Permalänk
Medlem

vilken processor passar till..

Jag tänkte höra med er experter om det är så att vissa processorer passar bättre till vissa grafik kort? just nu sitter jag på 8800gts och undrar vilken processor jag isånnafall ska köpa för att få ut maximal prestanda utan överklockning? tacksam för svar (nybörjare)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ AM2 2.19Ghz| 8800gts 320 | Aureon 7.1PCI | Cooltek 600W | 223bw SyncMaster | 2.50 gbRAM<>Amatör<>

Permalänk

Hej!
Jag är inte direkt en expert men jag vet iallafall att den processorn du har nu flaskar en del för grafikkortet. Jag gissar att det inte handlar om jättestora siffror, men en Dual- core- processor skulle nog inte sitta helt fel. Eftersom du sitter på ett am2- moderkort nu och inte vill klocka föreslår jag att du köper en hyffsat snabb Athlon X2. En 4400+ räcker ganska bra, men för att få ut det sista ur grafikkortet krävs det en lite snabbare processor. 5200+, 5600+ eller 6000+ är vad jag skulle satsa på för att få ut allt.

Nu till vintern kommer ju även AMD:s nya serie, Phenom, som passar på dom flesta am2- mobon efter en BIOS- flash. Det är upp till dig att bestämma hur mycket pengar du vill lägga på processorn och hur mycket prestanda du känner att behöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6000+ passar nog rätt bra till 8800GTS. För min del blir 6000+ en flaskhals för 8800GTX verkar det som...

6000+ är rätt hyffsad, i alla fall för 1200 kr och det det faktum att du slipper köpa nytt moderkort och klocka... Det är nog det enda valet om man har AM2 och inte vill köpa nytt moderkort osv... Rejäl prestanda ökning mot 3500+ i alla fall

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar. Ut o shoppa imorn då=)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ AM2 2.19Ghz| 8800gts 320 | Aureon 7.1PCI | Cooltek 600W | 223bw SyncMaster | 2.50 gbRAM<>Amatör<>

Permalänk
Medlem

6000+ flaskar inte en 8800GTX för fem öre.

Allt från 4400+ lär funka - men köp inte 6000+ det är bättre att köpa en 5000+ eller vänta på Phenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
6000+ flaskar inte en 8800GTX för fem öre.

Allt från 4400+ lär funka - men köp inte 6000+ det är bättre att köpa en 5000+ eller vänta på Phenom.

Har just kommit på själv att troligen så är min 6000+ flaskhals för mitt 8800gt. Orginal funkar allt som det ska, men klockar jag grafikkortet till, låt säga, 650/1630, så får jag i stort sett ingen ökning alls. Klockar jag bara liiite till så får jag sämre resultat i 3dm06, helt utan artefakter och bra temp. Testat nu att klocka cpu:n till 3.2 ghz och plötsligt kan jag klocka gpu till 690 med ökad prestanda. Tyder ju på att 6000+ är flaskhals för mig? Eller är jag helt fel ute?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla processorer från AMD flaskar GTX:en men de ger bra prestanda iaf, de snabbaste C2D hänger heller inte riktigt med men du får ännu bättre prestanda än med AMD:s, så är det för tillfället iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Alla processorer från AMD flaskar GTX:en men de ger bra prestanda iaf, de snabbaste C2D hänger heller inte riktigt med men du får ännu bättre prestanda än med AMD:s, så är det för tillfället iaf

Det var väl så jag misstänkte...känns knasigt att man fortfarande har en av de snabbare amd-cpun och så flaskhalsar den
Hur är det med Phenom då, kan den va ett alternativ eller är det Intel som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte de modeller som är ute eller som kommer inom den närmaste tiden (början av 2008) iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)