Via Eden, nån som kör som server hemma tex?

Permalänk
Medlem

Via Eden, nån som kör som server hemma tex?

Tänker på denna tex.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321551

Ska tydligen idlea under 30W, och med rätt nätagg idlear den under 20W, totalt fläktlöst helt utan problem.

Är ju smått otroligt

Nån som vet hur det funkar med minnen och så, är det bara att stoppa i ett gammalt DDR pc3200, eller är dom extra kinkiga på minnen?

Och hur gör man om man vill stoppa i Linux? Är det i386 man ska välja och sen bara PRECIS som vanligt, eller måste man hitta specialdistributioner som passar VIA?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det är DDR2 till det moderkortet, vilket du får 1GB för 219:- (listade tillbehör).
Processorn är 100% x86-kompatibel, så det är som vilken intel eller AMD som helst, bara långsammare

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ah, DDR går inte att stoppa i till ett DDR2-moderkort i vanliga fall.

Hehe, lustigt, RAM-hastighet som stöds står det är "PC2-3200, PC2-4300", medans ser man vad kunder som köpt detta moderkort har köpt så är det "Kingston ValueR. DDR2 PC4200 1024MB CL4" samt "Crucial DDR2 PC4200 1024MB CL4". Kan ju hoppas 4200 funkar också då 4300 verkar lite svårare att få tag i.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag har många gånger om kikat lite på Vias alternativ. Just pga strömförbrukningen. Men deras prestanda är inte mycket att hänga i julgranen. Beroende då på lite vad du tänker använda den till förståss. Men över lag presterar den ungefär som en P3. Åtm för något år sen ännu.
Men det räcker ju bra om man bara skall köra en lätter webserver, filserver eller nerladdningsdator.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra PC6400 eller PC 8500 underklockat och med lägre timings?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag funderade åsså på att köpa ett VIA system när jag skulle köpa ny server så jag skapade en tråd på rage3d och frågade och dom sade att jag som tänkte använda den som HTCP upp till 720p samt fil server, ftp server och allmän vardagsrum surfning samt spela gamla nintendo spel på så skulle aldrig en VIA klara det så det vart den billigaste X2an ist

Märkte tidigare idag att servern inte klarar att köra 1080p filmer men det är på håret, kanske kan lösas med lite överklockning lr köpa ett billigt ATI kort med UVD fast imed att jag har en gammal vanlig TV så är allt över 720p meningslöst. Servern är en X2 +3600.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid