Serverproblem, köpa ny hårdvara?

Permalänk
Medlem

Serverproblem, köpa ny hårdvara?

Tjao!

Har lite olika funderingar angående min server.

Min server har strulat sedan jag satte upp den för några månader sedan. Den "hänger" sig då och då. Det går inte att komma åt den alls, inte ens om man loggar in fysiskt men "Pekaren" blinkar vid login: . Jag kan dock fortfarande surfa från desktopen(servern är router). Börjar bli jävligt less på den nu. Jag har kört memtest86 och kollat diskarna med seagates seatools. Det enda jag kör utöver defaultinstallen är rtorrent och en ventriloserver. Datorn hänger sig även om jag sätter en cap på 1mb/s i rtorrent. OpenBSD 4.2. Nästa sak som jag ska försöka byta är nätdelen. Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Nedan följer lite specs:

Amd64 prolle(kör i386 för att ventrilo servern ska funka)
Något soltek mobo, nforce 3
geforce 2 mx
1 GB ram
intel PRO/1000 GT NIC (em0) + något gammalt realtek 100mbit.
dmesg: http://pastebin.com/f1b8ec78a

Om jag lyckas hitta vad som är fel med burken ska jag försöka bygga om den lite för att få den så tyst som möjligt. Just nu låter nätagget plus standardfläkten till cpun rätt mycket. Funderade på att försöka få allt passivt kylt men det kanske inte är så bra när datorn ska stå på 24/7 i ett skåp. Tips på bra och tysta nätagg? Förslag på kylning till cpun? Någon som har erfarenhet av att klocka ner en amd64 så att den kan vara passivt kyld? Eller har en relativt tyst server hemma?

När jag fått allt att fungera ordentligt vill jag få det rätt från början. Vilket OS är egentligen snabbast(främst filserver) men samtidigt säkert? OpenBSDs pf är kung, men jag kanske byter till FreeBSD eller någon Linuxdist. Skulle nog kanske raida två diskar. Behöver man det för att kunna utnyttja en 100/100 lina till fullo? Måste diskarna man raidar vara nästintill identiska?

[i]Ämnesraden redigerad av Kanel.
Använd inte den typen av benämningar/ord i forumet.[/i]

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

vad säger syslog vid hängningen?

du har nått felmeddelande i din dmesg iaf vilket du antagligen redan märkt, jag vet inte om det är allvarligt och orkar inte undersöka saken just nu heller då klockan är långt efter läggdags. Men att googla på

# pcibios0 at bios0: rev 2.1 @ 0xf0000/0xda04 # pcibios0: PCI IRQ Routing Table rev 1.0 @ 0xfd950/176 (9 entries) # pcibios0: PCI Exclusive IRQs: 3 4 5 7 10 11 12 # pcibios0: no compatible PCI ICU found # pcibios0: Warning, unable to fix up PCI interrupt routing # pcibios0: PCI bus #2 is the last bus

Det felmeddelandet kan kanske bringa nån klarhet i saken? Jag fick iaf fram ngn jeppe som haft liknande problem pga det meddelandet när han startade upp när jag googlade lite.

På OS frågan håller jag nog på FreeBSD enbart pågrund av att jag själv finner det vara ett mkt trevligt server-os

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog göra ett försök med FreeBSD, om inte annars så har det högre prestanda än OpenBSD, och trevligare server-OS får man leta efter. PF finns i FreeBSD med.

mjukis-RAID kan du göra med GEOM (kör jag) eller Vinum i FreeBSD. Torrent i 100/100-hastigheter kommer nästan kräva en RAID0 skulle jag våga säga. Det är otroligt mycke I/O vid torrent. Beror lite på vilken torrent-klient du hade tänkt med.

Nope, de måste inte vara identiska, men borde vara enligt mig.

Permalänk
Medlem

Är FreeBSD på något sätt bättre med små filer eller? Jag kan tanka i lite under 40 mb/s från ftpn. rtorrent kommer dock högst upp i 5mb/s vilket är ganska skumt när jag kommit över 7 mb/s från desktopen. På vilket sätt är FreeBSD snabbare?

Angående dmesg grejen så säger de jag har hittat med farbror google att det är ofarligt, dock gör det ju inget om det finns något bra sätt att fixa det?

Jag har bytt plats på nätverkskorten och håller på att skyffla runt lite data för att kunna lägga den största belastningen på en annan disk och se om det löser sig då.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag skulle nog göra ett försök med FreeBSD, om inte annars så har det högre prestanda än OpenBSD, och trevligare server-OS får man leta efter. PF finns i FreeBSD med.

mjukis-RAID kan du göra med GEOM (kör jag) eller Vinum i FreeBSD. Torrent i 100/100-hastigheter kommer nästan kräva en RAID0 skulle jag våga säga. Det är otroligt mycke I/O vid torrent. Beror lite på vilken torrent-klient du hade tänkt med.

Nope, de måste inte vara identiska, men borde vara enligt mig.

100 Mbit/s = 12.5 MB/s

Det klarar dagens hårddiskar utan problem. Med andra ord är hastigheten inga problem.

Hur mycket mer I/O menar du att en nolla skulle stå pall för?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag lovar inget om att det kommer gå snabbare, men det finns en del tester på nätet som säger det, samt mina egna erfarenheter. FreeBSD har som mål att vara ett högprestande i386/amd64 OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
100 Mbit/s = 12.5 MB/s

Det klarar dagens hårddiskar utan problem. Med andra ord är hastigheten inga problem.

Hur mycket mer I/O menar du att en nolla skulle stå pall för?

Torrent, beroende på inställningar, genererar oerhört mycket disk I/O. Många gånger mer än den faktiska hastigheten man laddar ner något i. Detta är mina erfarenheter av 100/100-uppkopplingar. Min laptop i sign. packade ihopa när det gick uppemot 6-7MBps. Minnescacher fylldes på nolltid.

Det är en jäkla skillnad på att ladda ner en fil linjärt med FTP, än tusentals segment samtidigt från olika håll till olika platser, och dessutom läsa samtidigt troligtvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag lovar inget om att det kommer gå snabbare, men det finns en del tester på nätet som säger det, samt mina egna erfarenheter. FreeBSD har som mål att vara ett högprestande i386/amd64 OS.

Torrent, beroende på inställningar, genererar oerhört mycket disk I/O. Många gånger mer än den faktiska hastigheten man laddar ner något i. Detta är mina erfarenheter av 100/100-uppkopplingar. Min laptop i sign. packade ihopa när det gick uppemot 6-7MBps. Minnescacher fylldes på nolltid.

Det är en jäkla skillnad på att ladda ner en fil linjärt med FTP, än tusentals segment samtidigt från olika håll till olika platser, och dessutom läsa samtidigt troligtvis.

Naturligtvis ligger det i protokollets natur att skrivningarna blir väldigt random, men 12.5 MB/s är ingen enorm siffra för det.

Jag testade idag att starta en (välseedad) torrent mot en WD400BB-60DG (modell med några år på nacken). Den toppade utan problem en 100 Mbit/s-anslutning.

Jag skulle snarare vara orolig för dåliga/billiga nätverkskort.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att byta ut realtek mot nått annat. Har haft liknande problem med 2 lådor.
Tydligen så är realtek väldigt skiftande i kvalite.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att köra med gigabit kortet utåt men rtorrent kommer fortfarande inte upp i samma hastighet som utorrent på min desktop. 4abstract vad använde du för klient och OS när du testade?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Debian 3.1, rtorrent/libtorrent 0.7.8/0.11.8.

Ingen övrig belastning.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här