Permalänk
Medlem

Fråga om Core 2 duo

Hej

Om jag köper en ny dator med en Intel E4400 Core 2 Duo processor på 2,0GHz, kommer jag att märka att den är snabbare en min nuvarande pentium 4 2,0GHz.

Eller är det samma hastighet på dom? Måste programmen vara skrivna för 2 kärniga processorer för att dra nytta av det?

Jag har letat här på forumet men inte hittat något svar.

Permalänk
Avstängd

ja du kommer at tmärka skildnad mer en det dubbla

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Lol såklart du märker skillnad.. Klart du hittar svar här på forumet det är ju för fan sweclockers vi snackar om.. Eftersom det är dual core (dubbelkärning processor) kan du ju räkna med att det går dubbelt upp.. Här är en bra länk men den beskriver mest om quaden men du förstår det hela bättre...

http://www.intel.com/products/processor/core2quad/demo/demo.h...

Permalänk
Inaktiv

Om man skulle ha en Core 2 Duo, fast bara med en kärna, skulle man väl märka bra skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Om man skulle ha en Core 2 Duo, fast bara med en kärna, skulle man väl märka bra skillnad?

Köp en celeron byggd på core 2 då

Vad är det för gammalt åbäke till P4?

Core 2 beräknar mycket mer per klock än vad de gamla pentium fyrorna gör.

Ett enskilt program måste vara skrivet för att kunna ta nytta av flera kärnor samtidigt, men operativsystemet schemalägger när programmen ska köras så med dual core så blir det lite mer "flyt" eftersom det inte behöver vänta så mycket på att få köra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Köp en celeron byggd på core 2 då
.

va är en celleron byggd på en core 2 duo då ??
syftar du på E21XX serien eller E4XXX serien alla dom är celleron för min del eftesom det är efterföljare till E6XXX serierna som kom först

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
va är en celleron byggd på en core 2 duo då ??
syftar du på E21XX serien eller E4XXX serien alla dom är celleron för min del eftesom det är efterföljare till E6XXX serierna som kom först

han frågade efter en core 2 duo med en kärna. Finns inte, men några celerons använder samma arkitektur som de andra core 2 men har bara en kärna.
Modellerna det gäller är Celeron 220, 420, 430 och 440.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Celeron_microproce...

Det verkar som både AMD och Intel under 2008 kommer lansera de första dual core budgetprocessorerna (alltså märkta Sempron respektive Celeron).

Är du inte lite hård och kalla E21xx och E4xxx för celerons? AMD har ju förr kört med olika L2 cache på Athlon 64:or för att ta ett exempel. Visst E21xx med bara 1 MiB L2 cache ska man vara lite vaksam för. Den går att överklocka mycket men använder man program som har drar nytta av stor L2 cache så kan man åka på en nit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
va är en celleron byggd på en core 2 duo då ??
syftar du på E21XX serien eller E4XXX serien alla dom är celleron för min del

Min "Celeron" e2160 @ 3440 kan nog matcha din e6600 @ 3.3 i de flesta bechmarks.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Min "Celeron" e2160 @ 3440 kan nog matcha din e6600 @ 3.3 i de flesta bechmarks.

jo men aldrig i cashe minnet ,men ja jag har en E4300 å nog tycker jag den poppar på som fan i 3,0ghz med men så länge den bara har 2mb i cashe så är det inte samma i mina ögon

Aqualize: jag stälde bara en fråga, sen har vi alla olika sätt o tänka på saker , jag kan gott o väl köra på en cpu som har 1mb i cashe men utgå ifrån va kostar då den cpun i förhållande till E6XXX prollarna då är trots allt en E2XXX bättre såväl i allfall prismässigt

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd