Palit släpper sitt Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem

Rätt förtjust i den. Blått och grönt och en maffig design. Känns lite småmäktigt faktiskt:D

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Det spelar mindre roll hur den ser ut, då jag inte har några fönster på chassit och jag sällan öppnar upp chassit för att kolla in hur snygga mina komponenter ser ut. Däremot är jag intresserad av en tyst och effektiv kylning, så att jag kan överklocka kortet utan att det låter som en hårfön.
enligt mig är det alltför få tillverkare som byter ut kylarna till något bättre än referenskylaren, kudos till alla som gör det!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Har någon hittat denna i Sverige ?
Känns ju som ett trevligare kort än referensdesignen. Det enda nackdelen som jag kan tänka mig är att det blir inte lika lätt att hitta mods som vmod till ett sådant som det är till ett med referensdesign.

EDIT: verkar som att Palit har två olika 8800gt's
http://forum.lowyat.net/topic/543583/last

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Antingen denna eller det passivt kylda (beroende på tempsen & prisskillnad)

Jäklar vad fränt! Hade varit mycket finare om fläkten var brandgul, men blått är väl ganska fint det med. Jag har inget fönster på mitt chassi, så jag bryr mig inte om hur det ser ut. Det viktiga är vad det presterar.

EDIT:
Julen är räddad. Ett 8800GT + CoD 4!

Permalänk
Medlem

yepp verkar som denna jul kommer vara kul...
hmm, nu är det bara frågan om man orkar vänta på nya penryn (quad) men den kommer bara i extrreeeeeme dyra versioner före jul...typiskt..

Permalänk

Hm, jag efterlyste ju en dual-slot variant av 8800GT igår och då blev man bönhörd redan dagen efter - på sätt och vis i alla fall.

Hade det inte varit smart att göra en kåpa så luften styrdes mot grillen när man ändå designade om? Visserligen hade det sett mindre ut som en Blue Orb, men vad då? Kanske att man kan bygga sig en egen duct?

Visa signatur
Permalänk

Den kylaren ser inte speciellt effektiv ut. Frågan är hur mycket mer den kostar. Den är ju kosta några hundra mer än övriga 8800GT. Det kanske är ett alternativ för de som inte vill byta själva och som vill klocka lite högre om nu kylaren presterar bättre.

Den passiva versionen av 8800GT är det bästa hittils jag har sett på ett bra presterande kort. AMD lär komma med sådana också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Den kylaren ser inte speciellt effektiv ut. Frågan är hur mycket mer den kostar. Den är ju kosta några hundra mer än övriga 8800GT. Det kanske är ett alternativ för de som inte vill byta själva och som vill klocka lite högre om nu kylaren presterar bättre.

Den passiva versionen av 8800GT är det bästa hittils jag har sett på ett bra presterande kort. AMD lär komma med sådana också.

man ifrågasätter aldrig en blue orb. så är det bara.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Ska bli intressant att se vad de gör när de släpper det nya uppdaterade 8800GTS-kortet.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt om någon annan har ställt denna fråga:
men räcker det med en nätdel på 400W för att köra det nya Nvidia kortet??

Tacksam för ett svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirWhoever
Ska bli intressant att se vad de gör när de släpper det nya uppdaterade 8800GTS-kortet.

YEP.

Det skulle vara trevligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
29db. omg

inte så illa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
man ifrågasätter aldrig en blue orb. så är det bara.

Hehe, true!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lattjo minneskylare.

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice att de minskat ljudvolymen till bara 30dB. Det är ju flera gånge lägre än standardfläkten som ska låta runt 50.60dB har jag för mig.

Dessutom var den ju ganska snygg imo, dock spelar det ju ingen roll, men ändå

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Jag ber om ursäkt om någon annan har ställt denna fråga:
men räcker det med en nätdel på 400W för att köra det nya Nvidia kortet??

Tacksam för ett svar!

Vad jag skulle gissa på är att 400W är minimum. Det är minimum till GTS iaf. Bara Ultra som ligger på 450W har jag för mig.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ AM2 2.19Ghz| 8800gts 320 | Aureon 7.1PCI | Cooltek 600W | 223bw SyncMaster | 2.50 gbRAM<>Amatör<>

Permalänk

ska bli intressant när man får se en detaljerad produkt beskrivning
om man ska köpa sig ett 8800 GT eller GTS

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

29 dB säger mig inte ett dugg, alla dessa år med förvanskade dB specs på diverse fläktar så är hela poängen med sån info totalt oförstålig...

Kanske blir lite tystare, men förmodligen får du punga ut en 300-400kr mer för dessutom och då kan man lika gärna köpa billigaste kortet och sen en "riktig" kylare och sätta på själv istället.

Sen vad är detta att alla i denna post verkar säga att 8800GT är högljutt?
Orkar inte leta reda på länk såhär sent, men jag såg en review där de kollat ljudnivån med professionel utrustning 2,7 tum ifrån kortet, och ingen CPU fläkt etc som stör, och de jämnförde flera olika, typ 8600GT/S, 8800GT.8800GTS/GTX och några 2900 kort.
8800GT var tystast enligt den testen allafall på 41dB med 8800GTS strax efter på 43dB om jag minns rätt.
Men igen, allt som har med dB att göra går ju inte att tolka direkt men det ska väl va aningen tystare än ett 8800GTS då allafall tycker man.

Personligen blir det ett standard 8800GT + en Thermalright HR-03 passiv kylare tror jag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Laggarbacken om jag får be

SRY! inte meningen, det är fixat nu.

OnT: Stod det var kortet kommer att kosta? För detta 88GT ligger nog först hos mig när jag ska köpa ett. Pga kylaren ser bäst ut på detta kort.

Håller med Wrong target

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Såg i någon recension att hålen på 8800gt sitter så att en zalman vf700-CU passar. Är det någon som har en uppfattning om hur pass effektiv vf700-cu kan vara i förhållande till originalkylarna (både standardkylaren och denna "blue orb")?

Permalänk

varför kan inte något tillverkare slänga på en ordentlig två-plats kylare som skickar ut värmen ur lådan istället, en Hightek ICE-Q liknande grej t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Sen vad är detta att alla i denna post verkar säga att 8800GT är högljutt?
Orkar inte leta reda på länk såhär sent, men jag såg en review där de kollat ljudnivån med professionel utrustning 2,7 tum ifrån kortet, och ingen CPU fläkt etc som stör, och de jämnförde flera olika, typ 8600GT/S, 8800GT.8800GTS/GTX och några 2900 kort.
8800GT var tystast enligt den testen allafall på 41dB med 8800GTS strax efter på 43dB om jag minns rätt.
Men igen, allt som har med dB att göra går ju inte att tolka direkt men det ska väl va aningen tystare än ett 8800GTS då allafall tycker man.

Här har du test på båda ljudnivå och energikonsumtion Scrolla ner lite bara.

http://www.tweaktown.com/reviews/1210/16/page_16_temperature_...

Kortet är rätt så tyst idle men låter mer än 2900XT under load. Det borde väl indikera att kylaren är ganska dålig eftersom fläkten måste vara upp så mycket?

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

konstigt,på TomsHardware e det ju precis tvärt om!

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/geforce_8800_gt/page14...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
29 dB säger mig inte ett dugg, alla dessa år med förvanskade dB specs på diverse fläktar så är hela poängen med sån info totalt oförstålig...

yey, jag kanske äntligen kan sprida den lilla kunskap jag har :). Det var 29 Dba, a:et i dba betyder att dom har satt på något slags ljudfilter när dom mätte ljudnivån. Det filtret filtrerar bort det människan inte kan höra och därför är dba mycket högre än vanlig Db. 30 Db kan man inte höra, men 30 dba låter ungefär som en låg viskning

man blir alltid lika besviken att man inte väntade med datorköpet :). jag tyckte att den var snygg, fattar inte alla grafikkort med klistermärken på och skit, det är ju knappast så att man är där och tittar, dessutom är dom väl vända upp och ner för det mesta :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Mycket posetivt. Då slipper man köpa ett dyrt helteckande vattenblock. Är det bara jag eller ser inte kortet lite kortare ut gämnfört med gamna 8000-serien??

Jag funderar på att köpa ett 8800GT just för att min gamla block som nu är monterat på mitt 7900GT kommer att passa.
Såg bilder på hålen i kortet och det verkar vara samma.

Permalänk
Medlem

3-fas strömförsörjning istället för 2. Bra eller Anus?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Jag är liten orolig över den 6 pin ström kontakt till den nya kort. Den 8800gts 640 har den 6 eller 4? Måst jag köpa ett ny nätagg om jag köpa ett 8800gt?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Den kylaren ser inte speciellt effektiv ut. Frågan är hur mycket mer den kostar. Den är ju kosta några hundra mer än övriga 8800GT. Det kanske är ett alternativ för de som inte vill byta själva och som vill klocka lite högre om nu kylaren presterar bättre.

Den passiva versionen av 8800GT är det bästa hittils jag har sett på ett bra presterande kort. AMD lär komma med sådana också.

Inte så effektiv ut? Den ÄR effektiv och någon skrev innan att den skulle låta mkt?

Till han vill jag säga att den kommer låta lika mycket som min zalman cnps9500 på 100% och jag är rätt nöjd, jag har ganska "rasligt" chassi, men så mycket vibrationer kommer det dock inte.

Är mycket posetiv till denna produkten - dock så brukar jag se att palit ligger lite efter på några saker. Hoppas att de rycker upp sig med detta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

måste ju finnas en anledning till varför dom bytte kylning ?!

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk

Alla med lite händighet kan enkelt modifiera kylaren med en kåpa så att den varma luften skickas ut ur lådan. Så har jag gjort på mitt XFX 7800GT med en Zalman VF-700 CU på och det tog ca en timme.

Resultatet:

Lägsta varvtal och idle samma ljudnivå men 4 grader varmare (fläkten orkar knappt flytta ut luften ur chassit så värmen blir lite stillastående i kåpan)

Högsta varvtal och full load högljuddare (resonans i kåpan) samt 5 grader lägre temp på GPU. dessutom sjönk tempen med 2 grader på datorns övriga komponenter.

Så lite varmare i idle spåelar ingen roll och den är lika tyst när jag surfar. När jag spelar låter den lite mer men är svalare och under spel (alltid hörlurar) hör jag ändå inte datorn så det spelar ingen roll. Jag har alltså vunnit en svalare dator när det behövs men egentligen inte förlorat något.

Och ja kåpan är tillverkad av Riktigt grovt papper/tunn kartong. Gör en i plexi så försvinner resonanserna och det blir ännu bättre.