Permalänk
Robot

grafikkorts lagning

ett trasigt grafikkort?
DU e TekNikEr LAGA det!

Här ser ni hur jag "lagar" mitt trasiga ATI radeon 9800 pro kort

Besök albumet: grafikkorts lagning av Ceta (Z)

Permalänk
Medlem

Gratz... Riktigt skillat

Permalänk
Medlem

det finns något som heter macro på din sony dsc-w55 används för att ta närbilder.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk

bra jobbat att få igång det synd bara att det blev sådana grafikbuggar eferåt =/

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, synd att det blev lite "artifakter" (?)

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

God jul! 8p för att du fick igång det någorlunda iaf!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

du fick det till att funka, nästan! bättre en vad jag hade kunnat iaf. God Jul!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

En liknande "spole" lossnade på mitt Grafikkort.. hur fixar man det? Superlim! Det funkade i några veckor iallafall.. fick sedan höra att samma komponent hade lossnat förut, då hade min bror limmat den med superlim, och kortet hade fungerat i åtminstone ett år.

Permalänk

du satte kanske den på fel håll ?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

är det vanligt med artifakter på 9800 PRO korten ?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Avstängd

Var en snubbe på blocket som sålde en låda med 16st defekta 9800pro med ränder mm för 300spänn.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
du satte kanske den på fel håll ?

nej de gjorde ja inte kollade välldigt noga hur den skulle sitta, de fans lite rester av gammalt limm eller nått uppe i ena kanten så de va ganska uppenbart hur den skulle sitta

Visa signatur

Att modda en dator är som att ha samlag med en snygg flicka ;)

Permalänk
Medlem

Man kan inte sätta en spole på fel håll

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk

Ahhh, 9800-serien. Nu blir man lite nostalgisk
Har ett 9800XT ( OOOOH) utlånat nånstans, det var grejer det!

Bra jobbat med lagningen, synd bara att det inte gick hela vägen. Ersätta med en ny?

Go' Jul!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Ahhh, 9800-serien. Nu blir man lite nostalgisk
Har ett 9800XT ( OOOOH) utlånat nånstans, det var grejer det!

Bra jobbat med lagningen, synd bara att det inte gick hela vägen. Ersätta med en ny?

Go' Jul!

mmh de e synd har varit asanöjd med de kortet, har ju haft de i drygt 3 år helt klart värt de 2500 kr. Ja tänkte försöka med en bättre lödning fast de blir först när ja har de nya kortet, vill ju inte bli utan dator tills efter nyår då ja får understående.

klart de blir ett nytt kort! beställde:

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2GHz
MSI K9A Platinum
ASUS radeon HD3870 512Mb PCI-E

igår, kanske blir lite mer ram oxå

Visa signatur

Att modda en dator är som att ha samlag med en snygg flicka ;)

Permalänk
Medlem

själv har jag haft två st 9800 pro, och båda har pajjat ena så går att använda men en massa flimmer vid spel, det andra lika så + att datorn startar om sig efter en stund .. men bra var de så länge de fungerade

Visa signatur

DATA = Dubbelt arbete till alla...

Permalänk
Medlem

Mitt första köp av gfx kort var ett 9800pro 128mb. Mycket nöjd över det var jag iaf. Sålde sedan datorn till en polare. Funkar fortfarande!

Dock uppgraderade jag kortet då jag köpte till en Zalman kylning. Och kortet blev mycket kallare och gick att klocka lita=)

God Jul alla Vänner !

Edit:
Köpte ett kort förra året 1900xt och när man startade det och hade installerat drivrutinerna ifrån Ati så fick det exakt samma artifakter som ditt 9800. Fick lämna tillbaka det till DB.

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coffee
Mitt första köp av gfx kort var ett 9800pro 128mb. Mycket nöjd över det var jag iaf. Sålde sedan datorn till en polare. Funkar fortfarande!

Dock uppgraderade jag kortet då jag köpte till en Zalman kylning. Och kortet blev mycket kallare och gick att klocka lita=)

God Jul alla Vänner !

Edit:
Köpte ett kort förra året 1900xt och när man startade det och hade installerat drivrutinerna ifrån Ati så fick det exakt samma artifakter som ditt 9800. Fick lämna tillbaka det till DB.

jo nått sånt va de precis när ja hade köpt datorn, men de va ju bara byta dan efter jick ju lixom på garantin.

Visa signatur

Att modda en dator är som att ha samlag med en snygg flicka ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Man kan inte sätta en spole på fel håll

nä jag vet inte, kan inget om sånt ^^ men möjligheten fanns.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem

haha, syn att det inte funkade efter lagningen:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
haha, syn att det inte funkade efter lagningen:P

det funkade visst! men jävligt dåligt. menar det funkar bättre nu än va de gjorde innan

Visa signatur

Att modda en dator är som att ha samlag med en snygg flicka ;)

Permalänk
Medlem

Bra försök! Synd det inte gick hela vägen bara, men jag gillar lite när folk tar saken i egna händer.

9800Pro har jag aldrig haft men nog kommer jag ihåg den perioden som de var populära. Det var på den tiden ATI regerade.

Jag har försökt fixa ett GF4ti4200 en gång där jag bytte ut några defekta kondingar mot nya (med lite bättre värden). Det gick - nästan. I 3D är kortet hur stabilt som helst (även överklockat), vilket det inte var innan, men i 2D kan det plötsligt frysa och bilden blir korrupt. Alltid samma krash oavsett dator och bara i 2D. Men det är ändå i fullt bruk fortfarande. Lyckligtvis är frysningarna mycket ovanliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W