Iiyama lanserar ny 24-tummare

Permalänk
Melding Plague

Iiyama lanserar ny 24-tummare

Tillverkaren Iiyama har nyligen släppt en ny 24-tumsmonitor i sin Prolite-serie monitorer. Modellen heter B2403WS och har en hdmi-ingång samt stöd för hdtv-filmer i full upplösning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Men titta, först Eizo och nu Iiyama (vad jag vet). Det går framåt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

varför inte HDCP?

Då hade den varit perfekt

pris 299 £

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men titta, först Eizo och nu Iiyama (vad jag vet). Det går framåt.

Med risk för att låta korkad, exakt vad är det som "går framåt" ?
Speccen på den skärmen är väl inget märkvärdigt?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Med risk för att låta korkad, exakt vad är det som "går framåt" ?
Speccen på den skärmen är väl inget märkvärdigt?

Upplösningen.... HDMI... tja de va det det

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Med risk för att låta korkad, exakt vad är det som "går framåt" ?
Speccen på den skärmen är väl inget märkvärdigt?

Datorskärmar med standard HD-upplösning. Det är smidigt om man ska använda datorskärmen med både datorn och 360/HD-spelare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Datorskärmar med standard HD-upplösning. Det är smidigt om man ska använda datorskärmen med både datorn och 360/HD-spelare.

"The new iiyama flag ship 24" display is ideal for both the Home Enthusiast, Gamer and Business professional. The 1920 x 1200 pixel panel has the latest advancements in technology, boasting a 2000:1 Dynamic Contrast Ratio which can be disabled for greater colour accuracy and a 2msec response time ensuring the best possible video and animation playback with minimal blurring."

Verkar vara den normala upplösningen för 24" skärmar. (1920x1200 alltså)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke999

pris 299 £

Var hittade du den pris uppgiften? Om den stämmer är skärmen ganska billig.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

45 grader åt varje håll? Vad ska det vara bra för? Menar ni inte 90 grader?

Permalänk
Medlem

Inget vidare när flaggskeppet är TN med inbyggda högtalare.

Båda dessa egenskaper är dåliga i sig, och kombinerat blir det märkligt: Den som vill ha TN är spelaren, och den vill inte ha inbyggda högtalare. Den som vill ha inbyggda högtalare är den som använder skärmen till kontorsarbete och endast undantagsvis behöver ljud, och kontorsarbetaren vill inte ha TN eftersom de är sisådär att läsa på längre stunder. Vem vill ha TN+högtalare?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
"The new iiyama flag ship 24" display is ideal for both the Home Enthusiast, Gamer and Business professional. The 1920 x 1200 pixel panel has the latest advancements in technology, boasting a 2000:1 Dynamic Contrast Ratio which can be disabled for greater colour accuracy and a 2msec response time ensuring the best possible video and animation playback with minimal blurring."

Verkar vara den normala upplösningen för 24" skärmar. (1920x1200 alltså)

Var hittade du den pris uppgiften? Om den stämmer är skärmen ganska billig.

priset såg jag på dears hemsida

Permalänk
Medlem

bartil: vem bryr sig om det sitter ett par högtalare på skärmen, det är ju knappast något tvång att använda dom.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Inget vidare när flaggskeppet är TN med inbyggda högtalare.

Båda dessa egenskaper är dåliga i sig, och kombinerat blir det märkligt: Den som vill ha TN är spelaren, och den vill inte ha inbyggda högtalare. Den som vill ha inbyggda högtalare är den som använder skärmen till kontorsarbete och endast undantagsvis behöver ljud, och kontorsarbetaren vill inte ha TN eftersom de är sisådär att läsa på längre stunder. Vem vill ha TN+högtalare?

Hehe, ja där sa du nåt. Det undrar jag också faktiskt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
"The new iiyama flag ship 24" display is ideal for both the Home Enthusiast, Gamer and Business professional. The 1920 x 1200 pixel panel has the latest advancements in technology, boasting a 2000:1 Dynamic Contrast Ratio which can be disabled for greater colour accuracy and a 2msec response time ensuring the best possible video and animation playback with minimal blurring."

Verkar vara den normala upplösningen för 24" skärmar. (1920x1200 alltså)

Var hittade du den pris uppgiften? Om den stämmer är skärmen ganska billig.

Finns ju flera skärmar som ligger i denna prisklass, LG och samsung tex.

Permalänk

Det såg först väldigt bra ut förutom högtalarna tills man läste TN. Jag tycker skärmen är ganska dyr för att vara en TN panel. Specifikationerna ser för övrigt bra ut.

Häng inte upp er på millisekunderna vad ni än gör då skärmen till största sannolikhet har en overdrivefunktion som resulterar till en högre input lag (40-65ms).

Hoppas det dyker upp en recension på den, inte för jag vill ha den utan för att det är intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det någon här i forumet som kan tipsa om vilka 24-27 tummare som är bra annars?

Har kikat på Samsungs 245T och den verkar grym.. om än dyr. Någon annan skärm som man bör titta på? Vill både kunna spela och arbeta vanligt, så både respons och bildkvalitet är viktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Är det någon här i forumet som kan tipsa om vilka 24-27 tummare som är bra annars?

Har kikat på Samsungs 245T och den verkar grym.. om än dyr. Någon annan skärm som man bör titta på? Vill både kunna spela och arbeta vanligt, så både respons och bildkvalitet är viktigt.

LG L245WP-BN. Om du inte har en 12 k att slänga ut. Då kanske en Eizo-skärm är bättre. Tycker dock Lgn är bra all-round.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Är det någon här i forumet som kan tipsa om vilka 24-27 tummare som är bra annars?

Har kikat på Samsungs 245T och den verkar grym.. om än dyr. Någon annan skärm som man bör titta på? Vill både kunna spela och arbeta vanligt, så både respons och bildkvalitet är viktigt.

Nu vet jag att detta kanske inte låter speciellt objektivt då jag själv äger en LG 24" men det beror på för att den LCD'n är den bästa för under 8000kr.

Den kostar 6k och är en utomordentligt bra LCD faktiskt. Jag tillhör bland de kräsnaste på detta forum och LCDn gör sitt jobb mer än bra.

Du har en recension som jag har gjort i sign. Läs den och se om det är något du är ute efter. Både duktiga och kunniga personer inom området skriver sig en egen uppfattning och vad dom har fått ut av min information och sin egen samt andras.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Dells och Apples 24" brukar väl annars vara de som rekommenderas i 6-7k-klassen, inte läst eller hört talas om LG alls där. Finns det några reviews eller så du kan länka till?

edit: Såg din sig nu (: Men andra recensioner? extremetech.com brukar göra grundliga och bra skärmtester, men de har inte testat denna. Inte andra stora siter heller; den verkar väldigt ovanlig.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för tipsen!

Trevlig recension du hade där, verkar ju väldigt lockande. Tror aldrig jag sett en så snabb LCD som är så stor, den är ju lika snabb som en CRT ju! Imponerande.

Hittade den här länken i där också: www.xbitlabs.com/articles/other/display/24inch_18.html#sect0

Intressant läsning! Ska titta på det imorgon o läsa igenom noga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
bartil: vem bryr sig om det sitter ett par högtalare på skärmen, det är ju knappast något tvång att använda dom.

Jag förstår att högtalarna inte skickar upp skärmen i en annan prisklass, men vad de nu än kostar så är det pengar i sjön och det är irriterande även om det är småsummor. (Utseendet spelar också någon roll vid skärmval.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim0
Dells och Apples 24" brukar väl annars vara de som rekommenderas i 6-7k-klassen, inte läst eller hört talas om LG alls där. Finns det några reviews eller så du kan länka till?

edit: Såg din sig nu (: Men andra recensioner? extremetech.com brukar göra grundliga och bra skärmtester, men de har inte testat denna. Inte andra stora siter heller; den verkar väldigt ovanlig.

LG är bättre som allround särm än någon av märkena som Dell eller Apple.

Ska man spela är LG ett givet val, ruskigt snabb LCD.

Nackdelen med de stora sidorna som recenserar LG är att de har lyckats få revision 1 av skärmen. Sweclockers fick revision 1 av skärmen, Xbitlabs fick revision 1 av skärmen, digitalversus fick revision 1 av skärmen.

Men läs hela tråden kring min recension och vad övriga skriver. Det dyker upp ganska detaljerad information om LG och mer detaljerad information om LG'n än vad ett prestandatest någonsin brukar visa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Ok! Tack för tipsen!

Trevlig recension du hade där, verkar ju väldigt lockande. Tror aldrig jag sett en så snabb LCD som är så stor, den är ju lika snabb som en CRT ju! Imponerande.

Hittade den här länken i där också: www.xbitlabs.com/articles/other/display/24inch_18.html#sect0

Intressant läsning! Ska titta på det imorgon o läsa igenom noga.

Japp den är ruskigt snabb.

Angående Xbitlabs testet så är det med en revision 1 av skärmen som har de problemen som Xbitlabs tar upp. I revision 2 av skärmen som jag och övriga har fått när vi har beställt nu de senare veckorna har inte dessa problem. Så tyvärr blir det testet väldigt missvisande.

LG är den bättre skärmen av alla de skärmarna i testet. Läs hela min tråd. Det dyker upp väldigt detaljerad information om skärmen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Allright. Din recension i den trådens OP tyckte jag inte sa så mycket, men ska ta en hint och läsa resten av tråden också då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu vet jag att detta kanske inte låter speciellt objektivt då jag själv äger en LG 24" men det beror på för att den LCD'n är den bästa för under 8000kr.

Den kostar 6k och är en utomordentligt bra LCD faktiskt. Jag tillhör bland de kräsnaste på detta forum och LCDn gör sitt jobb mer än bra.

Du har en recension som jag har gjort i sign. Läs den och se om det är något du är ute efter. Både duktiga och kunniga personer inom området skriver sig en egen uppfattning och vad dom har fått ut av min information och sin egen samt andras.

För att "jag tillhör bland de kräsnaste på detta forum" ska ha någon som helst betydelse för alla andra förutom dig själv behöver du antagligen visa på jämförelser och annat. Annars säger inte din recension så mycket vad gäller bildkvalitet m.m. Inputlag osv. är en sak, men är ju så mycket mer än det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Datorskärmar med standard HD-upplösning. Det är smidigt om man ska använda datorskärmen med både datorn och 360/HD-spelare.

För att det är jättejobbigt med sorgekanter på 60 pixlar?
Jag väljer de extra pixlarna alla dagar - inte för jag på något sätt påstår mig ha den rätta åsikten men särskilt stor roll spelar det väl inte? Är xbox-spelandet så viktigt kanske man ska köpa sig en TV för det

Sen som sagt, står det fel i nyheten (om man ska gå på Iiyamas hemsida) och att det är 1920x1200.

Ang. högtalarna så ser jag inte varför gamers skulle rata dem. Gamer eller ej, skärmhögtalarna används normalt för systemljud, youtubefilmer osv. Dvs. de fall då man inte slagit på stereon eller liknande.
Det som den här och många andra skärmar misslyckas brutalt med är dock att de är så löjligt fula. Finns exempel (Viewsonic VX2025WM om jag minns rätt) på skärmar som har inbyggda högtalare men som man inte ens ser. Då fyller de en funktion utan någon kompromiss på att förstöra det estetiska intrycket på skärmen - för det vill nog ingen.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo För att det är jättejobbigt med sorgekanter på 60 pixlar?
Jag väljer de extra pixlarna alla dagar - inte för jag på något sätt påstår mig ha den rätta åsikten men särskilt stor roll spelar det väl inte? Är xbox-spelandet så viktigt kanske man ska köpa sig en TV för det

Sen som sagt, står det fel i nyheten (om man ska gå på Iiyamas hemsida) och att det är 1920x1200.[/B]

Nej, men sen blir det inte så heller. Bildkällan blir istället utsträckt vilket resulterar i onödig AA.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nej, men sen blir det inte så heller. Bildkällan blir istället utsträckt vilket resulterar i onödig AA.

Beror ju på skärmen?
På min skärm kan jag ställa in om jag vill köra 1:1 (och en del annat) i alla fall.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Beror ju på skärmen?
På min skärm kan jag ställa in om jag vill köra 1:1 (och en del annat) i alla fall.

Vad har du för skärm? Det går inte att göra på vår Dell 2407WFP.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte?
Hade jag tagit för givet.
Har dell 2007WFP

Permalänk

Lika låg upplösning som vanligt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte?
Hade jag tagit för givet.
Har dell 2007WFP

Inte om man kör i 1920-nånting. Annars går det. Så att sätta 1920*1080-källor i 1:1 går inte. :/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Surt
(och kasst, säkert gjort med flit för att folk tror att det är samma)