vilket jag kunde gjort och hittade den där.
tack för länken longhorn.
jag återkommer senare om jag lyckas

Ok lycka till,,,,

//

Permalänk
Medlem

SUCCESS!!!
Xp i all ära, jag har aldrig haft svårt för XP och inte heller några jättestora problem som Xp i sig har orsakat, men Ubuntu är ju en dröm för både ögonen och användaren.
Installation som är helt grafisk och där man först anger alla inställningar och sen börjar installationen är så otroligt bra så jag fattar inte vad Microsoft tänkte på när de gjorde installations programmet till XP. Okej det är ett tag sen men jag har stört mig på det ett antal gånger att inställningsrutorna kommer upp lite då och då vid installation av Xp.
Jag spelar inte alls mycket nu för tiden och kanske inte så mycket i framtiden heller, det är nog en tidsfråga innan jag går över helt till Ubuntu
Tills dess ska jag experimentera lite...