Problem med Western Digital Raptor

Permalänk
Medlem

Problem med Western Digital Raptor

Jag köpte en Western Digital Raptor hårddisk men kan ej få det att fungera har ett moderkort som heter Aopen AX4R Plus med inbyggd SATA-kontroller. Hårddisken hittas i bios men går ej att formatera, har lyckats göra en quick format men så fort man försöker skriva till disken så blir det problem att den låser hela datorn etc. Kör senaste drivrutiner, bios etc. Har provat försökt göra ominstallation men även det har misslyckats.
Inte ens low level format fungerar står bara på 0% har väntat säket 30 minuter på den tiden borde den ju klara åtminstone 1% av formateringen!
Även Norton Ghost 2003 misslyckades med att skriva till disken så jag har verkligen provat allt jag kan komma på.
Är det verkligen möjligt att den är trasig, trodde detta skulle vara en kvalitetsdisk då den kostar ganska mycket!!

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet, var inga problem med hårddisken utan det inbyggda RAID-kontrollern av märket Silicon Image som sög. Köpte ett nytt PCI-kort från Promise då fungerade det perfekt med Raptor disken!
Synd bara att det inte funkade med det interna, Promise kortet var ganska dyrt

Permalänk
Hedersmedlem

Hade liknande problem med min Raptor, det visade sig dock att jag hade installerat fel drivrutin i Win2k-installationen. Du har vel Silicon Image Sil3112A? Finns en som heter Sil311AR, vilket är RAID-versionen av denna kontroller, den bör man inte ta ifall man har vanliga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

hej har också köpt en raptor disk 150gb kan inte se den i bios.inte kan jag installera systemet på den.hur gjorde ni för att den ska funka köpte den i helgen.var hittar jag drivrutinerna hän så jag kan installera den.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du enable:at Sata i bios? (OBS! Inte raid), vad har du för moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gigabyte p35-ds4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swag
gigabyte p35-ds4

Och svaret på min första fråga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hittar inte det i bios

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swag
hittar inte det i bios

Om du letar i "Integrated Peripherals" då?
Detta står i manualen också...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

fattar inte ser ju inte ens disken i bios
först i bios under där du skrev står det sata raid/ahci modeså kan man välja disabledraid ahci

Permalänk
Hedersmedlem

Ja disable:a den och Enable:a nästa "Sata native" någonting, dock får du sätta hdd i någon av de fyra Sataplatserna på moderkortet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

i dom lila som finns dom är 4 dom gula dom är 6 kontakter.

ska jag välja någon av dessa 3 disabled
raid
ahci

Permalänk
Hedersmedlem

Välj de lila!
raid = Disable
AHCI = Disable

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok ska testa se om jag ser den i bios nu dåvad är dom lila för kontakter då och dom gula?

Permalänk
Hedersmedlem

De med fyra är chipsetets egna (Native) medan de andra är kontrollerade av en annan kontroller som man måste installera i windows först

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)