Permalänk
Medlem

Bästa systemdisken

Ska snart bygga ny dator och funderar på vad jag ska ha för hårddisk till Vista. Hade från början tänkt att köpa en Raptor X 150 GB, men har ångrat mig eftersom den låter mycket, har lite utrymme, inte ger så jättemycket bättre prestanda och att den är svindyr.

Så nu har jag börjat fundera på om jag ska köpa en Western Digital 500 GB, som kostar ungefär 1000 kr istället. Läste nämligen att man fick väldigt bra prestanda genom att göra en liten partition längst ut på hårddisken. Då skulle läshastigheten bli bra + accesstiden. Stämmer detta? Hur gör man i så fall en partition så att den hamnar längst ut?

Känns detta smart eller finns det bättre alternativ? Kom gärna med tips! Vad har ni för systemdiskar själva?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig, vill byta systemdisk och vill såklart ha den snabbaste... Frågan är bara vilken som är det? Är det Raptor 150 Gb som är den snabbaste eller finns det bättre alternativ?

EDIT: Hittade detta testet: http://techreport.com/articles.x/10152

Om man jämför raptorn med Seagate Barracuda 7200.10 (500 Gb) så ligger de ganska så jämt (raptorn är snäppet vassare) men Seagaten har ju mer än 3 ggr större kapacitet, för nästan halva priset dessutom (komplett.se priser). Är denna Seagaten något att satsa på tycker ni, någon som har erfarenhet av denna som systemdisk?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det som är intressant på en systemdisk är ju åtkomsttiden och där är raptorer överlägsna.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Okej, tänkte ha spel på den med, är accestiden viktig för det också eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Banor etc laddas snabbare, men gör nog inte så mycket nytta "i spelet".

Permalänk
Medlem

Men är det värt att köpa en raptor eller finns det någon billigare disk som presterar likvärdigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

vet inte om det är ett val men kan ju använda raid för att öka snabbhet. Vet inte riktigt om det är så det funkar men antar att någon av raidlägen gör att man delar upp filerna på 2 diskar så att det mesta hamnar längst ut på skivorna. Då kan 2 diskar läsa samtidigt och behöver inte gå lika långt in för att hämta data. Jag är inte alls påläst och gissar bara att det är så det funkar Lyssna inte på mig om det inte är så att någon annan kan bekräfta

Permalänk
Medlem

Tror inte jag vill hålla på med RAID, fråga inte varför, är inte så kunnig

Men Raptor 150 Gb är den snabbaste system/spel disken som finns i dagsläget? (om man inte räknar med SCSI och SSD)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

En hdd har alltid den första datan längst ut, så köp vilken disk du vill och lägg en system/windowspartition på ca:50GB, så får du den bästa prestandan direkt, en annan disk som inte är så dum är Samsung SP166 501LJ 500GB, den är både tyst och snabb
Har en själv

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En hdd har alltid den första datan längst ut, så köp vilken disk du vill och lägg en system/windowspartition på ca:50GB, så får du den bästa prestandan direkt, en annan disk som inte är så dum är Samsung SP166 501LJ 500GB, den är både tyst och snabb
Har en själv

Okej, får nog bli som du säger då Funderar på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320711
Vad jag har hört så ska den vara en ganska så bra hårddisk?

Vill ha en ny systemdisk för att få ner laddnings och uppstartstiderna, är denna hårddisken bra till detta, kommer jag märka stor skillnad jämfört med den jag har nu? (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45195)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket av starten beror på vad du har för, och hur många program, som skall laddas, men rent generellt så är Seagate:n snabbare, förvänta dig inga mirakel dock
Kolla gärna här på prestanda i starten av windows: http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=6...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Najs tack för länken Tror jag har bestämt mig, det får bli en Seagate Barracuda, aldrig testat detta märke men antar att det är bra att prova på något nytt
Kom ju på att jag faktiskt behöver mer utrymme också och inte bara en snabbare disk, så jag slog två i en så att säga

EDIT: Kollade runt lite och hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206257
Kan inte hitta så mycket fakta/tester om den och jag tror att den är relativt ny? Är det helt enkelt en ny version utav 7200.10? I så fall borde den väl vara bättre?

EDIT 2: Det jag har hittat hittills är att den har dubbelt så stort cacheminne och att den bara har 2 skivor. Gör det något att det är färre skivor i, eller det kanske är bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

fråga borde det inte gå snabbare att köra med flashminne att ha systemet på eller?

Permalänk
Medlem

Jo antagligen borde det ju göra det (http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive) Men dom är svindyra i dagsläget, så det är inte så aktuellt för mig (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175808)... 32 GB för 4250 :- känns inte särskilt prisvärt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ni som haft operativsystem, program och spel på en snabb Raptor men också testat att ha det på en långsammare 7200rpm HD, tycker ni det är stor skillnad?

Permalänk
Medlem

En fundering: eftersom raptor är så svindyr, borde man inte få bättre prestanda om man lägger samma belopp på flera RAIDade diskar?

Exempel: 300GB utrymme kostar ca 4000 pix med 10000 rpm Raptor SATA 150-diskar (2 st 150GB). För samma summa får man fyra stycken 7200 rpm 400 GB Barracuda SATA/300-diskar. Kör man dem i RAID 0+1 har man både striping och spegling. Stripingen borde motsvara en enkel disk som spinner i 14400 rpm (tänker jag rätt eller har jag missat något??). Dessutom får man SATA 300 i st får SATA 150, samt 800 GB utrymme i stället för 300 och krasch-säkerhet (pga speglingen) för samma peng.

Givetvis kan man stripe:a de två Raptorerna i exemplet för att få högre prestanda, men ren striping (RAID 0) ger ju dubbelt så stor krasch-chans jämfört med att köra helt utan RAID.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4st stripade 36GB Seagate Cheetah U320 15000rpm som system.
Smider på fint..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag kör 4st stripade 36GB Seagate Cheetah U320 15000rpm som system.
Smider på fint..

Är det stripade 2 och 2, eller alla fyra som en volym?

Permalänk
Medlem

Lite dum fråga kanske, men jag ställer den ändå ;). Följer det med Satakabel till hårddisken eller måste man köpa den separat? Jag syftar på Seagate Barracudan: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB11-500... Kan inte minnas att det följde med någon Satakabel till min nuvarande disk =/

Om det är så att man måste köpa den separat, så verkar det inte gå att göra på Datorbutiken.se, eller? Kan inte hitta det i alla fall =/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Det följer endast med i retailförpackade HDs (mycket ovanligt, iaf via postorder).

Kablarna finns under "Kablage". Märkligt, jag vet.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SATA-05

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar inte komma med hdd:n i bulk, hur det är annars vet jag inte, men köp ett par vet ja, de är ju inte superdyra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det följer endast med i retailförpackade HDs (mycket ovanligt, iaf via postorder).

Kablarna finns under "Kablage". Märkligt, jag vet.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SATA-05

Där ser man, tack! Jag var så inställd på att det skulle ligga under datorkomponenter/kringutrustning så jag såg inte kablage sektionen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Är det stripade 2 och 2, eller alla fyra som en volym?

Alla 4 som en volym:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

För att svara på nåns fråga ovan. Märks det skillnad att köra systemet på en raptor jämfört med en disk med högre accesstid?

Jag har provat och jag tycker det märks skillnad. Systemet blir snabbare med en raptor helt enkelt.

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Det som är intressant på en systemdisk är ju åtkomsttiden och där är raptorer överlägsna.

Hmm.. är jag helt bakom flötet nu eller, men har inte SSD bättre accesstider än HDD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag kör 4st stripade 36GB Seagate Cheetah U320 15000rpm som system.
Smider på fint..

Du hade haft ett rappare system om du hade haft diskarna en och en på kontrollerkortet istället för raidat dem.

Överföringshastigheten hade blivit lägre, men accesstiden snabbare.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Du hade haft ett rappare system om du hade haft diskarna en och en på kontrollerkortet istället för raidat dem.

Han kör dem som systemdisk och det är lite knepigt att dela upp systemet på flera diskar ;).

Däremot är det inte särskilt säkert att köra RAID 0 på fyra diskar. Det räcker att en enda kraschar, så är all data på alla fyra borta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag kör 4st stripade 36GB Seagate Cheetah U320 15000rpm som system.
Smider på fint..

gah! avis...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Han kör dem som systemdisk och det är lite knepigt att dela upp systemet på flera diskar ;).

Däremot är det inte särskilt säkert att köra RAID 0 på fyra diskar. Det räcker att en enda kraschar, så är all data på alla fyra borta.

Inte speciellt knepigt..
OS på en, swap/pagefile på en program på en och spel på en

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Han kör dem som systemdisk och det är lite knepigt att dela upp systemet på flera diskar ;).

Däremot är det inte särskilt säkert att köra RAID 0 på fyra diskar. Det räcker att en enda kraschar, så är all data på alla fyra borta.

visserligen kan jag dela upp array´n i partioner,men jag har inte brytt mej PGA har allt jag är rädd om på andra diskar...

Sen har jag aldrig råkat ut för en krash och jag antar att det är på grund av att diskarna har en MTBF på ca 143 år ;)(dom är dessutom väl kylda..)

men jag kommer förmodligen plocka ut diskarna så småningom och stoppa i den nyinköpta Maxtor Atlas II 15Krpm 147GB U320-disken.
Jag kommer köra SCSIraid-kortet som kontrollerkort istället och det är PGA att det inte finns Vista-drivrutiner till raid,men Vista har native drivrutiner om jag kör kortet som kontrollerkort istället.
Just nu kör jag WinXP pro på burken men tänkte köra Vista så småningom...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Sen har jag aldrig råkat ut för en krash och jag antar att det är på grund av att diskarna har en MTBF på ca 143 år ;)(dom är dessutom väl kylda..)

Det där med angiven MTBF är märkligt. Nyss dog en disk i min gamla 800MHz Thinkpad portabla, som för det mesta är igång kontinuerligt (den är tyst). Disken levde 2-3 år. När jag tog över den datorn, satt det en kraschad disk i. Ena SATA-disken i min stationära huvuddator dog för ett par veckor sedan, efter drygt två års drift. Inga data gick förlorade eftersom jag körde RAID 1 pga tidigare erfarenheter med 3-4 kraschade diskar det senaste decenniet.

För att det ska jämna ut sig statistiskt med angivna MTBF, skulle jag alltså behöva slippa kraschar under flera livstider framåt...

Jag har aldrig flyttat eller sparkat till en dator med disken igång. Diskarna har kraschat i alla fall. Härom dagen flyttade jag in moderkortet och diskarna i ett beg Antec P160W-chassi, där det är större mellanrum mellan diskarna. Det borde rimligen betyda lägre temperatur.