Grafikkort populär julklapp

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort populär julklapp

Enligt färsk julstatistik som presenterats hos sökmotorn Prisjakt är grafikkort en av de fem bäst säljande klappar i år. Grafikkort stod under vecka 48-50 för 3,76 procent av all trafik till Prisjakts webbplats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är helt fel statistik. Det var då 8800GT var populärt, men betyder det att det är en populär julklapp? Nej.

Permalänk
Avstängd

Och det är inte spelkonsollerna i sig som har ökat med 333% utan spelkontrollerna. Har artikelförfattaren tullat på julspriten kanske

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar mycket om de "nya" 8800GT & GTS, Radeon 3850 och 3870. Bra prestanda till ett bra pris. Dålig tillgänglighet så många letar efter billigast och vilka återförsäljare som har kort på lager. Det tror jag påverkar statistiken mycket. Men visst finns det nog de som öppnar en julklapp med grafikkort i.

Permalänk
Avstängd

^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Och det är inte spelkonsollerna i sig som har ökat med 333% utan spelkontrollerna. Har artikelförfattaren tullat på julspriten kanske

Dont drink and write som jag brukar säga. Saxat från Prisjakt:

"Kategorier som verkligen tagit fart till julen är tillbehör till spelkonsoler. Under nämnda veckor var intresset 333 % större än snittveckan under 2007."

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

...just

Visa signatur

Jag vill inte ha nån jävla signatur.

Permalänk
Medlem

alla kan vi väl göra fel ibland:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit inne på prisjakt och sökt ett flertal gånger på 8800GT t.ex. för att kolla läget, tror inte denna statistiken håller riktigt. :/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Jag tror det handlar mycket om de "nya" 8800GT & GTS, Radeon 3850 och 3870. Bra prestanda till ett bra pris. Dålig tillgänglighet så många letar efter billigast och vilka återförsäljare som har kort på lager. Det tror jag påverkar statistiken mycket. Men visst finns det nog de som öppnar en julklapp med grafikkort i.

Stämmer. Statistiken för grafikkorten blir lite orättvis, eftersom lagerstatus på GT-korten var så dålig, och då satt jag flera gånger om dagen och bläddrade efter butiker som hade kortet i lager.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ni tror inte det är bristvara på några andra produkter så att det på så sätt jämnar ut statistiken?

Permalänk

Att dra slutsatsen om att grafikkort skulle vara bland de populäraste julklapparna bara för att folk har sökt på den måste vara den oexaktaste mätningen på länge

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Det här var den dummaste artikeln på länge.

Citat:

Enligt färsk julstatistik som presenterats hos sökmotorn Prisjakt är grafikkort en av de fem bäst säljande klappar i år.

Läser man bara ingressen och inte klickar på "läs vidare" så ser det ut som att det bygger på nått vettigt, men när man sedan läser vidare ser man att det bara baserar sig på en prissökningssite.
För det första (som någon nämnde ovan) finns det många som bara vill veta hur grafikkorten ligger till i pris utan att köpa nått (undertecknad inkluderad).
För det andra så har knappast prisjakt listat ALLA produkter/tjänster.
Men det västa är att den fakta som gör att artikeln faller inte syns i ingressen, så de som inte klickar "läs vidare" helt missar det och kanske verkligen tror att "grafikkort en av de fem bäst säljande klappar i år"

Permalänk
Medlem

Det finns tre sorters lögner - vanliga lögner, vita lögner och statistik.

Nåt sånt var det ^^

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Det finns tre sorters lögner - vanliga lögner, vita lögner och statistik.

Nåt sånt var det ^^

lögn, förbannad lögn och statistik Hemmingway var det nog tror jag.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Det finns tre sorters lögner - vanliga lögner, vita lögner och statistik.

Nåt sånt var det ^^

Jag tror det var ungefär;
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.
Det var Samuel Clemens alias Mark Twain som kom med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att statistiken ska visa på julklappar överhuvudtaget bara för att det är jul? För det andra ska man ta webbaserad statistik med ett hangarfartyg med salt.

Är det inte tillåtet att julhandla datorkomponenter till sig själv när priserna går ner i pris eller ... ? Det är då man vill sitta med en bra dator under lovet. Det är iallafall vad jag tror dem flesta vill/tänker.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHHAHAHAHA

Tillåt mig skratta högt. Vilket jävla skämt att folk som söker efter grafikkort på prisjakt skulle vara ute efter att köpa ett för varje sökning man gör. Och om man nu faktiskt skulle köpa ett kort så är kortet nog inte tänkt som julklapp i alla fall.

Jag själv har sökt på grafikkort på prisjakt säkerligen över 30 gånger under december månad, men inte fan har jag köpt något för det. Har gjort det för att kunna länka billiga och bra kort till polare, kolla lagerstatusen på 8800gt/gts och om sistnämnda släppts också.

(skriver jag på tafflig svenska är det för att jag gick upp för 2min sen)

Permalänk
Prisjakt

Nu är ju iofs Prisjakts statistik baserad på trafiken från Prisjakt till affärerna, alltså inte sökningarna inom Prisjakt.

Så om ni söker på grafikkortet 500ggr per dag så spelar det ingen roll. Känner ni däremot att ni behöver klicka in på butiken (från Prisjakts sida) 500ggr per dag så gör det skillnad. Men då skulle man kunna fråga sig varför ni gör det?

http://www.prisjakt.nu/jul07/

Sen känns det väldigt dumt att tro att en extremt större andel som klickar vidare från grafikkort inte köper än de som klickar vidare från tex gps-navigatorer eller andra kategorier.
Eftersom värdet är relativt med samma information från tex gps-navigatorer så är det nog inte så fel ute som många av er tror...

Ps. Sen tror jag inte att så många tänker ge bort sina grafikkort i julklapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Nu är ju iofs Prisjakts statistik baserad på trafiken från Prisjakt till affärerna, alltså inte sökningarna inom Prisjakt.

Så om ni söker på grafikkortet 500ggr per dag så spelar det ingen roll. Känner ni däremot att ni behöver klicka in på butiken (från Prisjakts sida) 500ggr per dag så gör det skillnad. Men då skulle man kunna fråga sig varför ni gör det?

http://www.prisjakt.nu/jul07/

Sen känns det väldigt dumt att tro att en extremt större andel som klickar vidare från grafikkort inte köper än de som klickar vidare från tex gps-navigatorer eller andra kategorier.
Eftersom värdet är relativt med samma information från tex gps-navigatorer så är det nog inte så fel ute som många av er tror...

Ps. Sen tror jag inte att så många tänker ge bort sina grafikkort i julklapp

Jag klickar vidare till butikerna allt som oftast, för att kunna länka till ett specifikt kort osv till polare.

Och ja, jag tror att en ""extremt" större andel som klickar vidare från grafikkort inte köper än de som klickar vidare från tex gps-navigatorer". Du kanske har missat det med 8800GT och GTS har skapat hysteri bland sveriges hårdvaru-intresserade människor, det kan nog röra till statistiken en del. Men det kanske nyligen släppts nån jävligt ball gps också som folk kämpar med näbbar och klor för att få tag på?

Permalänk
Hjälpsam

Varför ta en sån här artikell så himla allvarligt?
Av oss här är det ganska många som har köpt sig själv ett grafikkort i "julklapp".
Att man sen inte kan hålla sig, och öppnar paketet innan Jul är inte svårt att förstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad alla ska klaga jämt.. gosh

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Prisjakt

Du klickar vidare allt som oftast för att visa för vänner, och det tror du inte händer med gps-navigatorer?

Det är en extrem hysteri för de nya korten, med största sannolikhet därför som de är populära, men vad spelar det för roll? Om nya kort skapar en hysteri och folk beställer dessa kort så är det väl ingen anledning till att inte räkna med dem?

Det som jag tror att du och andra missar är att graferna visar hur populära produkterna är, inte faktiskt hur många som har sålts (däremot återspeglar de antalet sålda med en viss nypa salt).

En annan lustig sak som säger emot ditt resonemang är Nvidias leveransproblem (för jag antar att du inte har hört talas om någon gps-tillverkare som har haft problem med att leverera pga för många beställningar?). Eller tror du att Nvidia tillverkade 10 kort för att sen kunna sitta och garva åt alla som sitter i kö?

Permalänk
Medlem

Det bör även frågas hur pass många föräldrar som använder prisjakt när de ska köpa ett grafikkort.

Jag tror att den som önskar sig ett lite bättre kort säkert är väldigt specifik till sina föräldrar vart det finns, märke etc...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Prisjakt

Hur många föräldrar köper ett bra grafikkort till sina ungar?

(lyckliga ungar får man ju säga...)

Permalänk
Medlem

Ta ner nyheten, den är ju pinsam och felaktig. Alla här vet varför grafikkorten toppar listorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Du klickar vidare allt som oftast för att visa för vänner, och det tror du inte händer med gps-navigatorer?

Inte alls i samma utsträckning, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Det är en extrem hysteri för de nya korten, med största sannolikhet därför som de är populära, men vad spelar det för roll? Om nya kort skapar en hysteri och folk beställer dessa kort så är det väl ingen anledning till att inte räkna med dem?

Hysteri behöver inte likställas med beställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Det som jag tror att du och andra missar är att graferna visar hur populära produkterna är, inte faktiskt hur många som har sålts (däremot återspeglar de antalet sålda med en viss nypa salt).

Nej, de visar hur intressanta produkterna är. Så länge statistiken inte bygger på faktiska köp är den missvisande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
En annan lustig sak som säger emot ditt resonemang är Nvidias leveransproblem (för jag antar att du inte har hört talas om någon gps-tillverkare som har haft problem med att leverera pga för många beställningar?). Eller tror du att Nvidia tillverkade 10 kort för att sen kunna sitta och garva åt alla som sitter i kö?

Det här resonemanget är ironiskt nog det starkaste argumentet för att statistiken inte återspeglar verkligheten på ett korrekt sätt.

Den begränsade tillgången på produkten, särskilt i relation till efterfrågan, gör att en majoritet av dessa "vidareklick" till affärer av logiska skäl inte resulterade i ett köp. Jag sätter en tumme på att en stor del av statistiken representerar folk som bara vill komma om kortet finns på lager. Dessutom lär en annan stor del av statistiken representera folk som hade tänkt köpa, men avstod då produkten inte fanns i lager.

Ser vi samma fenomen i några av de andra kategorierna? Möjligen spelkonsoller, men inte under tiden statistik samlades.

För att summera sällar jag mig till kören som sjunger att detta är en av de mest ogenomtänkta nyheterna på länge. Och då har vi inte ens behandlat det faktum att väldigt många produktkaterogirer inte finns representerade på prisjakt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ett antal bra svar

Håller med fullständigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror det var ungefär;
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.
Det var Samuel Clemens alias Mark Twain som kom med det.

Mja, söker man vidare lite på citatet så får man reda på att det är en viss Benjamin Disraeli som myntade uttrycker. Mark Twain använde sig av uttrycket iofs.

Påminner lite om det där med att Voltaire får äran för citatet:"Jag må hata din åsikt, men jag skulle dö för din rätt att uttrycka den". Evelyn Beatrice Hall är den som står för det.

Permalänk
Prisjakt
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Inte alls i samma utsträckning, nej.

Hysteri behöver inte likställas med beställningar.

Nej, de visar hur intressanta produkterna är. Så länge statistiken inte bygger på faktiska köp är den missvisande.

Det här resonemanget är ironiskt nog det starkaste argumentet för att statistiken inte återspeglar verkligheten på ett korrekt sätt.

Den begränsade tillgången på produkten, särskilt i relation till efterfrågan, gör att en majoritet av dessa "vidareklick" till affärer av logiska skäl inte resulterade i ett köp. Jag sätter en tumme på att en stor del av statistiken representerar folk som bara vill komma om kortet finns på lager. Dessutom lär en annan stor del av statistiken representera folk som hade tänkt köpa, men avstod då produkten inte fanns i lager.

Ser vi samma fenomen i några av de andra kategorierna? Möjligen spelkonsoller, men inte under tiden statistik samlades.

För att summera sällar jag mig till kören som sjunger att detta är en av de mest ogenomtänkta nyheterna på länge. Och då har vi inte ens behandlat det faktum att väldigt många produktkaterogirer inte finns representerade på prisjakt.

Mycket intressant att du möter ren fakta (det är så många klick, oavsett vad du tror och tycker) med var du tror (det är ju egentligen det som ni baserar alla era argument på... men här syftade jag dock mest på hur folk hanterar gps-kategorin).

Hysterin ska verkligen inte jämföras med beställningar, men det måste ju vara därför som de har valt att föra statistik över antalet klicks från prisjakt till butik, inte antalet sökningar eller klicks på själva prisjakt?

Av någon konstig anledning verkar populäritet hänga ihop med hur många som köper en produkt, underligt eller hur? Jag fattar inte att folk inte köper mer som de egentligen inte tycker om eller är intresserade av...

Ang lagerstatus och att folk klickar vidare för att se den etc så har du nog missat den lilla biten att prisjakt visar lagerstatus. Oavsett om du har missat det eller om du bara tror att folk skiter i prisjakts visning av lagerstatus så faller det argumentet rätt tungt där.
En liknande situation var när nintendo Wii var nytt, det tog slut etc och gick upp på toppen av populäraste produkterna just nu (enligt prisjakt). Intressant att den har fortsatt befinna sig där uppe...

Man väljer själv ifall man vill ta till sig eller inte av statistik, och man kan nog inte säga att majoriteten av paket kommer att innehålla grafikkort pga detta (något jag skrev lite skämtsamt i ett tidigare inlägg), men det visar fortfarande vad som är mest populärt (inför julen), och det är det jag anser att det handlar om.
Oavsett om det hade varit faktiska köp eller baserat som nu så kan statistiken inte ge mer. Bara för att det är ett riktigt köp precis innan jul så medför inte det att det är tänkt som en julklapp.