sony STR-DG500 Hemmabio förstärkare, koaxial 5.1 ljud?

Permalänk

sony STR-DG500 Hemmabio förstärkare, koaxial 5.1 ljud?

TJena har köpt ny Hemmabio förstärkare 6.1 sony STR-DG500 samt en ny dvd spelare med koaxial utgång, även förstärkaren har koaxial ingång, men när jag kör koaxial mellan dvd och förstärkare så kommer det ljud det står Dolby Digital 3 /2.1 i displayen på förstärkaren, fast på dvd:n är det inställd på 5.1. SPIDF på dvdn är inställd på RAW och inte PCM i ljud. nån som har nån aning varför det bara kommer 2.1 ljud ur förstärkaren? fast förstärkaren har ju sån pro logic sak så den omvandlar 2.1 till surround så det är jätte störande att höra i bakre surrounden när dom pratar när det endast ska komma ur centern.
ska inte koaxial kunna leverera 5.1? är det nåt jag måste ställa in i dvd elelr förstärkare för att det ska fungera ordentligt. har läst handböckerna men fattar ingenting, så nu måste jag köra med dom analoga 5.1 ingångarna :S

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Re: sony STR-DG500 Hemmabio förstärkare, koaxial 5.1 ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfeCtedMushrOOm
SPIDF på dvdn är inställd på RAW och inte PCM i ljud. nån som har nån aning varför det bara kommer 2.1 ljud ur förstärkaren?

fast förstärkaren har ju sån pro logic sak så den omvandlar 2.1 till surround så det är jätte störande att höra i bakre surrounden när dom pratar när det endast ska komma ur centern.

ska inte koaxial kunna leverera 5.1? är det nåt jag måste ställa in i dvd elelr förstärkare för att det ska fungera ordentligt.

konstig beteckning iof. men raw borde vara samma som bitstream då, och det är det du ska ha för flerkanal.

du kan alltså inte välja DD manuellt eller nått autoläge?

jodå, och du verkar ju ställt in iaf DVDn rätt. är du säker på att filmen är 5.1? (det finns ju 2.1-filmer, 4.0 och 3.1 osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jo allt är rätt trycker jag på Audio kanppen på dvd kontrollen så kommer 5.1 engelska, 2.0 engelska, väljer jag 5.1 tänds ikonerna för alla hägtalare på förstärkaren och visar Dolby digital sen kommer en rullande text så står det 3 / 2.1, ändrar jag på 2.0 på dvd ändras displayen på förstärkaren till 3 högtalare och då rullar det Dolby digital 2/0

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

skumt.

du har inga mysko subdekodrande lägen aktiverade också utöver DD eller DTS? (alltså saker som heter HALL, CHURCH osv) dessa kan ge märkliga ekoeffekter som oftast låter riktigt illa, och ja, "fel" helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

hehe vet inte men jag skumlästre lite på google igår och 3/2.1 är sonys sätt att mena 5.1 3/ 2.1 står för 3 (front v/h och center. 2.1 för surround v/h + sub

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

jo det där är ju lite förvirrande iof..

men du får alltså ingen dialog (när den inte ska vara där) skickad till surr nu då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint