Permalänk
Medlem

Vilken iPod?

Ska köpa en av de nya iPodsarna.

Lutar mest åt en av de billigaste, pga:

Vill jag ha större utrymme är ju 8gb nanon där också. Snyggare färger, älskar den röda. Dubbelt minne, 500kr mer. Inte så prisvärt, för att för 500 TILL får man 10ggr mer minne, och för 500 TILL får man iPod touch, då har man ju hela skiten, WiFi osv. Fast då har man 10ggr MINDRE minne.

Jag vetifan vilken jag vill ha. Vilken är mest prisvärd? Det är inte antalet låtar, kommer ha max 5-600 låtar i den. Vill kunna rymma lite film också. Då kanske man borde kolla på classic? Ändå lite för dyr tycker jag..

Permalänk
Medlem

Jo, jag ska nog också kanske slå till då har jag valt classic, för att priset är bra för utrymmet och att de har fixat bateritiderna.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet inte om jag vill lägga så mkt på en mp3-spelare.

Blir nog en product red 8gb nano, kostar 1795 på Dustin. Vetifan när dom kommer in bara!
Edit: Juste red finns inte där. Får väl gå till Apple nere i stan..

Permalänk
Medlem

om du känner nån som ska till usa snart kan du be dom köpa en iPod classic 80 til dig.... kostar bara 1 596.40968 kr

Permalänk
Medlem

Jag skulle egentligen säga såhär. Vill du ha iPoden för att lyssna på musik så är nog nanon utmärkt. Ska du däremot se på film (mer än bara lite) så är det nog touchen som gäller istället. Mycket större skärm på den.

Så resonerar jag iaf. Dessutom tror jag inte att du lär hitta någon Product RED iPod i stan heller, eftersom de bara säljs hos AppleStore, och det du har i stan är antagligen en Apple Premium Reseller (skillnaden är att AppleStore ägs av Apple, premium resellers gör det inte).

Så då är det nog http://www.apple.com/swedenstore som gäller om du ska ha en red.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Som jag ser det så vill du ha mycket fast spendera lite? Dagens iPods är kluriga och igen av dom är den "perfekta" video spelaren. iTouch har stor skärm men har för lite minne. Ta 8GB version som ett exempel, efter att du har formaterat den så har du bara runt 7.2GB till godo. För över 2-3 filmer som ligger på 700MB eller 2 x 700MB och innan du vet om det så har du inte alls mycket utrymme kvar för musik och bilder.

Sen har vi Classic då som erbjuder groteskt med utrymme men har en skärm som är en gnutta för liten för att man skall kunna någorlunda njuta av en filmer. Att se på film på Nanon kan du glömma helt om du nu inte har något emot att sitta med en pryl 10cm från ansiktet.

Den bästa kompromissen är Classic och erbjuder ett bra paket till rätt pris. Dock är den lite av en overkill för dig som bara har tänkt ha 400-600 låtar på den. Men om jag var du skulle jag ha nöjt mig med Nanon och byt upp mig mot en ny video spelare nästa år. Touchen kan du glömma eftersom den är dyr och kommer efter 2-3 månader göra dig frustrerad över att den erbjuder otillräckligt med utrymme.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Fast filmer man har på iPodarna är sällan 700 MB eller 2*700 MB. För det första så måste du ju tänka på att de är H.264-kodade, vilket ger en mycket bättre komprimering. För det andra så har de ju inte samma upplösning som en datorskärm, vilket innebär att om man exempelvis rippar från en DVD så kommer man vilja skala ner filmen, vilket också sparar utrymme.

De flesta filmer brukar landa på runt 400 MB istället, och med en 16 GB iPod touch får man in en hel del sådana.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk