Permalänk

Nätagg till en server!

Hejsan!

Ska bygga mig en server och komponenterna jag har är följande:

DVD Läsare
2 GB DDR
Intel Core 2 Duo 1.8 GHz
9 st Hdd
Inbyggt VGA i moderkortet.

Det jag undrar är vad jag behöver för nätagg till detta?

MVH / Danne

Permalänk
Medlem

har inte så stor kunskap inom detta men kan ge dig en hint kanske

Kör adm64 3200+ s.939 med ett x800xl, 4 chassifläktar + cpu + gpu fläkt, 9 diskar på ett chieftec 400w utan problem

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Re: Nätagg till en server!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Hejsan!

Ska bygga mig en server och komponenterna jag har är följande:

DVD Läsare
2 GB DDR
Intel Core 2 Duo 1.8 GHz
9 st Hdd
Inbyggt VGA i moderkortet.

Det jag undrar är vad jag behöver för nätagg till detta?

MVH / Danne

Kör ungefär samma (har nån hårddisk mer) i ett P182 med en Antec NeoHE 430 och det fungerar strålande. Det nätagget har ju luftgenomströmningen rakt genom agget och passar därför utmärkt i P182. I en annan låda kanske det passar bättre med ett med vinklat luftflöde och 120mm fläkt. I så fall är Corsair VX450 ett bra val. Bägge är topptestade av spcr.

Låt inte någon lura dig att köpa ett kraftigare agg - det behöver du inte, och det kommer med stor sannolikhet att utveckla mer värme då det inte får jobba i sitt ideala arbetsområde.

Permalänk
Medlem

Har en lite liknade config och undrar om någon har ett förslag på nättagg som räcker.

Moderkort: Tyan 3210i
Cpu: Intel Quad Core 2.4
Raid: 3Ware ML16-9650 (16 portars)
hårdiskar: just nu 8st WD Greenpower 1TB diskar (som kan i slutändan bli ca 16 diskar)
Grafikkort: kör med det som är inbyggt på moderkortet (det är ju bara en server så)
Just nu inga chassifläktar men det kanske jag kommer att stoppa in men dom borde nog inte dra så mycket iaf.

Permalänk

Se i manualen till ditt moderkort/raidkort och se om det stöder "staggered start-up", vanligtvis drar moderkorten igång alla hårddiskar på en och samma gång och med tanke på att hårddiskar kan dra så mycket som 2-2..5A på 12V och 0.5-1A på 5V första 1/10 s den startar upp kan påfrestningen bli ordentlig på psu'n när du drar i gång datorn. När de väl startat upp drar en modern hårddisk inte särskilt mycket. Som exempel kan nämnas WDs GreenPower som drar 7.5Watt vid bruk och 4W vid idle. 8 diskar skulle alltså dra 32-60W. Vanliga 7,200 rpm drar 4-5W mer så runt 72-100W för 8 st av dem.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Ska ta och kolla i manualen, men enligt detta borde (om vi bortser från uppstarten) ett Corsair 650W räcka rätt bra?

Update:

Mitt raidkort stöder "staggered startup"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nolem
Tack för svaret. Ska ta och kolla i manualen, men enligt detta borde (om vi bortser från uppstarten) ett Corsair 650W räcka rätt bra?

Update:

Mitt raidkort stöder "staggered startup"

Du det räcker gott och väl med ett 350-400W nätagg av bra kvalité till den setupen, FSP har billiga och bra nätagg i dom styrkorna, 650W är brutalt overkill om du inte tänkt köra med 20-30 diskar, såå mycket ström drar inte hårddiskar

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Staggered startup innebär att raidkortet startar igång hårddiskarna en i taget, på så sätt istället för att, när du startar datorn, dra 300W under 1/10 s för att starta upp alla hårddiskarna på en gång behöver den bara 30W under 1s (typ) för att starta upp samma diskar. Om du fortsätter med GreenPower diskar kommer då 16 st diskar inte kräva mer än 7.5Wx16 = 64-120W.

Permalänk
Medlem

Alright. Det låter vettigt.

Tack för infon