Nyare moderkort komplatiblet med äldre floppy?

Permalänk

Nyare moderkort komplatiblet med äldre floppy?

Moderkort kontakt:

IDE kabel

Floppy kontakt

Som ni kan se så passar inte IDE kontakten på moderkortet men på floppyn frågan är om jag köper en ny IDE kabel kommer denna vara bakåt kompatibel med floppyn? Floppyn borde vara lite mer än 10 år gammal tror jag (3,5 tum)

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska väl visste passa? Är det fel så skyller jag på urkassa bilder

Dessutom så heter det inte IDE-kabel utan flatkabel (som har IDC-kontakter).
Går du till en affär och säger att du vill ha en IDE-kabel så förstår dem att du vill ha en PATA-kabel. Och den passar bara till hårddiskar och optiska enheter och inte till floppy.

edit: Äh nu ser jag att det inte passar, men det är fortfarande dåliga bilder.
Den andra kontakten på floppykabeln, ser den likadan ut?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
edit: Äh nu ser jag att det inte passar, men det är fortfarande dåliga bilder.
Den andra kontakten på floppykabeln, ser den likadan ut?

ja : /

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får väl se om någon annan svarar, men vad jag vet ska alla 3,5" diskettstationer funka med alla. Iaf om vi räknar 1,44 MB (om det är skillnad mot de som användes på när disketter med lägre kapacitet bara fanns).
Jag har en rätt gammal diskettstation själv.
Du skulle ju kunna gå till någon datorfirma och titta på kontakterna och se om så de inte har igentämpta hål som din har. Eller soptippen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du måste ha en FDC kontakt på moderkortet om det ska funka. den är inte riktigt lika bred som en PATA (IDE)

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Du måste ha en FDC kontakt på moderkortet om det ska funka. den är inte riktigt lika bred som en PATA (IDE)

Men det där är väl FDC kontakten? Jag får det till 17 pinnar (kolumner) i bredd, 17*2 = 34.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kollade min floppykabel den har 2rader med 17hål = 34hål.
Floppyn har en pinne mindre.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Av det jag ser på bilderna så verkar ju allt stämma. Honan (kabeln) ska ju in i floppyn, o andra änden ner i moderkortet. Vad är det som inte funkar?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ligger inte problemet i att han försöker använda sig av en PATA kabel? Floppykablarna har väl inte något igenfyllt hål. Eller är det jag som kommer ihåg helt fel.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

ser ut o vara rätt kabel, men jag tror han kopplar den fel

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Floppykabeln är ifylld i ett hål som det alltid är en pinne i när man sätter på moderkortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Är det bara mina ögon, eller har kontakten på moderkortet en böjd kontaktpinne?

EDIT: ta en platt skruvmejsel, helst rätt liten och böj tillbaka kontaktpinnen så att den står rät.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Problem är att kabeln inte passar med moderkortets FDD plats om man kollar så är en hon kontakt på kabeln "ifylld". Om man sedan jämnför detta med kontakten på moderkortet så finns där en hankontakt där den ifyllda hon kontakten finns på kabeln

En ny kabel borde ju funka då jag har använt moderkortet innan med modernare komponenter men kommer disken stationen att fungera då?

Permalänk
Medlem

Har du verkligen vänt kabeln rätt?
Stifthålen är inte lika i var ända.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

om du inte får igång det så finns det USB floppys att köpa.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10