Permalänk
Medlem

Zepto 6224w - låg fps.

Hej.

Har haft min Znote 6224w i snart en dryg månad. Det märkliga är att de flesta spel som flöt underbart på min förra dator som var MARKANT sämre rent hårdvarumässigt. Visst, det är en bärbar men med tanke på vad som finns inuti hade jag förväntat mig mer. Därför blir jag förvånad när jag hör folk med exakt samma laptop som mig sitter och spelar Bioshock och diverse andra nya spel på maxade inställningar och menar att det flyter bra för dom. Jag har till och med fpsdrops i spel som DoD:Source och CS 1.6. Är det något jag har missat? Någon viktig drivrutin? Installerat en av de senaste drivrutinerna från laptopvideo2go.
När en helt ny dator med relativt bra hårdvara (i jämförelse med min gamla) inte ens klara av att hålla spel som Counter Strike och Day of Defeat på en jämn nivå så börjar jag bli lite orolig.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för dator innan?

Jag hade även problem med FPS Drops på min 6224w.. En av anledningarna till att jag gjorde återköp.

Dock vet jag inte om deras nya drivers fixar det.. testa Zeptos 8600gt drivers från deras hemsida istället för lv2go

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

hmm. Jag kör Team fortress 2 i full upplösning 1440x900 med 4x AA och resten på max. Det går hur snabbt som helst.
Jag har dock inte originaldrivrutinen, utan har bytt till drivrutinen som förut populärt kallades för "Bioshockdrivern".
När jag kollar i enhetshanterarenT står det namnet "Mobileforce M6 (stock)"
, som drivern heter.

Jag hittade förresten installationsfilen : Den heter "TweaksMobile_MobileForce_VS_163.44_M6"
Det är alltså någon variant av drivern med beteckning 163.44.
Jag behövde inte hålla på att mixtra med några sk .inf filer själv, utan det var bara att trycka på "Setup" (och sedan välja "Stock version").

Det händer ibland, för mig, att drivrutinen buggar sig och spelen kraschar, även om för det mesta går utmärkt.
Jag skulle nog prova att installera denna drivrutin. Får du laggproblem fortfarande så kan man ju börja misstänka hårdvaran.

Det fanns någon site där man som oinsatt kunde hitta mängder med drivrutiner, bla denna. Minns dock inte namnet på rak arm.
Hjälp mig någon ?

Edit : Haha, det är bra om man läser föregående inlägg innan man frågar.. Det var nog på laptopvideo jag laddade ner den.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag har problem med att spelen "gungar" fram liksom, det flyter sen går det saktare det flyter sen går det saktare.. och så håller det på efter ca 3 minuters spelande.

Vissa drivrutiner ger fruktansvärd prestanda.

Kör windows vista 64bitars.

Zepto 6224W 4Gb ram 8600 GT 512MB

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Hej! Bra att jag hittade denna tråden. Jag ar en Zepto 3415W med:

Intel Core 2 Duo 2.2 Ghz
4Gb Kingston 667 Mhz/PC-5300
8600M GT 512 Mb.

Jo, jag har med lite problem med min grafik. Visst, Crysis är krävande men jag anser att jag ska kunna köra på mer än "low" på allt utan AA (och då laggar det dessutom lite). Ang. mina RAM-minnen. Jag hade 2 gb innan men köpte nya här om dagen (2x2 Gb) och jag märkte ingen som helst skillnad, vare sig i spel eller övrig prestanda. Mitt prestandatest i Windows fick inte en enda poäng mer.

Någon som kan förklara detta? Vill väldigt gärna att en dator med denna prestanda ska fungera bättre än så här.

Tacksam för svar! Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
Hej! Bra att jag hittade denna tråden. Jag ar en Zepto 3415W med:

Intel Core 2 Duo 2.2 Ghz
4Gb Kingston 667 Mhz/PC-5300
8600M GT 512 Mb.

Jo, jag har med lite problem med min grafik. Visst, Crysis är krävande men jag anser att jag ska kunna köra på mer än "low" på allt utan AA (och då laggar det dessutom lite). Ang. mina RAM-minnen. Jag hade 2 gb innan men köpte nya här om dagen (2x2 Gb) och jag märkte ingen som helst skillnad, vare sig i spel eller övrig prestanda. Mitt prestandatest i Windows fick inte en enda poäng mer.

Någon som kan förklara detta? Vill väldigt gärna att en dator med denna prestanda ska fungera bättre än så här.

Tacksam för svar! Mvh.

Har du 64-bitars OS?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har Vista Home Basic x64. Ang RAM så står det både i BIOS och inne i "Egenskaper" på "Dator" att jag har 4 Gb.

Permalänk
Medlem

Logga temperaturen under spelande med nvidia monitor! min 6224W överhettade väldigt snabbt när man spelade spel. temperaturen gick över 102 grader vilket resulterade i kraftiga fps-drops. det låter som det är det du beskriver andchi!

skulle ni se att det är detta som är problemet kan ni skcika tillbaka era datorer! det gjorde jag o efter många om o men sitter jag med en Vostro 1500 som fungerar klockrent. inga värmeproblem alls! grafikkortet klockar dessutom lätt upp till 600+ från original 474 MHz gpu.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Det där låter ju inte så lovande när man precis beställt en Zepto 6625WD. Någon som har erfarenhet av den? Droppar också i fps? Överhettning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Logga temperaturen under spelande med nvidia monitor! min 6224W överhettade väldigt snabbt när man spelade spel. temperaturen gick över 102 grader vilket resulterade i kraftiga fps-drops. det låter som det är det du beskriver andchi!

skulle ni se att det är detta som är problemet kan ni skcika tillbaka era datorer! det gjorde jag o efter många om o men sitter jag med en Vostro 1500 som fungerar klockrent. inga värmeproblem alls! grafikkortet klockar dessutom lätt upp till 600+ från original 474 MHz gpu.

Saken är den att det inte blir så vamt. Jag har dessutom extra kylning under datorn. Ett annat litet problem jag har är att jag inte kan klocka grafikkortet i nTune. När jag ändrar inställningar och sånt och tar "använd" så återställs allt till standard. Skumt som fasen. Men det är enbart i Crysis som detta händer. Jag kan exempelvis köra nästan allt på högsta i Neverwinter Nights 2 utan att datorn blir speciellt varm. Och NWN är fruktansvärt överkrävande med tanke på att grafiken inte är så imponerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av le fauv
Det där låter ju inte så lovande när man precis beställt en Zepto 6625WD. Någon som har erfarenhet av den? Droppar också i fps? Överhettning?

Den bör du inte ha några problem med eftersom den är 15,4" och troligtvis inte blir lika varm.

Permalänk
Medlem

Det lät ju bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
Saken är den att det inte blir så vamt. Jag har dessutom extra kylning under datorn. Ett annat litet problem jag har är att jag inte kan klocka grafikkortet i nTune. När jag ändrar inställningar och sånt och tar "använd" så återställs allt till standard. Skumt som fasen. Men det är enbart i Crysis som detta händer. Jag kan exempelvis köra nästan allt på högsta i Neverwinter Nights 2 utan att datorn blir speciellt varm. Och NWN är fruktansvärt överkrävande med tanke på att grafiken inte är så imponerande.

Känns inte så varm eller är inte så varm? mätt temperaturen?
Angående klockning kanske det beror på vilken drivruin du har.. alla stödjer inte klockning. jag kör 169.04 som stödjer det...
Men crysis flyter inte bra för mig heller... tyckte nästan att demot fungerade bättre än fulla spelet... cod4 däremot fungerar mycket bättre/är snyggare i spelbara inställningar enligt mig..

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Ok, har du någon länk till den drivrutinen? Har du någon aning varför min RAM-uppgradering inte tycks hjälpa?

Permalänk
Medlem

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15828 för Xp

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15825 för Vista

Angående ram tror jat inte att hela 4 gb kan användas i 32bit os... finns nog mycket info om detta i forumet.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av le fauv
Det lät ju bättre!

Sök på forumet.. var nån som hade en tråd uppe om 6625 nyligt om jag inte minns fel.. den blev 90-100 grader något också om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15828 för Xp

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15825 för Vista

Angående ram tror jat inte att hela 4 gb kan användas i 32bit os... finns nog mycket info om detta i forumet.

Jag har Vista Home Premium x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
Jag har Vista Home Premium x64.

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15826
sådär så slipper du klicka 3 gånger!

har inte sett några tester som jämför 2 vs 4 gb... ska det ge stora prestandavinster?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=15826
sådär så slipper du klicka 3 gånger!

har inte sett några tester som jämför 2 vs 4 gb... ska det ge stora prestandavinster?

Tack! Det är jobbigt att klicka vet du.

Ang. RAM. Det bör ju göra i alla fall lite skillnad. Snackade med en polare som trodde att det kunde vara som så att RAM inte förändrar lika mycket på bärbara som stationära, mn jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
Tack! Det är jobbigt att klicka vet du.

Ang. RAM. Det bör ju göra i alla fall lite skillnad. Snackade med en polare som trodde att det kunde vara som så att RAM inte förändrar lika mycket på bärbara som stationära, mn jag vet inte...

Det låter som någon som inte tycker om laptops och själv inte har en

Hittade ett gammal test på det:
http://www.bcchardware.com/index.php?option=content&task=view...

Om nån hittar ett färskare test med 2vs4gb ram på Vista x64 så får ni gärna länka.

Permalänk
Medlem

Hm, vad jobbigt. Mitt Crysis gick från låga fps till ospelbart. Och då menar jag inte att det laggar mer än innan utan att det fungerar inte längre.

Jaja, ska installera om det nu och se om det blir bättre.
Nehe, det gick inte mycket bättre. I bästa fall kommer jag förbi introt och kan ladda ett spel till xx %, sen svarar det inte längre...

Några idéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andchi
Hm, vad jobbigt. Mitt Crysis gick från låga fps till ospelbart. Och då menar jag inte att det laggar mer än innan utan att det fungerar inte längre.

Jaja, ska installera om det nu och se om det blir bättre.
Nehe, det gick inte mycket bättre. I bästa fall kommer jag förbi introt och kan ladda ett spel till xx %, sen svarar det inte längre...

Några idéer?

Ingen aning, men det låter inte som hårdvaruproblem. Kollar Crysis officiella forum för liknande fall?