Windows bildvisare kass?

Permalänk
Medlem

Windows bildvisare kass?

Windows egna bildvisare ni vet, man kan öppna bilder med "visningsprogram för bilder och fax".

Enligt mina erfarenheter så blir bilderna värdelösa där.
Mycket oskarpare än vad dom egentligen är, öppnar man dom med internet explorer eller kodak easyshare så blir dom så skarpa dom ska bli.

Gäller detta bara för mig?

Ta en högupplöst bild, öppna den först i visningsprogrammet och sedan med explorer.

See the differance?

http://hem.bredband.net/emil2000/PICT02912.jpg

Där är en bild jag tagit som jag använder för att se skillnad.
Titta speciellt på trädtopparna.

Bara i min ände det är fel eller är det så som jag säger?

Permalänk
Medlem

länken funkar inte.

Permalänk
Medlem

Nu gör den det.

Permalänk
Medlem

Den inbyggda bilden kantutjämnar ju bilden vid skalning. Det gör inte t.ex. IE. Kan det vara det?

Edit: Bytte ut "antialisar".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Den inbyggda bilden kantutjämnar ju bilden vid skalning. Det gör inte t.ex. IE. Kan det vara det?

Edit: Bytte ut "antialisar".

Möjligt, men visst ser man skillnad?
Eller har jag ögonproblem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Möjligt, men visst ser man skillnad?
Eller har jag ögonproblem?

Öppnade dom båda i fullstorlek sen zoomade jag in en viss detalj t.ex trädtopparna men kunde inte se nån speciell skillnad. Kanske jag som har fel här. Sen var det ju lite svårt att få dom i exact storlek i IE och bildvisaren.
Men återigen inget ovanligt som jag la märke till. Det såg väl likvärdigt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Öppnade dom båda i fullstorlek sen zoomade jag in en viss detalj t.ex trädtopparna men kunde inte se nån speciell skillnad. Kanske jag som har fel här. Sen var det ju lite svårt att få dom i exact storlek i IE och bildvisaren.
Men återigen inget ovanligt som jag la märke till. Det såg väl likvärdigt ut.

Det är inte fullstorleken som är skillnad.

Gör såhär, öppna bilden i IE och gör den liten med hjälp av att trycka nere i hörnet.
Då ser du en bild, sen öppnar du samma bild i bildvisaren.
Då är dom ungefär lika stora men den i IE ser Mycket skarpare ut.

Lika om jag öppnar dom med något annat visningsprogram, tex kodak easyshare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Det är inte fullstorleken som är skillnad.

Gör såhär, öppna bilden i IE och gör den liten med hjälp av att trycka nere i hörnet.
Då ser du en bild, sen öppnar du samma bild i bildvisaren.
Då är dom ungefär lika stora men den i IE ser Mycket skarpare ut.

Lika om jag öppnar dom med något annat visningsprogram, tex kodak easyshare.

Ok, om du menar så stämmer det nog det du säger att just trätopparna ser lite grumliga ut. Inte så skarpa som i IE. Ajaj vad det beror på vet d tusen. Men det skall e.g inte skilja sig.

Permalänk
Medlem

Blir svårt att avgöra om det är någon egentlig kvalite på bilderna ju.
Trodde först det berodde på min skärm.

Ska installera Kodak Easyshare nu och ha det som default image viewer.
Det blir nog bra

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Det är inte fullstorleken som är skillnad.

Gör såhär, öppna bilden i IE och gör den liten med hjälp av att trycka nere i hörnet.
Då ser du en bild, sen öppnar du samma bild i bildvisaren.
Då är dom ungefär lika stora men den i IE ser Mycket skarpare ut.

Lika om jag öppnar dom med något annat visningsprogram, tex kodak easyshare.

Det där är väl inget annat än gammal hederlig filtrering. Jobbigt ibland, oftast trevligt. Jämför IE-stil med preview-stil. Sen att förhandsgranskaren i windows suger rätt hårt är en annan femma

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Sorry återuppväcker en gammal tråd. Jag har precis samma problem nu i Vista. har inte haft problemet i XP förut...

Mina bilder blir väldigt pixliga när man zoomar in i förhandsgranskningen. Gör man samma sak i internet explorer blir bilden mycket skarpare!

Jämför man bilden i vista på min dator med samma bild i XP på flickvännens dator ser man stor skillnad...

Kan man fixa detta på nått sätt??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem förutom att bildvisaren i vista har mysko färger på bilderna, får visa bilder i nero för att dom ska visas som dom ska se ut. tror det kommer nåt som fixat det så småningom kan man hoppas.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
jag har liknande problem förutom att bildvisaren i vista har mysko färger på bilderna, får visa bilder i nero för att dom ska visas som dom ska se ut. tror det kommer nåt som fixat det så småningom kan man hoppas.

Låt mig gissa... gultonade bilder?
Hade det problemet till att börja med... löste det genom att från bildskärmsegenskaper->avancerat->färghantering ta bort en profil som hörde till skärmen...
här är en tråd om detta:
http://smashtech.net/content/view/276/1/
EDIT: hittade detta.. lite utförligare
http://support.microsoft.com/kb/939395/en-us

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT