Permalänk
Avstängd

AM2+ moderkort, vilket?

Vad är skillnaden på dessa moderkort (mer än priset)?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341639

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341660

Skall köpa ett AM2+ moderkort, vad finns det för bra kort där?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Här är jämförelsetabellen från Gigabytes hemsida av korten:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Comparis...

GA-MA790FX-DS5 har 2 X16 PCI-Express
GA-MA790X-DS4 har 1 X16 eller 2 X8 PCI-Express

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Avstängd

Om man skall köra crossfire, är det då bäst och välja PCI-Express 2X16 ?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

2X16 ger bättre prestanda jämfört med 2X8.. Är ingen expert men det är så jag uppfattat det...

Beställde själv ett GA-MA790FX-DS5 just för att det var 2X16 istället för 2X8

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

med FX kan du utnyttja allt med Overdrive också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En anledning till och ta FX kortet

Ska bli intressant och se hur 5000+ Black edition går och klocka i Overdrive

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Köper man AM2+ finns bara FX som alternativ annars kan man hålla sig till ett AM2 budget enligt mig... Jo Overdrive är verkligen ett bra program och man märker att AMD antingen faktiskt tänker på dom som köper deras saker ELLER så är det ett sälja knep för att försöka överrösta Intel ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

790FX minus crossfirestöd = 790X.
För mig är crossfire inte det minsta intressant så det blir ett 790X för att spara några hundra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

MSI kortet ska va bättre vad jag vet... Inte många som har det men AMD rekommenderade det där kortet för alla andra AM2+ kort om du är en överklockare då det ska va bäst i det syftet, och crossfire funktionen, så det där ska vara ett klockar monster

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

MSI är ju iofs aldrig att rekommendera. Aldrig stött på lägre kvalitet eller användarovänligare inställningsmöjligheter.