Permalänk
Medlem

bygga dotor, hjälp

tja..

jag ska bygga min första dator nu till jul men jag vet inte riktigt, jag har fått hjälp att välja ut alla prylar som jag ska ha och chassi och allt det, men nu tittar jag på lite styling typ uv-lysrör och sånt.. jag har valt blått neon och fläktar (för att skilja mig från mängden, haha skojja)

hur funkar uv- sladdar i en dator typ som sladdstrumpor? är det uv lampor i dom eller är det så att dom lyser om du har ett uv lysrör i datorn?

vad ska jag tänka på när jag bygger en barebone dator?

någon som har ett apevia qpack II chassi som har lite erfarenheter med mått och så? om man vill sätta på en större cpu kylare eller liknande?

Visa signatur

jag har ett fult chassi, men jag är glad ändå!. .

Permalänk
Medlem

well för det första när det gäller uv sladdar så ska dom lysas upp av ett uv lysrör..(sladarna är uv känsliga med andra ord)

montera procesor och fläkt och minnen innan du monterar i modekortet bara...
PS glöm ej bort pigarna mellan lådan och moderkortet...(glömt bort namnet på dom :S)

det märker du själv när du monterat ihop allt..

Permalänk
Medlem

distanser.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

okej men hur menar du då??.. dom distanserna som ska va mellan moderkortet och plåten man fäster det i??

Visa signatur

jag har ett fult chassi, men jag är glad ändå!. .

Permalänk
Medlem

sök lite på google efter pc byggar skola. finns ett par välskrivna guider som garanterat kommer vara till stor hjälp.
Lite tips från min sidan: Ta det lugnt och läs gärna i manualerna under byggets gång. Satsa inte på att få ihop datorn på 1 timme utan ägna gärna 1 eller 2 kvällar till detta. Dubbelkolla allting minst 2 gånger så att allt sitter som/där det ska. om du har möjlighet till det så kan du ha någon av bygg guiderna uppe på en dator i närheten (gärna så att du ser skärmen ordentligt från din byggplats) så du kan läsa och titta lite under tiden. Om du har någon kompis som är lite mer kunnig inom montering av hårdvara så kan du nog få hjälp om du frågar snällt och bjuder på lite kaffe

Permalänk