Installera program??Fattar inte FAQ'n...

Permalänk
Medlem

Installera program??Fattar inte FAQ'n...

hej........
Har en laptop med ubuntu, inte jag som installat det på den. Har ingen aning om nått i ubuntu.

Börjar med att jag vill installera WIN XP på den. Men den kan inte hitta hårddisken så jag tankade SATA drivisar från hemsidan. Det är en .exe fil som ligger på 17.5mb. Men det går tydligen bara att loada scsi drivrutiner från diskett i början utav installationsprogrammet i XP genom att trycka F6. Hur ska jag kunna få plats med 17,5mb på en diskett?...

Brände nyss ut en cd på min stationära dator med drivrutinerna på, och drog över dom på laptopen, men det går ju inte ens att öppna .Exe filen som är på 17,5mb. Hur öppnar man .exe filer i ubuntu???Funkar inte med dubbelklickning iaf. Det står i FAQ'n att man ska

# apt-get install paketnamn

Men när jag skriver det i kommandoprogrammet så går det inte, hur ska jag göra?

!!!!!OTROLIGT TACKSAM OM NÅGON ORKAR LÄSA ALLT DETTA!!!!!!!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem

Du kan generellt inte installera windows-program i Ubuntu.
Även om du kunde det så skulle det väl inte hjälpa dig eftersom du behöver drivrutinerna vid WinXP-installationen, som laddas innan Ubuntu laddas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slipstreama in sp2 på xp-skivan så behövs (antagligen) ingen diskett. Instruktioner finns i windows-avdelningen.
Alternativt kan du slänga in drivrutinerna på någon win-burk, det brukar finnas någon möjlighet att skapa en drivrutinsdiskett. Men finns det ens diskettstation på datorn om den är ny nog att ha sata-hdd?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad denna frågan har i Linux/UNIX forumet att göra. Handlar väll om att installera Windows XP?

Men.. själva SATA drivrutinerna tar högst några hundra KB, så visst går de in på en diskett. De ligger nedpackade i den där maffiga .exe filen bara.

Permalänk
Medlem

Windowsdrivrutiner fungerar givetvis inte i GNU/Linux. SATA-drivrutiner ska ha installerats när du installerade Ubuntu. Går det att starta datorn med Ubuntu så är dom installerade.

Permalänk
Medlem

Re: Installera program??Fattar inte FAQ'n...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crille_m
hej........
Har en laptop med ubuntu, inte jag som installat det på den. Har ingen aning om nått i ubuntu.

Börjar med att jag vill installera WIN XP på den. Men den kan inte hitta hårddisken så jag tankade SATA drivisar från hemsidan. Det är en .exe fil som ligger på 17.5mb. Men det går tydligen bara att loada scsi drivrutiner från diskett i början utav installationsprogrammet i XP genom att trycka F6. Hur ska jag kunna få plats med 17,5mb på en diskett?...

Brände nyss ut en cd på min stationära dator med drivrutinerna på, och drog över dom på laptopen, men det går ju inte ens att öppna .Exe filen som är på 17,5mb. Hur öppnar man .exe filer i ubuntu???Funkar inte med dubbelklickning iaf. Det står i FAQ'n att man ska

# apt-get install paketnamn

Men när jag skriver det i kommandoprogrammet så går det inte, hur ska jag göra?

!!!!!OTROLIGT TACKSAM OM NÅGON ORKAR LÄSA ALLT DETTA!!!!!!!

Det kan bli svårt för dig att få hjälp med tanke på att du har gjort ett klassiskt jättemisstag. Du har ett problem som du vill ha hjälp med, men du ber inte om hjälp med att lösa det problemet. Istället ber du om hjälp med något helt ovidkommade problem som har uppstått genom ett antal felsteg från din sida.

Ett fånigt exempel:
- Du vill formatera en diskett.
- Din fråga är: Vilket lösningsmedel bör jag använda för att ta bort plastsmaken från rostat bröd?

Då har du på egen hand gissat att disketter nog formateras lämpligast i en brödrost. Detta har givetvis lett till att brödrosten nu är fylld med smält plast, så varje gång du rostar bröd smakar det plast om brödet. Du har försökt ta bort plastsmaken från brödet med hjälp av thinner, t-röd och lacknafta, men resultatet blir inte bra. Därav din fråga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Mada: Hur får jag tag i dom enstaka drivrutinerna i den stora .exe filen då??

Nightborn: Står i början utav installationsprogrammet till winxp att det inte kan hittas någon hårddisk? Och jag har winxp MED SP2 på skivan men det funkar ändå inte, enda drivrutinerna till den här laptopen som jag hittat finns på fujitsusiemens hemsida, skrev in serial-nr. som stog under laptopen, så nog är det rätt drivrutiner iaf, fast som sagt för stora för att få plats på disketten.. Några andra alternativ?

Och du ILJA.....gå ut på krogen lite...fixa lite tjejer..skaffa ett liv..så skaru se att du inte kommer att behöva känna att du måste kommentera på det viset:) utan kan hjälpa som vanliga människor med vanligt liv.

Tack ni andra!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Hedersmedlem

* tråd flyttad *

Om du kör .exe-filen på en windowsdator så kanske den extraherar sig och har massa filer i sig. Det är inte meningen att du ska lägga en .exe-fil på disketten. Det skulle inte funka hur du än gjorde. Drivrutinerna som ges vid installationen måste vara på ett speciellt vis. Bl.a. någon fil heter väl oemsetup.
När du extraherat dem (brukar var så) kanske du ser undermappar, någon kanske heter winxp. Kolla om den får rum.
Eller berätta för oss exakt vilken .exe-fil du tankat ner (dvs ge oss länk) så slipper vi gissa.

Så ser jag att Ilja fick igen lite

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG