Internet fungerar men routern kan ej nås??

Permalänk
Medlem

Internet fungerar men routern kan ej nås??

Ja, enligt rubriken då....jag når internet via min Zyxel-router, men inte routern själv.

Någon som kan tipsa om vad det kan bero på, och i så fall hur jag kommer åt den?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Inaktiv

Du ger oss inte så mycket info:)

Har du kommit åt den tidigare?

Om svar = Ja;
Kan vara webgränssnittet som hängt sig på routern. Eller så har du skrivit in fel Ip adress. Prova att starta om routern.

Om svar = Nej;
Kolla så du verkligen har en router med så det inte bara är ett modem. Kolla instruktionsboken. Sök på Internet efter folk med samma problem o samma router

Lycka till

Permalänk
Medlem

Samma sak för farsan som har ett modem/trådlös router från BBB, du måste sätta en fast ip adress för att kunna nå routern. Kunde dock knappt göra några inställningar ändå.

Googla lite på din modell.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har redan kunnat logga in på den tidigare med dess ursprungs-IP utan problem.

Troligen ändrade jag den IP-adressen av misstag när jag senast var inne och ställde in för trådlöst, men jag trodde ju givetvis att den gick att återställa till fabriksinställningar - dvs. originalIP - via återställningsknappen baktill. Är det alltså inte så?

Hur kommer jag i så fall åt routern om den nu har en annan IP-adress jag inte kan komma ihåg??

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

kör-->cmd-->ipconfig

default gateway = routerns ip

Permalänk
Medlem

Jag blir tammef..n snart tokig på mitt nätverk.

Nu kom jag åt routern genom att komma ihåg det nya IP-nummer jag tilldelade den av misstag tidigare.

Efter att jag kommit åt den och konfigurerat den enligt bruksanvisning, så försöker jag då köra nätverket - i det här fallet bara routern och en enda dator med trålöst PCI-nätverkskort av märket Belking.

Nu har alltså routern en fast IP, nätverkskortet ett annat. Trots detta fungerar inte trådlöst nätverk.

Jag har kollat och Belkin-kortet hittas och fungerar, med rätt drivrutiner o allt.

När jag sedan kikar i Enhetshanteraren ser jag tre gula utropstecken som samtliga gäller PCI. "Styrenhet", "Enkel styrning" och något tredje (Okänd PCI-enhet)?.

Försöker då uppdatera drivrutinerna till de här samtliga problemenheterna med moderkortets drivrutiner som jag sparat.
Inga drivrutiner hittas!?

Hilfe! Någon med koll : )

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Mitt problemnätverk!

Ja eftersom jag inte fick skriva ett tillägg som ett nytt svar i min egen tidigare tråd, får jag alltså skapa en ny här då.

Jag skrev följande i den tråden (för att ge lite bakgrundsinfo till problemet jag har då):

"Jag blir tammef..n snart tokig på mitt nätverk.

Nu kom jag åt routern genom att komma ihåg det nya IP-nummer jag tilldelade den av misstag tidigare.

Efter att jag kommit åt den och konfigurerat den enligt bruksanvisning, så försöker jag då köra nätverket - i det här fallet bara routern och en enda dator med trålöst PCI-nätverkskort av märket Belking.

Nu har alltså routern en fast IP, nätverkskortet ett annat. Trots detta fungerar inte trådlöst nätverk.

Jag har kollat och Belkin-kortet hittas och fungerar, med rätt drivrutiner o allt.

När jag sedan kikar i Enhetshanteraren ser jag tre gula utropstecken som samtliga gäller PCI. "Styrenhet", "Enkel styrning" och något tredje (Okänd PCI-enhet)?.

Försöker då uppdatera drivrutinerna till de här samtliga problemenheterna med moderkortets drivrutiner som jag sparat.
Inga drivrutiner hittas!?"

Det jag nu senare har kommit att tänka på då, är att det kanske har något med den dynamiska IP-adresseringen att göra?

Ska det vara dynamiskt tilldelad IP på både routern och klientdatorernas nätverkskort, eller måste jag manuellt tilldela dem statiskt? Och i så fall....skall routern ha dynamiskt ISP-tilldelat IP?

Behöver verkligen hjälp med detta!

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanslagna*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG