Permalänk

32" datorskärm?

Hejsan, är några av dessa tv-apparater ett lämpligt val för att använda som datorskärm? Det är som sagt inte top of the line jag letar efter utan en riktigt prisvärd 32" LCD. Gärna med PiP (Picture in Picture) men det är inget nödvändigt.

http://www.pricerunner.se/pc/2/TV-produktjaemfoerelse?saved_p...

Samsung LE-32S62B
Hyundai HLT-32V2
Tatung V32MCAK-ED1
Samsung LE-32R32B

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Inaktiv

Har hyundai skärmen. jag tycker att det blir jättebra bild!

Permalänk
Medlem

Beror ju på om du ska sitta nära skärmen eller inte. Upplösningen är ju inte särskilt rejäl och pixlarna blir väldigt stora om du är nära skärmen.

Permalänk

mm ca 2m blir det nog..

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem

tänkte tipsa om denna TV som jag har och är väldigt nöjd med. Den klarar för övrigt pixelmappat via HDMI:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=168416

El-giganten hade erbjudande på den för 5990 nu i veckan.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Det var ett urbra tips! Tackar. Du har möjligtvis inte en bild från ditt desktop när du kör skärmen via HDMI? lite nyfiken på hur bilden är

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_grudge
Det var ett urbra tips! Tackar. Du har möjligtvis inte en bild från ditt desktop när du kör skärmen via HDMI? lite nyfiken på hur bilden är

Har tyvärr ingen kamera här :/ Men här finns några bilder på bilden med datorn ikopplad:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?g=168416

Jag kör 1360x768 från datorn med en DVI->HDMI-kabel. Då klipper TV:n bort 3 pixlar på varje sida om bilden så att det blir tre svarta kolumner på varje kortsida. Det är dock ingenting man märker på 2 meters håll
Då blir proportionerna rätt och bilden pixelmappad!

Bilden blir bra, det enda jag kan klaga på är att svärtan är lite ljus, men så är det på de flesta LCD:er. Har inte provat ställa in heller kan hända att det går. Sedan är bilden lite väl ljusstark om man har på dynamisk kontrast men det fixar sig om man ändrar till "Movie".

Men IMHO så går den helt klart att använda som datorskärm

EDIT: En polare har Hyundai:en och kan säga att det den är väldigt bra den med!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

På vissa skärmar så tycker vissa ibland att prestandan inte blir så mkt bättre med HDMI istället för VGA. Men det måste väl bli bättre än vga? Det är ju analoga signaler? Tack för bilderna btw.

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem

Har inte provat koppla in TV:n via VGA än men kan tänka mig att det inte blir nån större skillnad vad gäller bilden. Viktigare är väl vilka upplösningar TV:n klarar att ta emot på ingångarna. Har t.ex. mitt Xbox360 inkopplat via HDMI nu och körde via komponent-kabel tidigare, men märkte ingen direkt skillnad där heller. Men det är ju klart att det 'känns bättre' att använda digitala ingångar än analoga

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Det borde väl bli en "sämre" bild med VGA istället för HDMI? Bara det faktum att det är 10 års skillnad vid uppfinningarna. Och just det att VGA sänder analoga signaler. Jag är inte säker, hoppas någon vet?

Däremot undrar jag hur det fungerar med bildkvaliten om man använder en adapter från grafikkortets DVI till TVns HDMI? Det måste väl bli bättre än från VGA till HDMI? Och jag antar att även vilken koppling av dessa man använder sig av så "visas" tex 720p på TVn om det är det man sänder från datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottinezz
Det borde väl bli en "sämre" bild med VGA istället för HDMI? Bara det faktum att det är 10 års skillnad vid uppfinningarna. Och just det att VGA sänder analoga signaler. Jag är inte säker, hoppas någon vet?

Däremot undrar jag hur det fungerar med bildkvaliten om man använder en adapter från grafikkortets DVI till TVns HDMI? Det måste väl bli bättre än från VGA till HDMI? Och jag antar att även vilken koppling av dessa man använder sig av så "visas" tex 720p på TVn om det är det man sänder från datorn?

VGA fungerar bra på lägre upplösningar, då är bilden i stort sett densamma!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottinezz
Däremot undrar jag hur det fungerar med bildkvaliten om man använder en adapter från grafikkortets DVI till TVns HDMI? Det måste väl bli bättre än från VGA till HDMI? Och jag antar att även vilken koppling av dessa man använder sig av så "visas" tex 720p på TVn om det är det man sänder från datorn?

Kör du DVI -> HDMI så får du digital signal hela vägen mellan grafikkortet och TV:n. Kör du VGA -> VGA så blir det analog signal istället. VGA -> HDMI fungerar så vitt jag vet inte då HDMI är en standard för digitala signaler. DVI -> VGA fungerar dock då DVI-kontakten även skickar en analog RGB-signal.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Kör du DVI -> HDMI så får du digital signal hela vägen mellan grafikkortet och TV:n. Kör du VGA -> VGA så blir det analog signal istället. VGA -> HDMI fungerar så vitt jag vet inte då HDMI är en standard för digitala signaler. DVI -> VGA fungerar dock då DVI-kontakten även skickar en analog RGB-signal.

Okej, tack! Jag antar att det är bättre med en digital signal? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Rent generellt om digitala signaler, saxat från wikipedia:

Citat:

While digital transmissions are also degraded, slight variations do not matter since they are ignored when the signal is received. With an analog signal, variances cannot be distinguished from the signal and so are a kind of distortion. In a digital signal, similar variances will not matter, as any signal close enough to a particular value will be interpreted as that value. Care must be taken to avoid noise and distortion when connecting digital and analog systems, but more when using analog systems.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist