Permalänk
Medlem

Se bara till att det inte står "made in china" på kartongen och köp gärna med frakt så att 14 dagars ångerrätt gäller.

Det är en cool skärm och jag saknar den lite nu när jag sitter här på min 19" CRT, men man jag skulle bara kännt mig lurad när jag satt där med en kina-skärm när andra fått samsung.

Själv så gillar jag inte heller att TN brli mörk högst upp så fort man kolalr på den framifrån/snett underifrån, så jag ska satsa på PVA eller P-MVA skärm nästa gång istället tror jag. (och läsa mer ordenligt på internet innan jag köper ^^ )

Permalänk
Medlem

När man kollar på klipp på ex youtube och liknande sidor, så blir det oftast som massa brickor. Ja, i vissa fall kan det diskuteras hur filmen kvalite är. Medans andra inte

Var ett tag sedan jag körde CRT men då upplevde jag inte dessa brickor alls? Ska det va så eller är det något annat?

Permalänk
Medlem

ozeroun, en tft klarar av att visa en högre detaljrikedom med hjälp av bättre precision och skärpa, därför ser man kompressions"felen" mycket tydligare än med CRT.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min 226BW igår på OnOff i Gävle och är inte alls nöjd. Skärmen är mörk i överkant redan när man sitter och tittar rakt på bilden och rent ut sagt bedrövlig om man råker röra huvudet det minsta neråt..
Min skärm är tillverkad i Juni 2007 i Slovakien så att skärmarna skulle vara OK från Maj eller vad det sägs verkar inte stämma. Skärmen åker tillbaka bums till OnOff idag!

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk
Avstängd

Hur vet du att det är skärmen som det är fel på ??

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att det är mörkare upptill, det underlättar ju inte med den dåliga betraktningsvinkeln. Sen om det räknas som ett fel eller inte, man kan ju lämna tillbaka skärmen inom 14-30 dagar i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Samsung 226bw i onsdags från Dustin Home. Jag fick den igår. Det var en av de senare "modellerna". Inga döda pixlar, lite backbleeding nertill. Ingen ghostning som jag har märkt i alla fall. Man får vad man betalar för. Jag tycker detta är en väldigt bra allroundskärm som duger till det mesta. Men det verkar finnas MÅNGA väldigt kräsna personer som denna inte skulle duga till.

Jag vill ändå rekommendera skärmen till de som ska köpa en ny STOR allroundskärm.

MEN som sagt. Samsungs sätt att behandla sina kunder innan, att tillverka olika sorters paneler och sen säga att det ska vara lika bra, är ju uruselt! Bra att de har fixat till problemet och förhoppningsvis bara har en sorts panel i fortsättningen.

/jija

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 32" TFT tv istället som jag kör pixelmappat i 1360x768 VGA. Kostade 5000 kr och har betraktningsvinkel 178.. ibland sitter jag baara o tittar på de fina färgerna och känner lyckan sprida sig i kroppen.. Asbra! Glad att jag lämnade tillbaks min sunkmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k3jk
Jag köpte min 226BW igår på OnOff i Gävle och är inte alls nöjd. Skärmen är mörk i överkant redan när man sitter och tittar rakt på bilden och rent ut sagt bedrövlig om man råker röra huvudet det minsta neråt..
Min skärm är tillverkad i Juni 2007 i Slovakien så att skärmarna skulle vara OK från Maj eller vad det sägs verkar inte stämma. Skärmen åker tillbaka bums till OnOff idag!

Men här har du skillnaden mellan känsliga ögon och ej känsliga ögon. Det är det jag försöker skriva i varje TFT tråd men folk fattar inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Det tycks finnas två olika sorters användare av skärmen 226BW.
Dels de som använder den till vad den är avsedd för, samt de som enbart letar efter fel.

Vem fasiken ligger med huvudet på sned mot bordet enbart för att kolla begränsningarna av betrakningsvinkeln? Detta låter onekligen mkt ovanligt.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Ja.. håller med, faaaast det är ofta oerfarna TFT:are som blir besvikna, för de tror på det som tillverkarna säger om 170 graders betraktningsvinkel och fattar inte att det är osanning.

Sen får de skärmen och får inte alls det som de förväntade sig. Klart man blir besviken då, trots att den kanske är ok så blev det en besvikelse. Tillverkarna borde informera om att betraktningsvinkeln horisontellt är ca 20 grader.. men dom väljer att skriva 170 för dom vill inte informera om bristerna i TN-panelers egenskaper.

Tur att det finns öppet köp. Om kunden inte är nöjd har man som tillverkare och försäljare misslyckats med att sälja rät produkt.

Ett tipps till de som inte är nöjda: Köp en Benq 24" för 8000 kr, eller en 32" LG LR2B och stäng av XG-engine. Eller kör CRT. En bra plattskärm kostar 8 000 kr.

Eller lägg 2200 kr på en annan 22", så slipper man sunkmasters S,A,C-bluff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Vem fasiken ligger med huvudet på sned mot bordet enbart för att kolla begränsningarna av betrakningsvinkeln? Detta låter onekligen SJUKT.

När det gäller betraktningsvinkeln och testet jag bad dig så var det bara för att bevisa vad för typ av effekt folk pratade om, men även när du gjorde detta test kunde du tydligen inte se någon skillnad, vilket inebär att du antingen har någon special-skärm och är väldigt lyckligt lottad, eller är du grymt okritisk. Betraktningsvinkeln är något som de flesta märker av på en TN-panel bara de för huvudet lite upp och ner över skärmen, betraktningsvinkeln för 226BW är enligt spec 160 grader, så om man nu lägger huvudet under skärmen så bör man med andra ord se skillnad även om man har ett SJUKT bra ex, vilket du inte gjorde. På min är som sagt betrakningsvinkeln snarare kanske ca 100 grader innan jag börjar se skillnad och skärmen börjar skugga sig, jag tycker dock skärmen i övrigt är toppen. Du dock hoppar ju på vem som helst som säger det minsta kritiska om denna skärm, jag tycker dock det är en väldigt bra skärm för det priset och för att vara en tn-panel, det ända jag som sagt kan klaga på är att betrakningsvinkeln inte är direkt i topp, ändå får man höra att man är SJUK.... låter ju grymt förtroendeingivande

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att fixa en Samsung 245B eller en 226BW

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/245b.asp

Är det typ samma skärm förutom storleken eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
När det gäller betraktningsvinkeln och testet jag bad dig så var det bara för att bevisa vad för typ av effekt folk pratade om, men även när du gjorde detta test kunde du tydligen inte se någon skillnad, vilket inebär att du antingen har någon special-skärm och är väldigt lyckligt lottad, eller är du grymt okritisk. Betraktningsvinkeln är något som de flesta märker av på en TN-panel bara de för huvudet lite upp och ner över skärmen, betraktningsvinkeln för 226BW är enligt spec 160 grader, så om man nu lägger huvudet under skärmen så bör man med andra ord se skillnad även om man har ett SJUKT bra ex, vilket du inte gjorde. På min är som sagt betrakningsvinkeln snarare kanske ca 100 grader innan jag börjar se skillnad och skärmen börjar skugga sig, jag tycker dock skärmen i övrigt är toppen. Du dock hoppar ju på vem som helst som säger det minsta kritiska om denna skärm, jag tycker dock det är en väldigt bra skärm för det priset och för att vara en tn-panel, det ända jag som sagt kan klaga på är att betrakningsvinkeln inte är direkt i topp, ändå får man höra att man är SJUK.... låter ju grymt förtroendeingivande

Jag kan bara djupt beklaga att just du kände dig träffad, jag var absolut ej ute efter att ställa diagnos på någon enskilld individ. Ärligt talat så kom jag ej ens ihåg vem av alla besvikna användare, som kollade in betrakningsvinkeln med huvudet liggandes mot bordsskivan.

Återigen: jag beklagar djupt om jag uttryckt mig klumpigt i mitt tidigare inlägg. Ursäkta.

Mvh findus

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag har en 226BW med blacklight bleeding, och håller på att få min utbytt. Nu har jag en a-panel, vad är det som gäller nu, så jag kan begär en sådan. Vill inte byta ytterligare en gång till. Har för jag läste att alla paneler nu tillverkas på samma ställe? Och att det inte finns a, s och c -paneler? Snabbt svar uppskattas då jag sitter med hela anmälan upp i firefox och inte vill fylla i allting igen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Jag har en 226BW med blacklight bleeding, och håller på att få min utbytt. Nu har jag en a-panel, vad är det som gäller nu, så jag kan begär en sådan. Vill inte byta ytterligare en gång till. Har för jag läste att alla paneler nu tillverkas på samma ställe? Och att det inte finns a, s och c -paneler? Snabbt svar uppskattas då jag sitter med hela anmälan upp i firefox och inte vill fylla i allting igen

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=749...
mao, ja, enligt samsung levereras det nu endast s-paneler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=749...
mao, ja, enligt samsung levereras det nu endast s-paneler

Ok, hoppas nu att man får en sådan. Är nöjd med skärmen om man bortser från ganska grov backlightbleeding nertill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilken panel du har. I den gömda menyn, hur man får upp den tror det är att man nolställer brightness och contrast, trycker på menu och håller i source knappen cirka 5 sek.

version xAx: pave Samsung
version xLx: pave AUO
version xIx: pave CPT
version xDx: pave CMO

Example:
BDA-1003: pave CMO
BAa-1001: pave Samsung
BLA-1002: pave AUO
BIA-1003: pave CPT

series S

version information: BAa 1001 panel information: AMLCD 220M1
version information: BAA 1002 panel information: not indicated (after disassembling: pave LTM220M1 L01)
version information: BAD 1001 panel information: AMLCD 220M1

series A
version information: BAa 1001 panel information: AMLCD 220M1
version information: BLA 1001 panel information: WITH THE M220EW01
version information: BLA 1002 panel information: not indicated

series C
version information: BDA 1003 panel information: not indicated
version information: BIA 1000 panel information: CPT 201WA04

series P
version information: BIA 1001 panel information: not indicated

series not indicated
version information: BDA 1002 panel information: CMO M220Z1
version information: BDA 1003 panel information: not indicated
version information: BDA 1003 panel information: not indicated (after disassembling: pave CMO M220Z1)
version information: BIA 1000 panel information: CPT 201WA04
version information: BIA 1001 panel information: not indicated
version information: BLA 1001 panel information: WITH THE M220EW01
version information: BLA 1002 panel information: not indicated

Currently (May/June/July 2007), one finds in stores of the screens “Made in Slovakia” without mention of series nor of panel information, with a version BDA 1003 and C329 checksum. What says anything neither on the series, nor on embarked module TFT-LCD.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=69187

Den köpte jag idag fast till 100kr billigare på webhallen då produkten just gåt ned i pris.

Jag är inte säker på om jag är nöjd, jag har bara erfarenhet från de skrämar jag har på jobbet som också är samsung men 17" har jag fått för mig, sitter med två.

Hur som hellst, när jag växlar snabbt mellan bilder på denna skrärm tycker jag det laggar lite lätt, delar kan dröja sig kvar en mycket liten stund, men ändock lite störande! Är detta vanligt på 22" widescreen tft skärmar?

Jag satte ner ljus och kontrast på 0 och kollade vilken version jag har, 1002 stod det. Version : M-ME22H0CAA-1002. Vad det nu är för version?

Min auto knapp fungerar iaf inte (seriöst den funkar inte)

Jag är dock relativt nöjd. Har inte testat i fps lir ännu dock. Men rätt störande det där med att bilderna laggar en smula. Har felera upplevt det? Det tycks inte lagga när jag skrollar över saker utan bara krävande bilder om man nu kan kalla bilder krävande men blir väll mycket uppdatering för skärmen.

Jag gjorde missen att inte ta postorder utan köpte direkt i butiken.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
http://www.webhallen.com/prod.php?id=69187
Jag satte ner ljus och kontrast på 0 och kollade vilken version jag har, 1002 stod det. Version : M-ME22H0CAA-1002. Vad det nu är för version?

Ja jag fick min idag från dustin och jag har samma som du, det är ju xAx så det borde va samsung. Nån som vet med säkerhet kanske?

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av findus1
Som det redan har nämts tidigare, så levererar Samsung sedan en tid tillbaka enbart s.k S-panel. Detta p.g.a all tidigare kritik.

Vad det sedan gäller begränsning av betracktningsvinkeln, så existerar det ej någon sådan på mitt Slovakia exemplar. Jag kan ligga på golvet, gå fem meter till höger eller vänster, utan minsta problem med bilden.

Är man osäker på vilken panel man har fått, så skriv då ned skärmens tillverkningsnummer och maila över detta till Samsung för att få verifierat vilken panel man har. Är det fel panel så kräv då utbyte till senaste modellen. Jag skall själv maila till dem på Måndag för att kolla upp min egen skärm. (På kul)

Någon som testat att maila Samsung?

Jag har ett exemplar där det inte står vilken panel det är i servicemenyn, "Panel. Info" existerar inte ens, samma för mig som för IceDread ( se ovan ). Det står inte heller på baksidan av skärmen på klisterlappen.

Permalänk
Medlem

Protozo och IceDread

Enligt denna text som jag hittade på ett forum så skall det vara S-panelen som ni har.

"Now on the service menu the type of panel is more cryptic. I got the "M-ME22H0CAA-1002" which is the S panel. People have also seen the "M-ME22H0CLA-1002" which is the A panel. The giveaway is apparently the second letter in the "CAA-xxxx" which means: A=Samsung (S panel), L=AUO (A panel), I=CPT (C panel) or D=CMO (C panel)."

Jag har beställt en likadan skärm och den är på väg.

Permalänk
Medlem

Tack för infon Dakoza!

Jag mailade Samsung men fick svaret att det "inte gick att se" vilken panel man fått... varför är jag inte förvånad

Hur som helst är jag mycket nöjd med skärmen, den visar mycket korrekta färger rakt ur lådan ( har ej kalibrerat ) och har bra skärpa.

Det enda som man kan klaga på är TN panelens betraktningsvinkel. Det blir något mörkare längst upp och något mörkare längst ner trots att man sitter rakt framför skärmen, men det är ju paneltypens fel, inte skärmen i sig :). Prisvärd!

Permalänk
Medlem

Har nu fått min Samsung SM BW226, och det visade sig vara en "S-panel" i den. Kollade det genom att klicka fram den gömda menyn....

Jag kan tillägga att jag är fetnöjd med skärmen, över förväntan.
Helt klart mycket skärm för pengarna.
Kanonskärpt och ljusstark skärm.

Testade lira lite Battlefield 2142 på skärmen och det var som ett nytt spel.

Over and out
Dankoza

Permalänk
Medlem

...Jag har inte orkat läsa hela den här tråden. Är ju en mil lång. Men eftersom den handlar om skärmval så måste jag passa på att rekommendera denna skärm.

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...

Jag köpte denna skärm från Pc city och jag måste säga att jag är extremt nöjd.
För det första är den snygg, tar liten plats på djupet och sen är det knivskarp bild också. Kontrast 3000:1, 2 ms, max upplösning 1650x1050. Sen så blev det så att jag fick ett pixel fel på skärmen. Men det var inga problem eftersom LG har "zero bright pixel fault" vilket menas att LG garanterar en ny skärm om den är en enda pixel som det är fel på så jag fick en sprillans ny.

Rekommenderas starkt..