Virus, hårdvarufel? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Virus, hårdvarufel? Hjälp!

Råkade ut för en grej med min dator för en halvtimme sen. Datorn hade stått på hela dagen och jag hade precis laddat hem partition magic för att försöka ändra om i mina partitioner. När programmet efter installationen ville starta om datorn tryckte jag ja. När datorn sedan har bootat och jag har loggat in tar det 2 sekunder innan skärmen blir helt grå. Det liksom flashar grå sträck över hela skärmen. Datorn har tidigare vid 2 tillfällen startats om helt utan anledning och när jag kommit in i windows igen kommer en ruta upp där det står "windows has recovered from a serious error". Jag brydde mig inte om det just då då datorn funkade utan problem efteråt.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Vill också formatera om datorn, men hur gör jag det när jag inte kan komma in i windows. Har förövrigt windows xp professional om det nu hjälper.

Tack på förhand

/Johan

Permalänk
Medlem

För det första så formaterar du inte windows medans du är inne i windows. Sätt i xp skivan, välj boot from cdrom i bios och därifrån följ instruktioner.

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem

jag har fått samma grejj "windows has recovered from a serious error". , men inte att skärmen blivit grå, anledningen till att jag får minn skicka lr skicka inte meddelande är att Servicepack 2 är installerat, jag kör utan SP2 för annars får jag alltid det dära felmedelandet och dator blir ruskigt seg för mig.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Xp-skivan är bränd men jag har en valid nyckel. Kan någon förklara hur jag ska göra för att boota från bios?

Permalänk
Medlem

1. Sätt in Windows XP-CD:n i CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten och starta om datorn.
2. När uppmaningen "Tryck på en valfri tangent för start från CD" visas på skärmen trycker du på valfri tangent för att starta datorn från Windows XP-CD:n.

Obs! Datorn måste vara konfigurerad för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten. Om du vill veta mer om hur du konfigurerar datorn för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten läser du dokumentationen för datorn eller kontaktar datortillverkaren.

Tryck ned RETUR om du vill installera Windows XP nu.
Välj att formatera din hårddisk med filformatet NTFS

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Obs! Datorn måste vara konfigurerad för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten. Om du vill veta mer om hur du konfigurerar datorn för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten läser du dokumentationen för datorn eller kontaktar datortillverkaren.

Det går inte på något sätt att konfigurera det själv, genom bios eller liknande? Då det inte händer nånting när jag sätter i xp-skivan utan den bootar som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju det du ska göra.
Kommer du in i bios?

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Yes så långt kommer jag.

Permalänk
Medlem

Du ska ändra så att CD/DVD står som första boot
hdd som andra

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Den gör det redan :S

Permalänk
Medlem

OK stoppa i skiva o starta om
Följ: Tidigare inlägg

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
OK stoppa i skiva o starta om
Följ: Tidigare inlägg

Jag testade det igår, men den bootar fortfarande bara upp som vanligt. Någon teori?

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker på att skivan är bootbar?

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Jag kunde installera xp ifrån första början via den om det spelar någon roll. Går det på något sätt att ladda ner och bränna ut en bootbar cd. Inom lagliga gränser?

Permalänk
Medlem

Ja då är det väl inte fel på skivan då. Hmmmm har du testat den i windows så du ser om den är bootbar?

Edit:
Är det SP2 på skivan??
Har du ändrat någon hårdvara sedan förra installationen??
Använder du Sata diskar ??

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Testat i windows hur? kan testa på "familjedatorn" hemma.
Inte sp2 på skivan, men hade installerat efteråt.
Ingen hårdvara är ändrad.
Och satadisk är jag osäker på. satasladdan är den breda, eller hur? och det är ingen sån kopplad till hdd

Permalänk
Medlem

Test att starta upp skivan på familjedatorn så du är säker på att den är bootbar

Sata är dom smala

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Och efter det, startar den automatiskt så är den bara att stoppa in i min dator så borde den boota från den?
(sitter i skolan nu, testar när jag kommit hem)
Jag antar att jag ska stoppa i skivan i familjedatorn för att sedan starta om? Om den nu mot all förmodan inte skulle starta är jag helt rökt då eller finns det fortfarande en chans att få igång datorn?