Permalänk
Medlem

Bildfel i gamla spel

Jag har några gamla spel jag gillar att plocka fram då och då, bl.a. Diablo II och Jagged Alliance 2. Mitt problem är att bilden flyttas några centimeter åt höger och utanför skärmen i dessa spel. Att flytta bilden i nVidias kontrollpanel hjälper inte, inte heller att säga åt WinXP att köra i 640x480-upplösning eller Win98-läge. Någon annan som har samma problem? Någon som vet vad man kan göra åt det?

Mitt grafikkort är ASUS nVidia 7900GT med ForceWare-drivrutin från oktober nån gång.

Permalänk
Medlem

Kanske för bra kort för spelen? Testa slå på V-Sync

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noobonur
Kanske för bra kort för spelen? Testa slå på V-Sync

Hm, VSync är väl för att se till att hela skärmen ritats upp innan nästa cykel påbörjas, så det borde väl inte påverka bildens position... Men ok, värt ett försök, går det att göra manuellt? Såna inställningar finns inte i så gamla spel...

Permalänk

Kör du bilden via VGA -kabel? Testa isf monitorns autokalibrering.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Avstängd

Men om bilden flyttas utanför skärmen så kan du väl ställa in de via skärmens menyer?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Att flytta bilden i nVidias kontrollpanel hjälper inte

Ja, jag kör med VGA-kabel, men det jag menar är att bilden hamnar utanför skärmens projektionsvinkel... eller nåt sånt... det vill säga att den biten av bilden inte ritas upp överhuvudtaget. Tänk att man klipper bort några centimeter på höger sida, drar det som blir kvar till kanten och fyller tomrummet på vänster sida med svart. Det spelar ingen roll hur mycket man kalibrerar bildens position.

EDIT: Men det var ju fan... Jag var helt övertygad om att det inte skulle hjälpa att ändra i skärmens inställningar eftersom det inte fungerade i nVidias kontrollpanel... Men SJÄLVKLART skulle det fungera bara på jävelskap! Ännu ett fall av SBS antar jag... Vilket slöseri med lagringsutrymme (säkert flera kilobyte)! xD

(Klart, nVidias kontrollpanel arbetar väl med profiler osv (eller liknande) så det är ju faktiskt inte helt orimligt...)