Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem

jag har ett vf900-cu på mitt 7800gt o funderar på att återanvände de sen när jag köper ett 8800gt men kan jag återanvända kylflänsarna igen? Och vilket är det bästa sättet för att få loss dom med?

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon svensk butik som har swiftech eller enzotech minnesflänsar?

Har kollat runt lite överallt men hittar fan inga:(

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Nope, du får leta dig ner till danmark..

www.vcore.dk
www.coolerkit.dk

inte så fasligt tar nån dag mer att skicka..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
om du ska tänka så måste du ju sätta stora kylflänsar på alla cd/dvd rom enheter med .. för att vara på den säkra sidan..?! ..

du behöver inte försöka kyla något "för att vara på säkra sidan" som inte alstrar värme.. förklara gärna hur du tänker

[Edit] Skulle det nu visa sig att kretsarna blir varma (någon som kollat?) ska man givet kyla dom.

Men herregud, med väldigt lite kunskap i ellära så fattar man att voltregulatorer blir varma och dom SKA kylas, men skit i att lyssna på råd och tro att du vet bättre än alla..

låt kortet brinna.. dom är ju ändå så billiga..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Men herregud, med väldigt lite kunskap i ellära så fattar man att voltregulatorer blir varma och dom SKA kylas, men skit i att lyssna på råd och tro att du vet bättre än alla..

låt kortet brinna.. dom är ju ändå så billiga..

Med väldigt lite sunt förnuft så fattar man att varma saker bara behöver kylas om temperaturen överstiger specificerad arbetstemperatur. Jag vet inget om hur varma spänningsregulatorerna på 8800gt blir eller vilka temperaturer de tål, men du visar bara din egen okunskap och otrevlighet med ovanstående inlägg (det heter spänningsregulator, inte voltregulator). Har du fakta så skriv det istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Med väldigt lite sunt förnuft så fattar man att varma saker bara behöver kylas om temperaturen överstiger specificerad arbetstemperatur. Jag vet inget om hur varma spänningsregulatorerna på 8800gt blir eller vilka temperaturer de tål, men du visar bara din egen okunskap och otrevlighet med ovanstående inlägg (det heter spänningsregulator, inte voltregulator). Har du fakta så skriv det istället.

Spänningsregulator, voltregulator.. kärt barn har många namn, dom flesta säljer och marknadsför under namnet VOLTregulator, så det har betydligt mindre relevans i den här diskussionen.

Volt = spänning duvet..

Jag behöver knappast någon källa, det räcker med förnuft och historia, voltregulatorer har alltid gått varma på grafikkort, senaste exemplet där det var extremt var väl ändå ati 1950 som hade extremt varma regulatorer

Permalänk
Inaktiv

Ett tips när du kollar load temp är att köra ATITool och "Show 3D View" i ett par minuter. Om du kollar tempen just efter du har slutat belasta GPUn så har den redan sjunkit en massa. Dessutom brukar ATITool belasta GPUn hårdare än spel gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Spänningsregulator, voltregulator.. kärt barn har många namn, dom flesta säljer och marknadsför under namnet VOLTregulator, så det har betydligt mindre relevans i den här diskussionen.

Volt = spänning duvet..

Jag behöver knappast någon källa, det räcker med förnuft och historia, voltregulatorer har alltid gått varma på grafikkort, senaste exemplet där det var extremt var väl ändå ati 1950 som hade extremt varma regulatorer

Det är mycket möjligt att det är så att spänningsregulatorerna kräver extra kylning, jag har aldrig hävdat något annat. Det jag vände mig emot var din väldigt tråkiga ton, det är synd att folk tycker att de kan vara otrevliga på ett forum bara för att de inte ser den som tar emot meddelandet. Forumet blir mycket trevligare om de som verkligen har något att komma med underbygger det med fakta istället för att idiotförklara och de andra helt enkelt håller tyst.

Permalänk
Medlem

sorry för det, men ibland verkar det krävas att man "ryter" lite för att folk ska fatta att dom förstör sina grejer..

Ledsen om någon tog illa upp, ville bara med lite kraft understryka att det kommer att gå sönder om dom inte kyler..

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att Zalman 9000 fläkten kyler så pass mycket mer så att det ej behövs kylare på spänningsregulatorerna?, det är ju en såpass mycket större fläkt.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

ett kort svar..

Nej.

Permalänk
Medlem

det var ju en person här med vf900 och ingen kyllning på spänningregulatorer med 8800GT, systemet fryser efter ett tag i krävande spel. När burken öppnas så fryser det inte. Men när burken stängdes igen så frös det igen. spänningsregulationerna gick väldigt varma också (så att man inte helst vill ha fingrarna på dem) (finns tråd om det)

Vad kan man dra för slutsats?

ha kyllning på voltregulatorer...

Permalänk
Medlem

Ok, Tack.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Nope, du får leta dig ner till danmark..

www.vcore.dk
www.coolerkit.dk

inte så fasligt tar nån dag mer att skicka..

Okey, får la kanske lägga en order där då:) tack tack

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
det var ju en person här med vf900 och ingen kyllning på spänningregulatorer med 8800GT, systemet fryser efter ett tag i krävande spel. När burken öppnas så fryser det inte. Men när burken stängdes igen så frös det igen. spänningsregulationerna gick väldigt varma också (så att man inte helst vill ha fingrarna på dem) (finns tråd om det)

Vad kan man dra för slutsats?

ha kyllning på voltregulatorer...

hehe mycket snack i denna tråd som jag missat men jag låter bli att kommentera nu när någon kommer med fakta..

Så.. vad ska vi nu sätta på voltregulatorerna då.. någon som redan fått dit nått?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
det var ju en person här med vf900 och ingen kyllning på spänningregulatorer med 8800GT, systemet fryser efter ett tag i krävande spel. När burken öppnas så fryser det inte. Men när burken stängdes igen så frös det igen. spänningsregulationerna gick väldigt varma också (så att man inte helst vill ha fingrarna på dem) (finns tråd om det)

Vad kan man dra för slutsats?

ha kyllning på voltregulatorer...

Öppnade fönstret + att jag hade öppet data chassi! Minusgrader ute u know Funkade ju temporärt....

Har löst min kylning iaf, klippte till zalman kylflänsar och pusslade .. plus att jag har en fläkt som blåser mot voltregulatorerna nu!

Visa signatur

Asus P5W Dh Deluxe | E6300 1,86 @ 3,1ghz | Ocz Ati Crossfire Pc6400 800mhz 2048mb KIT | Tagan 530W | Hårddisk? RPM? 320gb | Sparkel 8800GT |

Permalänk
Medlem

japp det bästa är att sätta fast flänsar där, och att ha en liten fläkt som blåser mot grafikkortet man får modda lite o pula dit en fläkt...
men det är det bästa iaf

personligen kör jag alltid me öppen låda, då jag alltid har nåt o pilla med och dessutom alltid ute efter låga temps

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Enzotech BMR-C1 flänsarna går in under Zalman VF-1000 ?

BMR-C1

Eller ska man ta BCC9 istället för att vara på den säkra sidan?

BCC9

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

kan inte nån posta upp en bild av hur ett komplett kort med extra flänsar osv ser ut? tack.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

här har vi en som har gjort det alldeles utmärkt
tillsammans med ett MCW60 block, DangerDen Maze4 passar också på kortet!

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2526696&po...

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
här har vi en som har gjort det alldeles utmärkt
tillsammans med ett MCW60 block, DangerDen Maze4 passar också på kortet!

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2526696&po...

Har du koll på om dem stora flänsarna från Enzotech får plats under VF-1000? Du verkar ha ganska bra koll så

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hatten av för trådmakaren, helt underbart med någon som tar sig tiden och orken att skriva en sån här sak enbart för att underlätta för andra. Jag har, efter att ha läst detta, bestämt mig för att skaffa ett 8800GT och en VF-900, så jag tackar och bockar för din insats för den har verkligen hjälpt mig och säkert många andra också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sista_BosseN_m
Öppnade fönstret + att jag hade öppet data chassi! Minusgrader ute u know Funkade ju temporärt....

Har löst min kylning iaf, klippte till zalman kylflänsar och pusslade .. plus att jag har en fläkt som blåser mot voltregulatorerna nu!

Har du lust att fixa en bild på det? vill gärna se hur de ser ut

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem

Varvar orginal fläkten upp ens automatiskt när det blir varmt?? Efter 1min 3dmark var mitt kort 80 grader, fläkten var tyst som en mus. Hittar inga auto funktioner i rivatuner heller bara manuell.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt intresserad av att se bilder på hur ni löst kylningen på spänningsregulatorerna. Har själv beställt ett extra pack zalman aluminiumkylare och funderar på hur jag ska placera ut dom när jag får kortet (förhoppningsvis senare i veckan)

Permalänk
Avstängd

hmm undrar lite över detta med voltregulatorerna.
hur kommer det säg att ingen av alla dessa tillvärkare av diverse kylning till hrafikkort inte includerar flänsar till dessa om dom nu blir så varma?

säger inte att jag inte tror att dom blir varma för det säger sig själv att dom blir då dom utför det sorts job som dom gör.

anyways är det samma fästen till alla 8800gtkort eller sitter det andra på tex msi-vertionerna?

underbar recension för övrigt 8D
sticky please?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
hmm undrar lite över detta med voltregulatorerna.
hur kommer det säg att ingen av alla dessa tillvärkare av diverse kylning till hrafikkort inte includerar flänsar till dessa om dom nu blir så varma?

säger inte att jag inte tror att dom blir varma för det säger sig själv att dom blir då dom utför det sorts job som dom gör.

anyways är det samma fästen till alla 8800gtkort eller sitter det andra på tex msi-vertionerna?

underbar recension för övrigt 8D
sticky please?

Notera ingen kylning på minnena däremot flänsar på voltreg.

Alla fästen är lika oavsett märke.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Mer bilder tack! gärna privatpersoner. Hur ni löst det etc. Sitter själv och funderar.