Creative Sound Blaster X-Fi series Vista Driver 2.15.0004 , 5 Nov 07

Permalänk

Creative Sound Blaster X-Fi series Vista Driver 2.15.0004 , 5 Nov 07

En ny driver har just landat som ska åtgärda problem med BSOD med förra drivern samt vissa problem om man har 4Gb ram.
Även ljudkvaliten ska vara kraftigt förbättrad.

Fixes:

* Resolves an issue for Windows Vista 64-bit systems with 4 GB RAM
* Resolves loud speaker noise when restarting your computer
* Resolves an issue that causes OpenAL games not to respond

http://us.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCat...

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty®
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series
Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

Current release features:

X-Fi Crystalizer™
X-Fi CMSS®-3D
MIDI Playback
EAX® Effects
PCM stereo output through Optical Out
Line-in connectivity
SPDIF passthrough is supported on both Vista 32-bit and Vista 64-bit
Recording capabilities

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Fantastiskt, hoppas att de även har fixat att det börjar spontantjuta i högtalarna lite då och då (alltså inte bara under omstart), med jag antar att det är för mycket begärt av Creatives s.k. drivrutinsprogrammerare. Problemet har ju trots allt bara varit känt i något år eller två.

Bra att de den här gången, till skillnad från förra gången, i alla fall skriver vad som är nytt i den nya drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, även om jag aldrig haft nåt problem med mitt XtremeMusic i Vista så är det aldrig fel med nya drivers

Edit: Men vad har hänt!? Ligger i ~300kB/s från CLs sida, helt otroligt!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Tror inte min öron!!! Jag får nu riktigt ljud ur hörlurarna! Det är ju helt otroligt att genierna lyckas få ljud ur sina egna produkter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt att även buggen som återställde till högsta volym vid växling av audio mode är fixad.

Permalänk

Creative har ryckt upp sig med dessa drivers... , det är ju bara ett år sedan Vista lanserades

Fungerar bra på min rigg med 4Gb ram och jag får inga bsod's längre i spel eller när jag avslutar spel.

Ljudkvaliten håller en riktigt bra nivå med denna driver.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Hedersmedlem

Aprildrivisarna har dock alltid fungerat bra för mig, trots mängden RAM. Den enda skillnaden jag direkt märker är just att den ofrivilliga volymnivån vid växling nu är fixad. Det var buggarna från oktoberdrivisarna jag syftade på tidigare.
Creative har fått oförtjänt mycket kritik för deras Vistadrivisar, speciellt med tanke på att MS skrivit om hela ljudstacken. Det tar tid att upptäcka alla kompatibilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Något man måste tanka fort som tusan när man kommer hem!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Har nu efter att ha kört dem ett tag upptäckt att problemet med brus fortfarande inte är helt borta. Igår kunde jag ha igång datorn hela kvällen utan att få något brus men idag när jag satte igång den så brusar det till rejält lite då och då... Så jag ser väl den här drivvrutinen som ett steg i rätt riktning men den är ingen definitiv lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Trevligt. Funkar den även med XP? Om inte, är det bara drivrutinerna från Oktober 2006 som gäller? Känns gammalt...

Permalänk
Inaktiv

Precis undrar samma sak. Kul att anv'nda drivrutiner fr[n oktober 06 nar dessa finns =/

Permalänk

Dessa är för 32 och 64 bitars versioner av Windows Vista enbart tyvärr.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020