Permalänk
Medlem

Sparas GPU-klockning vid formatering?

Hej. har klockat mitt grafikkort med Rovatuner men ska nu formatera den. Ska även köra vista istället för XP för att testa ett tag.
Fråga: Sparas min klock eller måste jag skaffa rivatuner igen och göra om den?

Tänkte om det sparas typ i nåt liknande bios eller bara inställningar på hårddisken som går bort vid formatering.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nej det sparas inte.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

och sen är det väl inte för svårt att klocka upp den igen?^^ tar väl 10s max:p

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

Klockningen försvinner.

Det är bara om du modifierar biosfilen som klockningen "överlever" formatering.

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Nä, det går ju skitsnabbt, tänkte mest om det behövdes elelr ej bara

Permalänk
Medlem

Bara så du vet med vista går det ju inte att auto boota gpu clock. Utan man måste manuellt ställa in gpu clocken.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Bara så du vet med vista går det ju inte att auto boota gpu clock. Utan man måste manuellt ställa in gpu clocken.

jag kör med rivatuner och har kryssat i "apply overklocking at windows start up" och de funkar fint för mig...

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Konstigt.. Kör du med 32 eller 64 bitars?

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk

64bitars...

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Bara så du vet med vista går det ju inte att auto boota gpu clock. Utan man måste manuellt ställa in gpu clocken.

Vad så DU vet så funkar det skitbra för mej och en till i denna tråden.

och det funkar både i 32 och 64 bitars, har testat själv !

Skaffa mer erfarenhet innan man säger att något inte funkar

// Börjar tröttna på sånt här !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Bara så du vet med vista går det ju inte att auto boota gpu clock. Utan man måste manuellt ställa in gpu clocken.

Har man det där UAE eller vad det heter på så går det inte 100% utan det ploppar upp att windows har blockerat ett start-program (eller med andra ord: BLA BLA BLA BLA BLA) och man måste klicka på ikonen vid klockan och manuellt godkänna det.

Med UAE avstängt så kommer aldrig den där varningen upp och inställningarna körs direkt utan att man måste göra något speciellt.

Jag vet själv detta eftersom jag kör Vista H-P 32bit och har UAE på (ja jag vet att det är irriterande men en avslagen säkerhetsfunktion är snarare en osäkerhetsfunktion)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen Razor. Ni andra ta och sansa er.. Bara för att mitt inte fungerar och jag så gjärna vill hjälpa folk så behöver ni inte hacka på en så fort man visar sig lite okunnig. Vista är ju dessutom relativt nytt för mig.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Okej, tack för hjälpen Razor. Ni andra ta och sansa er.. Bara för att mitt inte fungerar och jag så gjärna vill hjälpa folk så behöver ni inte hacka på en så fort man visar sig lite okunnig. Vista är ju dessutom relativt nytt för mig.

sansa oss?? jag sa bara att det gick för mig..tänkte dock inte på då att jag hade "UAE" avslaget...men det går ju verkligen inte att använda vista med det påslaget:p höll på att sparka ner datan innan jag viste att man kunde slå av det:p...men men smaken e som baken...delad

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Okej, tack för hjälpen Razor. Ni andra ta och sansa er.. Bara för att mitt inte fungerar och jag så gjärna vill hjälpa folk så behöver ni inte hacka på en så fort man visar sig lite okunnig. Vista är ju dessutom relativt nytt för mig.

Man bör inte svara på sånt man knappt har koll på. Som du då säger, att vista är relativt nytt för dig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
sansa oss?? jag sa bara att det gick för mig..tänkte dock inte på då att jag hade "UAE" avslaget...men det går ju verkligen inte att använda vista med det påslaget:p höll på att sparka ner datan innan jag viste att man kunde slå av det:p...men men smaken e som baken...delad

Instämmer till 100% att det är J*VLIGT IRRITERANDE (med ett långt Grrrr efter) *men* det är ju ändå en grej som är där för att program inte ska kunna köra sig själva lite hur dom vill och det är jag glad för.

Och sen, ärligt talat, är det verkligen så ansträngande att klicka på en liten knapp i en ruta när man ska starta något program ??

Finns väl inget gott som inte för något ont med sig och kanske med lite tur tvärtom också

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

jo...visst är det säkert....men om jag vill öppna kontrollpanelen så vill jag de utan extra frågor om jag VERKLIGEN vill det:p men det är ju som sagt jag..sen har mna kontroll på sin daator o inte går in på allt för mysko sidor så drabbas man inte av s mkt skitprogram..over and out

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Byt bios på grafikkortet så fungerar det fint.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
jo...visst är det säkert....men om jag vill öppna kontrollpanelen så vill jag de utan extra frågor om jag VERKLIGEN vill det:p men det är ju som sagt jag..sen har mna kontroll på sin daator o inte går in på allt för mysko sidor så drabbas man inte av s mkt skitprogram..over and out

UAE varnar inte bara för att man öppnar kontrollpanelen

Om man däremot går in i mappen datorhantering så ploppar det upp en liten ruta om man vill köra något därinne.

Men *det mesta* ute på "vanliga" kontrollpanelen går att öppna utan några irriterande rutor så egentligen är det ju inte så farligt

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Bara så du vet med vista går det ju inte att auto boota gpu clock. Utan man måste manuellt ställa in gpu clocken.

Det jag märkt är att det inte räcker att kryssa i "ladda klockning vid uppstart". På en flik ska det går att ställa in så att Rivatuner autostartar via registerkey. Kryssa den också, så ska du se att det fungerar

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.