Permalänk
Medlem

Få bort fastnad CPU från fläns?

Hejsan. Det var länge sedan jag hade pillning med datorer som intresse, vilket kan ses på mitt föråldrade system i signaturen. Men men.

Nu har förmodligen moderkortet på familjedatorn lagt av, så jag bestämde mig för att kolla om de övriga delarna fungerade genom att sätta koppla in dem på ett annat moderkort.

Problemet här var när jag avlägsnade flänsen från socketen. Processorn följde med flänsen och sitter hårt som en sten. Det går inte att få bort den. Det kan ju tilläggas att samma kylpasta har suttit på den här processorn sedan datorn var ny, vilket blir ett par år.

Min fråga är nu... Hur ska man få bort CPUn från flänsen utan att skada den? Den sitter verkligen fastlimmad och man får inte in något mellan cpun och flänsen. Någon som vet ett bra sätt för att avlägsna denna processor från flänsen?

Svara snarast!
MVH
xylocain

Permalänk
Medlem

När det hände mig så löste jag upp pastan med "Gripen, "Kemisk Ren Bensin". Finns att köpa på mataffären.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
När det hände mig så löste jag upp pastan med "Gripen, "Kemisk Ren Bensin". Finns att köpa på mataffären.

All right. Tror du att aceton utan olja fungerar lika bra?
Det används ju när man torkar bort kylpastan vid byte av fläkt osv.

Permalänk

annars så äre bara att varmköra datorn innan man avmonterar cpukylaren

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Går att värma försiktigt med hårtork också (om det inte går att varmköra processorn i datorn).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Acteon utan olja funkar nog bra, bara jag som fastnat för bensinen.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1