AMD överväger köp av Ageia

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Tror inte AMD är så dumma att dom köper något dom inte kommer ha nytta av...

Sjukaste uttalandet det jag hört...

nVidia har redan inbyggt i deras 8000-serie, AMD har inte det.. testa köra ett ageia med ett nvidia-kort, INGEN skillnad om det inte skulle bli sämre resultat t.o.m!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är, varför köpte Intel Havok?

De har sagt att de inte är intresserade av "GPGPU"; och tom att det inte ens är intressant på marknaden i stort. De har ingenting på sin agenda för flera år framåt som skulle ha nytta av Havoks mjukvara.

Så varför köpte de då Havok?

Det har funnits rykten i omlopp att AMD planerat använda Havok i nya produkter (efter sitt köp av ATI). Det är uppenbart att både NVidia och Intel känner sig obekväma eller kanske tom hotade av AMD:s planer på att få GPU:n och CPU:n att bättre dra nytta av varandra. Detta har till och med fått "de forna fienderna" att närma sig varandra för ökat samarbete.

Intel har varit den största aktören på CPU-sidan nästan hela sin existens och blivit arroganta gentemot konkurrenter. Konkurrens får endast ske på deras villkor på de områden som inte är tillräckligt lönsamma att satsa på (enligt deras syn). Och de är villiga att göra "det som krävs" för att förbli i den positionen.

(Vi får hoppas att de åtminstone får böta en liten del av de pengar som de tjänat på skumma metoder att påverka marknaden. T ex överväger EU miljardböter för detta.)

Så jag upprepar igen frågan, varför köpte Intel Havok?

Ett svar är att de vill få kontroll över det som AMD behöver på kort sikt för sin satsning på "GPCPU". Ett annat är att det ingår i en "överenskommelse" med NVidia för en gemensam satsning för att "möta hotet" från AMD.

Låt oss för ett ögonblick anta att det inte var Intel utan NVidia som köpt Havok. Detta skulle tyda på att NVidia också planerar att satsa på "GPCPU" eller liknande. Däremot kan en sådan satsning endast lyckas med direkt samarbete med Intel (för ni tror väl inte att de skulle vända sig till AMD). Det är också rimligt att anta att de skulle vilja hålla en sådan satsning "hemlig" så länge som möjligt.

Intel är den största tillverkaren av moderkorts- och grafikkretsar. Detta faktum brukar de som alltid kör med separata grafikkort glömma bort. Däremot är grafikprestandan i Intel:s moderkortskretsar direkt undermålig. Så, de behöver ökad kompetens för att ta fram en bra integrerad grafiklösning nästa år och de vill samtidigt bygga stöd för SLI i sina egna moderkortskretsar. För det finns väl ingen som tror att Intel skulle vända sig till AMD för hjälp och stöd för CrossFire.

Om Intels köp av Havok inte var för NVidia, så är det svårt att se någon annan anledning för köpet än att sätta käppar i hjulen för AMD och kanske till och med låta Havok "självdö" för att minska intresset för en utvecklingen som inte ligger i deras intressen.

AMD har i sin agenda redan avslöjat planer åt "GPCPU" hållet. AMD har nästan hela sin existens haft nära samarbete med många andra företag, och för att lyckas med sina planer så behöver de mjukvarusupport för sin satsning. Efter att Intel köpt Havok så är AMD förmodligen oroliga att de kommer att fortsätta på den vägen och köpa andra företag i syfte att "döda" produkter som AMD behöver. Att utveckla ett genomarbetat eget SDK för spelutvecklare är ett omfattande arbete och skulle definitivt fördröja lanseringen av nya produkter.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_processing_unit är en skillnad mellan Havok FX och AGEIA PhysX att Havok FX flyttar endast "en del" av bearbetningen till hårdvara medan PhysX flyttar "allt". Jag är inte tillräckligt insatt för att bedöma korrektheten i denna information men det verkar ganska självklart att AMD har intresse för båda.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

det bästa sättet att ta sig ur en
svacka, prövning eller en
finansiell kris är att investera.
det är bara å köp!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att AMD (eller någon annan för den delen) räknade med att Intel skulle köpa Havok.

AMD sin vana trogen söker efter andra företag att samarbeta med. Intel sin vana trogen använder sin storlek som ett vapen och drar sig inte heller för metoder som i många länder är direkt olagliga för sina intressen.

Om ett köp av AGEIA är det bästa valet för AMD i dagsläget är jag alldeles för okunnig att bedöma. Däremot kan jag säga att de senaste två decennierna har det som varit bra för AMD också varit bra för oss konsumenter; och det som varit dåligt för AMD oftast varit endast bra för deras konkurrenter.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Det roliga i den här diskussionen överhuvudtaget är att många ser AMD/ATi som ett företag som kommer att kursa inom bara ett par år, enbart för att det har gått dåligt under det senaste året. Verkar dock inte vara många som kommer ihåg när AMD var hästlängder före Intel på processorsidan med Athlon, och när nVidia med sin 5000-serie fick toksmisk av ATi. Kommer så väl ihåg när jag hade ett och polarna satt på mestadels 9800-monster...

Jag har alltid trott på AMD och kommer att fortsätta tro på dom. Det här verkar vara ett steg i rätt riktning som kanske som sagt kan leda till en komplett plattform inom en snar framtid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Varför skulle AMD plötsligt vara så extremt nära konkurs? För att de flesta här på Sweclockersforumet har Nvidia?
Budget/Mainstream, där finns användarna, där finns oftast AMD på både grafik- och processorlösningar. Enthusiastmarknaden drar upp väldigt mycket prestige på bara en mindre del av den totala marknaden.

Helt rätt. Vi har en kund som sitter med närmare 2000 maskiner i Tyskland med endast ATi kort. De har säkerligen upp mot en 400 stycken i Sverige. Jag vet för jag servar dem.

OEM är där pengarna finns och kommer alltid vara så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Var de inte såhär commodore gick omkull? Försäljningen började gå dåligt, då köpte dom upp nå halvmesyrer till grejjer å sen var dom bankrutt.

Kan dock påminna mig fel..

Permalänk
Medlem

Försäljningen av AMD CPU:er har ökat det här året. Däremot har marginalerna minskat pga priskriget med Intel.

När snabbare Phenom lanseras med den nya revisionen, och den nya sydbryggan, så kommer Spiderplattformen att bli ännu attraktivare och marginalerna kommer att öka.

Nuvarande HD38xx är relativt billiga att producera och lätta att överklocka. Snart lanseras drivrutiner som är bättre optimerade för flera kärnor samt X2 varianten. När dessa är lanserade flyttas fokuseringen till den "första riktiga AMD/ATI" grafikkretsen som lanseras nästa år.

De flesta sammanslagningsproblemen torde också vara lösta vid det här laget. Det ser ljust ut trots en hackig start.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Verkar som AMD ska köpa upp så mycket som möjligt innan dom går i konkurs. Dra ner alla i smöret så att säga.

Vad är det för negativ tänkande??? De vet bäst vad de håller på med även om det inte verkar så så försöker AMD komma upp på fötter igen!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Det vore ju inte dumt om AMD fick rättigheterna till Ageia tycker jag.
Dom ska ju lansera hela system nu om jag inte har fel förmig.

Dom kan ju sätta en utvecklad PPU på moderkort ist för CPU eller GPU tex.
Det vore ju något, köp ett moderkort o få PPU på köpet.
En sak är säker, det kommer en tid när det behövs en jävla massa kraft för att beräkna fysiken i spelen, det är ofrånkomligt då vi spelare KRÄVER det.
En annan sak ni får tänka på är att ett uppköp av Ageia är en långsiktig invenstering om det blir av. Bara för att få sålt skiten och få lite pengar blir det nog Ageiakort på marknaden med en klisterlapp "Powerd by AMD" eller liknande skit. SEN kommer godsakerna. En annan sak till... Skit i att jag fps på fysiksidan, det är inte det det handlar om. det handlar om att spela i en värld där ALLT går att förstöra med rätt mängd våld. Ni VET att ni vill förstöra så mycket som möjligt. Hehe

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
...
Hare/PeSi

Intressant analys.

Det är inget rykte om att ATI har haft samarbete med Havok, du kan kolla här:

http://ir.ati.com/phoenix.zhtml?c=105421&p=irol-newsArticle&I...
http://ati.amd.com/technology/crossfire/physics/index.html
http://www.havok.com/content/view/392/53/

Nvidia också:
http://www.pcper.com/article.php?aid=222
http://www.nvidia.com/object/IO_30478.html

Jag tror den större anledningen till varför Intel köpte Havok var som du skrev, att lägga käppar i hjulet för AMD. Men, också för att använda dom som ett verktyg för att skapa efterfrågan/intresse på/för Quad Cores. Ett marknadsföring objekt och utnyttjande/användning av de flera kärnorna. Då många hemanvändare som spelar då och då men gör mest kontorsarbete med kalkyl eller ordbehandlings program behöver inte exakt en Quad Core.

Men, Intel har haft intresse i att lägga sina Quad Cores in i spel världen:
http://www.youtube.com/watch?v=qN7t_CbB_fs
Intel IDF 2006 Sept. Intel Quad Core and Gaming/Alan Wake.

Men, dom har också varit intresserade i Ray Tracing sen 05:
http://developer.intel.com/technology/itj/2005/volume09issue0...
Och på senare tid också:
http://www.pcper.com/article.php?aid=455
http://www.idfun.de/temp/q4rt/

Sen 05 Juli har Havok haft stöd för flera processorer: http://www.havok.com/content/view/86/53/
Så det är inget nytt, vad dom verkar har jobbat på var en lösning för Nvidia och ATI,s GPUer. Då båda av deras senaste arkitekturer verkar ha stöd enligt produkt specifikationerna. Man kan kolla på deras sidor och finna. Finns också tech-demos och visningar.

Jag själv tycker det var trist att Intel köpte Havok då dom kommer i konflikt med AMD/ATI och detta påverkar Nvida och deras vilja att folk ska köpa deras kort för fysik kalkylering. Men också Ageia. Då Ageia vill sälja sin PPU lösning, så kommer det ju i konflikt med ATI och Nvidia,s vilja att folk ska använda GPU,s och nu med Intel,s vilja att folk ska använda deras CPU eller man kan ju använda AMD,s också. Men man kan ju gissa var Havok kommer att ge stöd.

Problemet är ju om man nu behöver mer kraft för att rendera än att kalkulera fysik. Men det är ju ett val man får välja. Tror det mer beror på hur mycket "MacGyver" man kan göra då
Men snopet om man har köpt ett kort för 4000kr för att kalkylera fysik eller få...pfft. Då låter en PPU från Ageia för 1500kr inte så illa eller en Quad Core. Men, om man har en äldre R5**,G7* eller nyare så kanske man kan använda den Eller ja, om man kan ta och köpa en passiv 2400Pro eller 8400GS för under 500kr så är det nått. Lite osäker om alla kommer prestera bra nog eller att den förra generationens arkitetkur har fullt stöd och så på alla segment, så ta det inte för fakta eller nått. Men ni förstår iden och hur praktisk den kan vara för några.

Men tacka Intel för den möjligheten:
http://www.dailytech.com/Havok+Causes+Havoc+in+GPU+Physics/ar...

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett stort misstag att köpa upp ageia. De har hela tiden spelat ett spel där de fiskar efter att bli uppköpta. Deras fysikteknologi kommer implementeras lika lite i mainstreamdatorer som intels 64 bitsteknologi hade med itanium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Var de inte såhär commodore gick omkull? Försäljningen började gå dåligt, då köpte dom upp nå halvmesyrer till grejjer å sen var dom bankrutt.

Kan dock påminna mig fel..

Det är nog lite det där jag också har i bakhuvudet när jag ser på dagens situation. Jag var ett stort Amiga-fan och läste om utvecklingen i Commodore under många ut. Jag tycker mig tyvärr så många likheter med utvecklingen för AMD idag (även om det naturligtvis inte behöver sluta på samma sätt för det).

Commodore hade med sina första Amigamodeller i mitten på 80-talet riktigt imponerande burkar. De hade grafik och ljud som för sin tid var hur imponerande som helst (endast i viss konkurrens av deras värsta rival Atari (mycket fanboykrig blev det på den tiden också...)).

Sedan började Commodore gå lite dåligt ekonomiskt och fatta ett gäng ekonomiskt dåliga beslut som till sist fick företaget på fall.

Först såg Commodore hur populära spelkonsollerna hade blivit och ville satsa på detta. De gjorde då en egen spelkonsoll, C64 gs, som skulle bli deras nya hopp.
Problemet var bara att denna inte var bättre än den redan existerande åldrande C64:an. Det var egentligen bara en omarbetning av den gamla C64:an.
Redan här ser jag likheter med AMDs situation med de nya korten (Nya kort som knappt slår de gamla och är i stort en omarbetnign av de tidigare).

Jag tvivlar på att så många ens hört talas om C64gs idag. Den blev en totalflopp.

Commodre drog ut på tiden med att lansera några nya riktigt bra modeller.
Efter mycket spekulationer kom man ut med Amiga 500+. Som egentligen bara var den gamla modellen fast med mer minne (1Mb). Ingen blev upphetsad av det.
Sedan lanserade man A600, som fortfarande hade i stort sett samma egenskaper. Samma gamla processorarkitekur, men i ny förpackning.
Den skulle rikta sig till midrange och lowend marknaden. Vissa köpte den, men i det hela blev det en flopp.

Sen så hade Commodre sin CDTV multimediaburk, som det verkligen tjatades om att den var framtiden och allas räddning (Man hyrde tom in Svullo för att gör reklam för den...).
Det var iofs trevligt att som en av de första hemdatorerna använda sig av CD-spelare, men arkitekturen var forfarande densamma som i den då föråldrade Amigan.
Det blev en totalflopp.

Under sina sista år lyckades Commodore till slut lansera ett par lyckade modeller som faktiskt hade avsevärt förbättrad arkitektur, Amiga 1200 och Amiga 4000. Då var det dock redan försent, företaget hade alltför stora skulder på grund av sina misslyckade satsningar på dåliga projekt.

Hade man direkt satsat på att få fram högpresterande Amigor istället för att bränna pengar på lättare omarbetningar av existerande produkter så kanske tom Commodore överlevt tills idag...

Detta dyker upp i mitt huvud när jag ser hur AMD verkar använda sina pengar på halvmesyrer och nya oklara projekt. Jag vill inte att AMD blir ett nytt Commodore.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra val av AMD, man märker mer och mer hur otroligt avancerad fysiken börjar bli i spel. Kolla på Crysis, där skulle ett fysikkort inte sitta helt fel (vet att dom inte har stöd för PhysX, vilket suger fett). Mosar man ett hus ordentligt så droppar fps'en massor bara för att för mycket prylar slår i varandra och måste beräknas. Tänk er om 1-2 år, fysiken lär ju inte bli sämre direkt om man säger så.

Hårdvara dedikerad för fysikberäkningar är framtiden, oavsett om dom sitter på ett extrakort eller är integrerat i något.

Jag har iaf planerat köpa nästa version av PhysX-kortet, när nu det kommer.

Permalänk
Avstängd

Ageia bra, Havok hopkok av skit(nästan)

Självklart förstår man skilnaden på prislappen, en rutten 240 kan inte kosta mer än en V70 (fast på blocket är allt möjligt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du hade flera intressanta länkar No.21

AMD:s processorer har länge använts av professionella filmmakare. När George Lucas vände sig till Intel för att få hjälp med Star Wars filmerna så fick han kalla handen (bad call). Han vände sig då till AMD som ställde upp.

Det är inte direkt någon nyhet att Intel vill bli en större aktör i den grafiska världen. Däremot saknar de relevant hårdvara vilket AMD/ATI inte gör. De kommande integrerade X3??/X4?? grafikkretsarna verkar bli en gigantisk förbättring, men de ligger ändå i en helt annan division än ATI och NVidia. Det är inte ens säkert att de kan mäta sig med AMD780G som lanseras i februari. Därför är det bara naturligt att Intel pratar hela tiden om hur flerkärniga CPU:er kommer att ta över grafikhanteringen. Detta skulle dock kräva en så enorm processorkapacitet att det är orealistiskt inom en överskådlig framtid. Dessutom blir en lämplig kombination av CPU:er och GPU:er (vilket naturligtvis kan kombineras i samma kapslar om man så vill; ungefär som Core 2 Quad) alltid mer kostnadeffektiva och definitivt mera flexibla. AMD kan exempelvis använda HyperTransport för kommunikationen.

Som verkligheten ser ut, så måste Intelsystem kombineras med grafikkort från NVidia eller ATI för att bli attraktiva för krävande kunder. AMD har sagt i motsats till NVidia att deras lösningar är tillgängliga för andra. NVidia begränsar exempelvis SLI för moderkort som använder deras moderkortskretsar. Dörren står öppen för Intel. Men som de håller på och härjar är det inte mycket som tyder på att de nappar. Dessutom tror jag att NVidia ändrar snabbt åsikt om SLI hellre än att Intel skulle välja CrossFireX.

Angående den nya 55 nm teknologin:

HD3870 X2 kortet kommer att ha ungefär samma strömförbrukning som ett 2900 XT. Den kommer att prissättas ungefär som ett 2900 XT. HD3850/70 överklockar mycket bättre än 2900 XT. Allt detta är möjligt just tack vare den nya 55 nm tillverkningsteknologin. Två dyra 8800 GTX eller Ultra måste köras i SLI för att matcha prestandan för ett HD3870 X2. När NVidia lanserar sin "X2" variant på 65 nm någon gång nästa år så kommer den att dra mera ström och bli en hetare och ljudligare baby.

Dessutom räcker den nya 55 nm teknologin ett tag och gör att den nuvarande och nästa generationen av grafikkretsarna inte behöver genomgå en fördyrande "krympning" under sin livslängd. Nya revisioner som tas fram under tiden kommer att förbruka ännu mindre ström och överklocka även bättre. Jag kan sannerligen inte se något negativt med denna satsning.

Hare/PeSi

Permalänk
Hedersmedlem

Usch vad är det för fel på dom. Senast för några dagar sedan klagade jag lite högt för migsjälv sicket jäkla crap extra program Ageia är.

Ge mig spelglädje istället för en jäkla massa relalistiska saker med tre miljarder polygoner o mojs.
Dagens spel ska alltid vara så jäkla realistiska men korta. Gammla Nes/Snes spel osv är ju fortarande kul, inte har dom en massa realistiska saker.
PSP, NP, wii, mm måste ju ändå tyda på att det inte måste vara uberrealistiskt för att konsumenterna skall köpa spel.

Ati kort har under en längre tid legat högre upp än Nvidia på min lista. Men om dom börjar implementera massa Ageia crap osv, är jag inte lika säker på att den bilden kommer att bestå.

Antar att det är den nya generationen konsumenter som driver detta frammåt, eller företag som kör sitt egna race.

Permalänk
Medlem

Håller med Airwolf, det var mer kvalité i spelen förr.

Och hey! spel är väl bara spel eller? de behöver inte vara realistiska för mig i alla fall.
Det var ju ändå dem som fick spelvärlden att bli vad den är idag... eller gick något fel där? De lägger ner miljoner dollar på att utveckla ny fysik och 3D motorer till något som ändå är passé något år senare, visst går det framåt men det är nästan löjligt allvarligt med tanke på att ett spel knappast får ett värde om det är för kort... jag känner inte att jag vill köpa fullversioner med bländande grafik av spel som snarast liknar ett demo från 1997 bara för att det är så kort.

Vill gärna dra en paralell till varför jag tror att just Nintendo Wii går bättre än andra konsoler, självklart är ju priset en faktor men det handlar nog mest om sann spelglädje tillslut.
Inte max FPS, polygoner och blue-ray/HD (söndertjatat?) där Microsoft och Sony förskansat sig.

Man undrar ju lite vad som kommer härnäst, kanske en "quadro-allians"??
typ AMD+ATI+AGEIA(?)....ASUS??? Så har du ett komplett AAAA monopol...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tror att det är ett stort misstag att köpa upp ageia. De har hela tiden spelat ett spel där de fiskar efter att bli uppköpta. Deras fysikteknologi kommer implementeras lika lite i mainstreamdatorer som intels 64 bitsteknologi hade med itanium.

Det finns två saker AMD skulle kunna göra med Ageia för att sätta press på Intel/Nvidia: Utnyttja R670:s inbyggda fysik till att utföra fysikuppgifter som vi annars sett med PsyX och därmed avbelasta processorn, framförallt för lågprestandaanvändare. Detta är min tolkning, jag vet inte hur den intergrerade fysiken idag funkar på grafikkort - men idag gör den ingenting mer än att sitta där.

Annars kan vi komma att se samtliga segment i AMD:s uppdaterade grafikkortserier med intergrerad PPU - först möjligen för R700, men jag tror att de vill agera aggressivt och skulle överväga att även bygga in dessa i mindre skala för Mainstreamsegmentet så det betyder att slutanvändaren inte behöver stressa processorn lika mycket under stödja applikationer.

Ageia har ju en fungerande PPU på marknaden, PsyX som avbelastar processorn och kan arbeta advancerad fysik (dock ypperligt dåligt optimerat i t.ex. GRAW) än Havoc, som drivs enbart med processorn. Kan AMD/Ageia bygga in denna PPU i AMDs kommande flaggskepp tillsammans med att få upp någon spelutvecklare på kroken så kan det bli väldigt intressant. Vi lär inte se något konkret förrän Q2 nästa år om affären blir av, vilket jag hoppas på.

Då har AMD en fördel med:
Tessalation, Intergrerad PPU (?), DX10.1, 55nm, etc. Alltså väldigt teoretiska bitar, men som sagt - har Nvidia lyckats promot:a Crysis med enbart DX10 som sin stora grej så lyckas nog AMD, tillsammans med ett lite mer seriöst företag, få fram något väldigt intressant även i praktiken.

Citat:

Krigelkorren:
De lägger ner miljoner dollar på att utveckla ny fysik och 3D motorer till något som ändå är passé något år senare

Det är ju som att gråta över att världen går framåt när vi ändå kommer dö i slutändan. En industri som står stilla är, enligt mig, ingen industri - idag är teknikindustrin den som går snabbast framåt i världen, och det gör även grafiktekniken. Ditt argument är faktiskt riktigt dumt, måste jag säga.

Citat:

Usch vad är det för fel på dom. Senast för några dagar sedan klagade jag lite högt för migsjälv sicket jäkla crap extra program Ageia är.

Ageiaprogramvaran är en fysikdriver med ett par tekniska demos - vad är det du gnäller för? Det tar 20MB plats, jag tror du kan leva med det.

Permalänk

Vore intressant om dom köpte upp nvidia istället, Då skulle intel kunna få svettas lite.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

AMD är mer eller mindre tvingade till att köpa Ageia. Om Nvidia skulle köpa Ageia så är AMD riktigt illa ute. Eftersom Intel kommer säkert optimera Havoc för deras processorer och eftersom Havoc är populärare än PhysX i pc-spel så kommer fler att överväga att köpa en Intel-processor. Folk skulle också överväga Nvidia-grafikkort istället för ATI-grafikkort av det enkla skälet att ATI-grafikkort inte kan accellerera fysik. AMD skulle som sagt då vara riktigt illa ute.

Men om AMD tar över PhysX så kan AMD bygga in PPUn i processorn och tvinga Havoc-motorn att köra kod på PPUn. Då skulle AMD kunna utmana Intel. Sen kan AMD vara så fräcka att de lägger en PPU på grafikkortet också så att folk överväger att köpa en AMD-processor och ett ATI-grafikkort för att få dubbla fysikberäkningskapaciteten. Nivida skulle då ha ett par mörka år framför sig om de inte gick med Intel vilket nog de med stor sannorlikhet kommer göra.

AMD startade ett två-frontskrig när dem köpte ATI. Och eftersom ens fiendes fiende är en ens vän så kommer Intel och Nvidia öka sammarbetet. Det kan också vara en plan från AMDs sida att tvinga Intel att köpa Nvidia som inte skulle vara speciellt billigt för Intel. Om Intel skulle rubbas en smula av den kostnaden så kommer AMD nog utnyttja situationen med en surprise pungspark.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hjälpsam

Varför inte plocka bort flyttalsprocessorn?
Flyttal kan ju beräknas i heltalsdelen också, bara mycket långsammare.
Om man tycker att den lösningen är för långsam, är det ju bara att fläska på med fler kärnor och starkare processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast bättre eller billigare med en quad-core i 2ghz som är lika bra som en PPU i 400mhz?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det är väl knappast bättre eller billigare med en quad-core i 2ghz som är lika bra som en PPU i 400mhz?

Inte enligt min mening heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
AMD är mer eller mindre tvingade till att köpa Ageia. Om Nivida skulle köpa Ageia så är AMD riktigt illa ute. Eftersom Intel kommer säkert optimera Havoc för deras processorer och eftersom Havoc är populärare än PhysX i pc-spel så kommer fler att överväga att köpa en Intel-processor. Folk skulle också överväga Nivida-grafikkort istället för ATI-grafikkort av det enkla skälet att ATI-grafikkort inte kan accellerera fysik. AMD skulle som sagt då vara riktigt illa ute.

Men om AMD tar över PhysX så kan AMD bygga in PPUn i processorn och tvinga Havoc-motorn att köra kod på PPUn. Då skulle AMD kunna utmana Intel. Sen kan AMD vara så fräcka att de lägger en PPU på grafikkortet också så att folk överväger att köpa en AMD-processor och ett ATI-grafikkort för att få dubbla fysikberäkningskapaciteten. Nivida skulle då ha ett par mörka år framför sig om de inte gick med Intel vilket nog de med stor sannorlikhet kommer göra.

AMD startade ett två-frontskrig när dem köpte ATI. Och eftersom ens fiendes fiende är en ens vän så kommer Intel och Nivida öka sammarbetet. Det kan också vara en plan från AMDs sida att tvinga Intel att köpa Nivida som inte skulle vara speciellt billigt för Intel. Om Intel skulle rubbas en smula av den kostnaden så kommer AMD nog utnyttja situationen med en surprise pungspark.

Precis, vågar AMD investera i fysik så kan de ju komma tillbaka även på enthusiastmarknaden med bra marknadsföring och snabbt arbete.

Problemet med Havoc är just att den sitter och tuggar processorkraft och är i grunden ganska begränsat i design, även om det är en väldigt etablerad motor i dagens läge. Men lyckas AMD intergrera en fysikaccelerator eller att utnyttja den som redan finns ombord på åtminstonne R670 så kan de ju få processorn att bli mindre stressad, vilket ingen lär bli ledsen för att slippa. Kan folket hos AMD programmera dessa potentiella PPU:er eller dylikt att köra även Havocs kodning så gör ju det inte saken sämre.

Det finns ju alltid risk att det blir lite av ett misslyckande, men bara om AMD insisterar på att köpa Ageia för sakens skull för att hålla Intel/Nvidia borta - men inget företag utöver Microsoft skulle göra detta på riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Usch vad är det för fel på dom. Senast för några dagar sedan klagade jag lite högt för migsjälv sicket jäkla crap extra program Ageia är.

Ge mig spelglädje istället för en jäkla massa relalistiska saker med tre miljarder polygoner o mojs. Dagens spel ska alltid vara så jäkla realistiska men korta.

Vad är det som är crap med Ageias fysikmotor?

Och vad är det som gör att spel inte kan ha grym spelglädje samtidigt som suverän fysik och grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Ati kort har under en längre tid legat högre upp än Nvidia på min lista. Men om dom börjar implementera massa Ageia crap osv, är jag inte lika säker på att den bilden kommer att bestå.

Om du inte gillar Ageia så håll dig undan då. Själv så tänker jag vara öppen för utveckling och köpa det som är bäst även i framtiden.

Permalänk
Medlem

Som Buio nämner - det är precis som folk häromkring är rädda för lite utveckling, kanske just för den anledningen att AMD kan få mer konkurenskraftiga produkter och på så sätt sätta fart på marknaden. För det är väl tänkt att om man spenderar 10.000kr på ett grafikkort/CPU skall det ju alltid vara det starkaste ändå tills graven?
...

Permalänk
Hjälpsam

Varför så fientliga mot ny teknik?

-"I skolen icke hava mer än 2GB minne"
-"I skolen icke använda eder utav Vista"
-"I skolen ej hava 64 bitar i edert OS"
-"I skolen vända ryggen åt hårdvaruaccellererad fysik ty detta är utav ondo"

Var är leklusten och nyfikenheten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Litet demo av Ageias fysik i B-spelet Ghost Recon Advanced Warfighter 2 till PC: http://youtube.com/watch?v=D2cs1o_qqAI

Inte särskilt realistiskt, men alla som predikar fysiken i Crysis lär gilla detta - speciellt då fysiken här lär vara bättre än i Crysis långt före det senarnämnda lanserades. Denna fysiken äter åtminstonne Mindre på CPU:n än Havoc eller andra motorer.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Litet demo av Ageias fysik i B-spelet Ghost Recon Advanced Warfighter 2 till PC: http://youtube.com/watch?v=D2cs1o_qqAI

Inte särskilt realistiskt, men alla som predikar fysiken i Crysis lär gilla detta - speciellt då fysiken här lär vara bättre än i Crysis långt före det senarnämnda lanserades. Denna fysiken äter åtminstonne Mindre på CPU:n än Havoc eller andra motorer.

He he, provade bara att starta det, har inte blivit av att jag spelat, jag var inne i Oblivion.
Nu blir jag nog tvungen att testa lite mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |