LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Ja med tanke på att dojan sågade alla tft skärmar jäms med fotknölarna så länge det inte var Eizo... Snacka om att vända kappan efter vinden. Nu helt plötsligt existerar ingenting annat och dessutom är det ingen Eizo skärm.

Man kan ju misstänka att han inte hade riktigt på fötterna när han beklagade sig för andras val av skärm när han själv inte hade någon.

Han tycker fortfarande att Eizo är det bättre valet. Men sedan pris/kvalité så är LG:n helt bra och recomenderbar. Eizo:n är ju 4000kr dyrare än LG:n och kanske inte helt så mycket bättre för att justifiera dessa extra 4000kr. samt de ännu bättre/dyrare Eizo så får du ju 2x LG för samma pris... LG:n duger helt bra om man inte har överflöd av pengar.

Permalänk

Någon här som har problem med att LG:n inte vaknar ur powersave läget utan att man blir tvungen att slå av och på skärmen för att den ska funka igen? Har läst om att vissa har det problemet men det kanske också gällde den tidigare revisionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
[B]För att försvara lite.
Första, vi har inga profesionella verktyg och då får man gå efter "vad man TYCKER"

Det är väl just det som är grejjen. Folk "TYCKER" väldigt mycket. Men det behöver inte alls vara rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Helt ok recension, men den säger egentligen inget mer än att du tycker den är bra. Det finns alldeles för många som går omkring och säger att dom har "bra ögon" (eller "bra öron" när det gäller musik) för att man skall kunna ta det på för stort allvar.

För att komma ifrån en kille som skrivit i mer eller mindre varenda tråd om skärmar. Där han har kommenterat att folk har tur som inte är så "kräsna" när dom väljer skärm. Så hade jag väntat mig lite mera FAKTA än bilder på skärmen och vad du TYCKER är bra
Speciellt då när det dyker upp recensioner som den hos x-bit labs, där dom iaf visar resultat av deras mätningar. Finns det info nånstans om att dom skulle ha en annan revision än din? Deras är juh skriven typ dagen innan du gjorde din.

Jo, helt rätt. Men hur skulle jag gjort en recension tycker du? Jag är ingen snubbe kan kan recensera på proffsig nivå när jag inte har proffsiga kalibreringsverktyg eller förstår hur jag ska kalibrera på ett proffsigt sätt.
Däremot är jag övertygad om att jag har gjort en ganska detaljerad recension tillskillnad från de privata recensionerna jag läst om LG'n.

Jag har suttit mycket vid LCD skärmar både på jobbet och privat då jag under en längre tid har velat ha en LCD men har aldrig hittat någon som har passat Mig. Hitta skärmar som visar bra färger har det funnits ganska länge, men att hitta en skärm som visar bra färger och betraktningsvinkel plus att LCD'n också ska vara snabb har jag aldrig hittat om vi bortser från Eizon jag talade om i recensionen. Det är nog den skärmen jag skulle valt istället om jag hade pengar för det. Fast och andra sidan kanske inte för den är inte 4000kr "mer-värd" än LG egentligen såvida du inte sysslar med CAD/CAM. Jag surfar, spelar och producerar musik. Filmer med mera tittar jag på tvn från datorn. Jag sysslar inte med bilder så mycket.

Jag vet att jag har riktigt bra ögon men sedan om andra tror på det eller ej är ju deras sak.

Jag har suttit vid:
Samsung 225
Samsung 226BW
Samsung 226CW
Dell 2407
Eizo 24" (två olika och de är länkade)
Benq 22"
Benq 24"
HP w2207
Asus 19" (säkerligen 3 olika under dessa två åren)
LG L1918S-SN 19"
Samsung 30"
Apples 30"

Och nu LG'n. Det roliga är att LG'n är den ända skärmen jag inte har suttit framför innan jag köpte den. Jag vet om att jag skapade en tråd där jag tipsade om olika skärmar bland annat några av de ovan men tro mig att man blir både sur och nere när en CRT går sönder och du vet om att du inte hittar en lika fräsh längre och du vet också om att LCD är alternativet framför dig.

De flesta av dessa LCD skärmarna visar relativt bra färger men Eizon tar priset helt enkelt. Solklart den bästa LCDn i färger både enligt mig och enligt tester. Och LG'n är ett solklart köp om man har en buget om 6000kr och lägga på en skärm. Jag vet, jag äger skärmen.
---

Angående Xbitlabs så är jag helt övertygad om att de inte har en revision 2 av skärmen. När jag pluggade om LG'n innan jag köpte den så satt jag uppe i flera timmar, säkerligen 6-8 timmar utan att ens gå att pissa för jag fungerar så innan jag ska köpa något om jag inte har tillgång att prova mig fram. Pluggade hårt som katten och när man då läser mellan raderna så är det problem som revision 1 hade och ej 2. Det är möjligt att de hade en rev 2 av skärmen men enligt mig är det i så fall ett måndags exemplar för jag känner inte igen problemen alls. De som har rev 2 av skärmen har inte dessa problem, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Ja med tanke på att dojan sågade alla tft skärmar jäms med fotknölarna så länge det inte var Eizo... Snacka om att vända kappan efter vinden. Nu helt plötsligt existerar ingenting annat och dessutom är det ingen Eizo skärm.

Man kan ju misstänka att han inte hade riktigt på fötterna när han beklagade sig för andras val av skärm när han själv inte hade någon.

Problemet med LCD var ingenting annat än respons. De har vart alldeles för slöa att spela på och LG'n var faktiskt den ända skärmen tillsammans med 24" eizon som jag har kunnat spela på utan att tänka på om det ghostar eller ej. Eizon hade jag lite problem med men inte så mycket visserligen men problemen kring det idag känner jag inte av, jag spelar bara.

Vända kappan efter vinden? Möjligt men jag anser snarare att jag lyckades hitta en LCD som faktiskt passar mina ändamål och tack för denna skärmen för att den är ruskigt snabb. Kom igen grabbar, titta på bilderna jag postat där uppe.

Jag har suttit vid 225BW och 226BW/CW och de är inte lika snabba i praktiken som denna skärmen eller Eizon och jag skulle aldrig få för mig att köpa en 226 idag. Däremot så ser jag ju andra som köper 22" Tn paneler både från vänster och från höger och de människorna är ju super nöjda. Med andra ord så ligger jag några nivåer högre än de kring känslighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Det är väl just det som är grejjen. Folk "TYCKER" väldigt mycket. Men det behöver inte alls vara rätt.

Och det gör de inte i en recension? Tycker mycket?
Skillnaden är att de har mallar att gå efter. De skriver på ett mer korrekt sätt för de vet om att hundratusen tals människor ska läsa det de skriver. De har rätt verktyg och programmallar att gå efter. De har lärt sig hur de ska få fram "korrekta" värden.

Du ska nog se att det dyker upp en recension med rev 2. Men jag förstår vad du menar. Jag hade nog vart lika skeptisk som du, inte om jag såg att jag själv skrev men om jag såg att någon annan skrev. Hade du känt mig hade du inte tvekat så mycket men nu känner du inte mig.

Vi får väl vänta till Saint25 får skärmen. Han är mycket kunnig och kan nog komma med endel annan fakta som vi andra inte har tänkt på.

A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det gör de inte i en recension? Tycker mycket?
Skillnaden är att de har mallar att gå efter. De skriver på ett mer korrekt sätt för de vet om att hundratusen tals människor ska läsa det de skriver. De har rätt verktyg och programmallar att gå efter. De har lärt sig hur de ska få fram "korrekta" värden.

Jo visst så är det mycket tyckande i en recension. Men Xbitlabs har tillskillnad ifrån dig backat upp det med fakta i form av grafer osv.
Det enda du verkar ha att komma med är hur mycker högre kännslighet du säger dig ha. Och det är för mig precis som de hundratals Idol sökande som tror dom kan sjunga som Paul Pott, bara för att dom tycker det låter bra när dom står hemma i duschen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Jo visst så är det mycket tyckande i en recension. Men Xbitlabs har tillskillnad ifrån dig backat upp det med fakta i form av grafer osv.
Det enda du verkar ha att komma med är hur mycker högre kännslighet du säger dig ha. Och det är för mig precis som de hundratals Idol sökande som tror dom kan sjunga som Paul Pott, bara för att dom tycker det låter bra när dom står hemma i duschen.

Jag har både känsliga ögon och kan sjunga så du får ta mig som ett undantag.

Nej men jag förstår vad du menar. Men återigen så har de inte rev 2 av skärmen. Kom du in i tråden med en idé om att skriva till mig att jag inte kan backa upp detta med fakta eller kom du in i tråden med en idé om att du var intresserad av skärmen?

Vart bor du någonstans? Du är välkommen hem till mig och prova skärmen så mycket du vill om du är intresserad av den.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag har både känsliga ögon och kan sjunga så du får ta mig som ett undantag.

Nej men jag förstår vad du menar. Men återigen så har de inte rev 2 av skärmen. Kom du in i tråden med en idé om att skriva till mig att jag inte kan backa upp detta med fakta eller kom du in i tråden med en idé om att du var intresserad av skärmen?

Vart bor du någonstans? Du är välkommen hem till mig och prova skärmen så mycket du vill om du är intresserad av den.

Som sagt, du säger det

Lite av båda då jag själv håller på och letar efter en skärm.

Permalänk
Medlem

Undrar om jag inte ska ta en "rövare" och beställa en L245WP ,den har ju en 24"WS AU Optronics P-MVA (M240UW01 V0) panel ( enligt www.tftcentral.co.uk)

och man borde slippa dessa "problem" .

Från www.prad.de

"Image quality

The Eizo S2431W contains a Samsung S-PVA panel which is run on a 10 Bit Look-up-Table (LUT). Subjectively, the monitor delivers a very attractive picture. Unfortunately the surface of the screen is somewhat sparkly. We are already familiar with this Crystal effect albeit in a stronger form from S-IPS panels. When you try to extend the viewing angles a little more, this effect also becomes visible with S-PVA panels.

First, we must point out that this is not a trait that is specific to Eizo S2431W. All 24-inch S-PVA panel models on the market at the moment tent to demonstrate a slightly sparkly surface. It is an effect that you can certainly get used to, but we must ask whether the extra 2° viewing angles really justify this effect. However, this is also caused by the Anti-Reflex layer, which is used to disperse light that falls directly onto the screen."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Som sagt, du säger det

Lite av båda då jag själv håller på och letar efter en skärm.

Tja om du har vägarna förbi Kristianstad/skåne så är du välkommen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinCC
Undrar om jag inte ska ta en "rövare" och beställa en L245WP.

Tycker jag du gör rätt i.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tja A.N'doja, jag tror nog att det är svårt att få fram någon mer fakta än vad som har framkommit i tråden redan utan att ha tillgång till en maskinpark med olika testinstrument/verktyg. Har man tillgång till t.ex. ett bra kalibreringsverktyg, kan man visa färgprofil före resp. efter kalibreringen är gjord. Det ger en fingervisning om hur bra (eller dålig) LGn verkligen är.

Så jag tror nog att jag inte kan tillföra så mycket mer testfakta - tyvärr. Ja, man kan kanske testa skärmen med något fler program men säkerheten och kvalitén från dessa tester varierar lite från gång till gång när testerna görs.

/Saint25.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,
Tja A.N'doja, jag tror nog att det är svårt att få fram någon mer fakta än vad som har framkommit i tråden redan utan att ha tillgång till en maskinpark med olika testinstrument/verktyg. Har man tillgång till t.ex. ett bra kalibreringsverktyg, kan man visa färgprofil före resp. efter kalibreringen är gjord. Det ger en fingervisning om hur bra (eller dålig) LGn verkligen är.

Så jag tror nog att jag inte kan tillföra så mycket mer testfakta - tyvärr. Ja, man kan kanske testa skärmen med något fler program men säkerheten och kvalitén från dessa tester varierar lite från gång till gång när testerna görs.

/Saint25.

Tja,

Det kanske är sant. Jag tänkte mer på att vi är olika människor och ser olika saker som prioriteringar. Alla har vi olika fakta att komma med. Det ser man ju bara här i tråden.

Men jag förstår vad du menar.

Ni kan ju hjälpa mig att slänga ihop allting till en vettig recension så får det stå era namn ni som har bidragit med väsentlig information uppe i recensionen. Det blir lättare för nästa person som kommer in och läser recensionen.

Mvh A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på en ny skärm ett tag nu, och det fick faktiskt ta och bli en L245WP.

Från vad jag läst här är det knappast ett val man ångrar, och min gamla hederliga Compaq 1825 18" - med 300:1 i kontrast och 30ms responstid - känns knappast som någon värdig utmanare till den här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R0s3n
Har varit sugen på en ny skärm ett tag nu, och det fick faktiskt ta och bli en L245WP.

Från vad jag läst här är det knappast ett val man ångrar, och min gamla hederliga Compaq 1825 18" - med 300:1 i kontrast och 30ms responstid - känns knappast som någon värdig utmanare till den här.

Välkommen till klubben. Jag hoppas du blir lika nöjd som jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd hittils, haft den i en timme typ!

edit: frakten från dustin var bra med, tog ~22 timmar ungefär.

Visa signatur

AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzion
Jag är nöjd hittils, haft den i en timme typ!

edit: frakten från dustin var bra med, tog ~22 timmar ungefär.

Vad är det för tillverkningsdatum på skärmen som du fick från dustin är den gjord juni 2007 eller efter det ?

Har du nått hummande/surrande ljud i SRGB läget ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Vad är det för tillverkningsdatum på skärmen som du fick från dustin är den gjord juni 2007 eller efter det ?

Skulle vilja veta det med, väntat sedan förra måndagen på min beställning från Webhallen, skrev just till dom och frågade hur det ligger till.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzion
Jag är nöjd hittils, haft den i en timme typ!

edit: frakten från dustin var bra med, tog ~22 timmar ungefär.

Hur mycket kostade skärmen, inkl frakt från Dustin? Nöjd med vad den presterar?

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm från dustin för 5963kr. Fick studentrabatt då jag är student och fick en revision 2 tillverkad juli 2007. Och är väldigt nöjd.

Men detta visste många kanske?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur står sig denna mot en Nec 20WGX2 som jag har nu, har ju hört att det inte finns tillstymelse till liknande skärm men jag hoppas verkligen LG'n kan match den eller slå den t.o.m

Är trött på en 20 tummare nu så vill byta till en 24!

Permalänk

Fortfarande inte fått tillbaka en ny skärm efter att jag DOA'de den gamla. Blir intressant att se om jag får en rev.2 igen, och om alla pixlar fungerar den här gången.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
Skulle vilja veta det med, väntat sedan förra måndagen på min beställning från Webhallen, skrev just till dom och frågade hur det ligger till.

Skriv gärna vilken revision sen, tycker flera kan göra det som beställt sina skärmar från Webhallen. Jag beställer min på måndag

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

Satan också fick en skärm tillverkad i Maj 2007 från Dustinhome och den har det dära hummande/surrande ljudet också och det hörs i både CSM och SRGB om man inte typ har brightness på 100. Samt att min 7.5m clicktronic kabel ej funkade bra med skärmen den klarade max 1280x1024 sen var det stopp. Bara en massa gröna ränder överallt i högre upplösningar. Så jävla besviken att de går o skickar en revision 1 skärm till mig trots att andra får revision 2 från dustinhome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Satan också fick en skärm tillverkad i Maj 2007 från Dustinhome och den har det dära hummande/surrande ljudet också och det hörs i både CSM och SRGB om man inte typ har brightness på 100. Samt att min 7.5m clicktronic kabel ej funkade bra med skärmen den klarade max 1280x1024 sen var det stopp. Bara en massa gröna ränder överallt i högre upplösningar. Så jävla besviken att de går o skickar en revision 1 skärm till mig trots att andra får revision 2 från dustinhome.

Som jag skrev, Webhallen är ett säkert kort.

Men lämna tillbaka den.

Fast det med kabeln var konstigt. Det ska ju inte ha med vilken revision du har tycker man. Kabeln jag hade är ju 15 meter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Satan också fick en skärm tillverkad i Maj 2007 från Dustinhome och den har det dära hummande/surrande ljudet också och det hörs i både CSM och SRGB om man inte typ har brightness på 100. Samt att min 7.5m clicktronic kabel ej funkade bra med skärmen den klarade max 1280x1024 sen var det stopp. Bara en massa gröna ränder överallt i högre upplösningar. Så jävla besviken att de går o skickar en revision 1 skärm till mig trots att andra får revision 2 från dustinhome.

Tur jag inte hann beställa någon därifrån, en hummande skärm till har gjort mig tokig.

EDIT: Nu har de inga i lager längre.... undrar om revision 2 är helt tyst

Permalänk
Medlem

Nej i helvete... Dustin har bytt ut sin sida med nytt upplägg... Den är svegare.. fulare och sämre...

Vem i helvete hade en ide att bling bling stil är bra? Fick ett jävla oseriöst intryck av den nya sidan. Gamla sidan verkar mer "industriell" och vad man normallt förväntar förväntar sig(simpelt och funktionellt). Gillar verkligen inte den nya trenden med dessa slags sidor som dustin nu har. Är helt onödigt. Var samma sak med datorbutiken. Deras gamla sida var så mycket bättre än deras nya. Nu har dustin gått nästan samma väg...

Man får ett oseriöst intryck av dem. Jag själv får en känsla av att det är något skitföretag som har fuffens för sig, man vill dölja något med att visa "titta så fin hemsida vi nu har"

bah.. gillade gamla hemsidan mycket mera, fick en känsla av att man nu inte länger vill köpa något mer därifrån...

Allt detta bara på hur hemsidan såg ut...

-------------
On topic lite mera, dustin har dem inte direkt i deras egna lager längre. Står att det tar 1-2 dagar på lagerstatus. Så finns på nåt lager längre bort.

Edit:

revision 2 är helt tyst. Inte hörts ett pip från min egna LG.
Bara min dator som brummar och piper.

Permalänk
Medlem

Fick själv hem skärmen från dustinhome igår (med studentrabatt) och tycker att den fungerar väldigt mycket bättre än min sunkiga 17" som jag använde innan.

Skärmen är tillverkad juli 2007 och tyvärr har den en död liten pixel som lyser hela tiden, dock inget jag störs av än så länge så låter det vara.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Fick själv hem skärmen från dustinhome igår (med studentrabatt) och tycker att den fungerar väldigt mycket bättre än min sunkiga 17" som jag använde innan.

Skärmen är tillverkad juli 2007 och tyvärr har den en död liten pixel som lyser hela tiden, dock inget jag störs av än så länge så låter det vara.

Lyser den vitt hela tiden ?

Min hade inga döda pixlar men däremot ett väldigt irriterande ljud istället på allt som inte var 100% brightness ett känt fel på revision 1 skärmar. Har väntat så länge på en bra 24" skärm osså blir det skit av allithopa

Ni som får LG skärmen från de senaste webhallen leveranserna får ju gärna tala om att det är revision 2 skärmar.

EDIT: vad var originalinställningen på ljusstyrkan på era skärmar min var på 30 vilket jag tyckte var konstigt får en känsla av att skärmen kanske redan har varit använt trots att emballaget verkade helt intakt. Har för mig att brightness skulle vara högre typ 75 eller 100 som default ?

Permalänk
Medlem

fusion_200 min brightness låg på 80 tror jag, den var väldigt ljusstark. Sunkigt att du fick en av den gamla revisionen. Tittat i service menyn än för att se firmware?

ke84, om det är en pixel som "fastnat" i något läge, som exempel att den lyser på en svart backgrund(vitt eller annan färg förutom svart), så går det på garantin och du ska få en ny skärm. Det får inte förekomma några "ljusande" pixlar enligt LG:s pixelpolicy.
Du kan testa med att trycka eller smeta med fingret någorlunda lätt för att se om det fixar pixeln, detta kan hjälpa ibland att få liv på döda pixlar om du har tur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
fusion_200 min brightness låg på 80 tror jag, den var väldigt ljusstark. Sunkigt att du fick en av den gamla revisionen. Tittat i service menyn än för att se firmware?

ke84, om det är en pixel som "fastnat" i något läge, som exempel att den lyser på en svart backgrund(vitt eller annan färg förutom svart), så går det på garantin och du ska få en ny skärm. Det får inte förekomma några "ljusande" pixlar enligt LG:s pixelpolicy.
Du kan testa med att trycka eller smeta med fingret någorlunda lätt för att se om det fixar pixeln, detta kan hjälpa ibland att få liv på döda pixlar om du har tur.

Nej tittade aldrig på firmware version. Men har hört från nån från hardocp forumet att maj 2007 också är revision 1. Känns jävligt surt iaf att det skulle bli såhär i övrigt så verkade ju skärmen vara bra dock.

Permalänk
Medlem

Fick min från Dustin Home idag, tillverkad juli 2007 för er som undrar (d.v.s. rev. 2).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Frågan är hur står sig denna mot en Nec 20WGX2 som jag har nu, har ju hört att det inte finns tillstymelse till liknande skärm men jag hoppas verkligen LG'n kan match den eller slå den t.o.m

Är trött på en 20 tummare nu så vill byta till en 24!

Nåt speciellt du undrar över? Kör dualscreen med 20WGX2 och L245WP för tillfället.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.