Permalänk

Q6600 - Full hastighet?

Hej hej!

Har precis köpt en Q6600-processor att sitta och tugga på min X38-DQ6. Märker dock i CPU-Z att processorn ligger på 1600MHz större delen av tiden. I ett annat forum sa någon att processorn själv kände av när den behövde arbeta och höjde sig då.

Men jag testade att kopiera en 4GB-fil och processorn låg mesta tiden på 1600 och hoppade i en sekund då och då upp i 2400.

Ska det vara så?
Pressade jag inte den tillräckligt?
Kan man inte låta processorn alltid köra i 2400 eller är det skadligt för den - och hur gör jag i så fall?

Jag har aldrig överklockat innan men med X38-DQ6-moderkortet och PC8500-minnen börjar det kännas dumt att inte göra det. Hur mycket vågar man gå utan att börja köpa nyare fläktar än den som följer med processorn?

/Pada

Permalänk
Medlem

Det är speedstep som är enablat. Finns en del trådar om det. Inget konstigt med andra ord. Den ökar bara upp hastigheten vid behov.

Det är inte skadligt att köra den i 2400 hela tiden.

Ändra
CPU Enhanced Halt (C1E) och CPU EIST Function
till disable. Så blir det samma hastighet hela tiden.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Det är helt normalt att den körs i 1600MHz när du inte kör någon processorintensiv applikation. Låt funktionen Speedstep vara påslagen då den förlänger processorns livslängd samt gör din elräkning "aningen" mindre.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Re: Q6600 - Full hastighet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pada-chan
Men jag testade att kopiera en 4GB-fil och processorn låg mesta tiden på 1600 och hoppade i en sekund då och då upp i 2400.

/Pada [/B]

Det är inte processorn som gör det huvudsakliga arbetet vid kopiering av en stor fil.

Permalänk

Tack för all input! Ni som har Speedstep - har ni det på eller av? För om det är en fördröjning innan det sätter igång och det slöar ner datorn vid t.ex. lite slumpartat surfande och windows-meckande.

Strömmen ingår i hyran så det är inget huvudargument för min del :). Men hur mycket förkortas processorlängden? För jag skulle nog ändå säga att jag byter processor minst vart annat år.

Btw när det står "Stepping: B" och "Revision: G0" är den G0-steppad då?

Permalänk
Medlem

Jag har den avslagen.
Livslängden förkortas inte något nämnvärt. Den lever nog på i 10år ändå avslagen.

Det blir ingen märkvärdig fördröjning när den slås på eller av.

Det är G0 ja

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini