Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
nu har det ju kommit både en gigabyte o leadtek med zalmankylare på
kan ni se om det är samma fläkt på dem fast i olika färg bara?

En skillnad mot palit är ju att båda saknar kylning på minnena dock

Precis, jag har ett Gigabyte 8800GT Zalman variant på beställning, och undrar nu också detta. Men Gigabyte har ju egna spänning/voltregulatorer på sitt kort enligt "Ultra Durable 2" som på vissa av deras moderkort. Kanske dessa är svalare än stock varianten?

Finns tråd om Gigabyte Zalman.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
18 amp är förlite tror jag, evga rekommenderar minst 26A på 12V för sitt 8800GT SSC-edition.

Urk! Vafan jag visste att billigt inte alltid är bra (är det nånsin det? ) Jag har ett Ace 520W, och när jag läser på etiketten på det så står det +12VA, 14A och +12VB 15A.

Har jag för lite kräm för datorn i min signatur!?!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Urk! Vafan jag visste att billigt inte alltid är bra (är det nånsin det? ) Jag har ett Ace 520W, och när jag läser på etiketten på det så står det +12VA, 14A och +12VB 15A.

Har jag för lite kräm för datorn i min signatur!?!

Borde funka, men ACE-aggen är ju lite skumma. Att det skulle behövas 26A för ett 8800GT är ju en total överdrift iaf!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Zalmans lim :(

Kan tala om att Zalmans 2 komponents lim inte funkade,
Kylarna började rammla av efter ett tag, tur att det inte blev kortis
mot ljudkortet. (Blandade limmet som man skulle göra)
Lessnade och tog Locktites superlim och nu sitter de som bara den
och kylarna blir varmare än med Zalmans lim så det är inge fel på värmelednings förmågan (snarare bättre) kan dock ej svara på om limmet är ledande då jag ej hittat någon info, men om det var det så skulle nog inte mitt kort funka nu.

Permalänk

Re: Zalmans lim :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kometen
Kan tala om att Zalmans 2 komponents lim inte funkade,
Kylarna började rammla av efter ett tag, tur att det inte blev kortis
mot ljudkortet. (Blandade limmet som man skulle göra)
Lessnade och tog Locktites superlim och nu sitter de som bara den
och kylarna blir varmare än med Zalmans lim så det är inge fel på värmelednings förmågan (snarare bättre) kan dock ej svara på om limmet är ledande då jag ej hittat någon info, men om det var det så skulle nog inte mitt kort funka nu.

Låter ju sjukt dåligt, då håller ju tejpen bättre.. Du kanske gjorde fel?

Mina flänsar sitter fast ännu och jag kör på tejpen. Dock verkar dem inte fästa särskilt hårt så om man får för sig att försöka få loss dem har man inga större problem direkt. Dock så sitter flänsarna på minnena som berget.

Permalänk
Medlem

Re: Zalmans lim :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kometen
Kan tala om att Zalmans 2 komponents lim inte funkade,
Kylarna började rammla av efter ett tag, tur att det inte blev kortis
mot ljudkortet. (Blandade limmet som man skulle göra)
Lessnade och tog Locktites superlim och nu sitter de som bara den
och kylarna blir varmare än med Zalmans lim så det är inge fel på värmelednings förmågan (snarare bättre) kan dock ej svara på om limmet är ledande då jag ej hittat någon info, men om det var det så skulle nog inte mitt kort funka nu.

Det där var intressant! Om ett vanligt superlim fungerar bra så är det ju väldigt mycket lättare att få tag på, billigare och enklare att applicera. Jag norpar idén och gör en egen tråd om det för att undersöka om det är fler som har gjort likadant och vad deras slutsatser är.
Vilken typ av lim var det du använde? Vad var alltså det exakta produktnamnet?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Lim

Använde Loctite 401. Jag provade flera blandningar med Zalman limmet under flera dagar och ingen funkade bra, och ja det satt bättre med tejpen som var på orginal men de satt inte tillräkligt bra då jag flyttar datorn ganska ofta och måste lita på att flänsarna inte lossnar och korsluter något i lådan. Minnena där fästytorna är större är det inga problem med orginaltejpen, så där har jag inte ändrat något och de sitter som berget.
Det var bara på de mindre komponenterna jag provade Zalman limmet och sedan Superlimmet.

//Kometen

Permalänk
Medlem

Hade tänkt o köpa AC Accelero S1 till mitt grafikkort, men den kom ju aldrig in på lager! Så jag kollade på en del grafikkort... Såg thermalrights hr-03 serie fast dom var ju lite dyra. Sen ser jag nånstans att v900 tar 8800gt så jag googlar o hittar denna recension.. Timmen senare beställs den från Komplett

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Okej, måste bara fråga! HUR viktigt är det att kyla voltregs osv?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Okej, måste bara fråga! HUR viktigt är det att kyla voltregs osv?

De verkar bli väldigt varma, i alla fall vissa av dom. Du kan säkert köra grafikkortet utan att ha någon kylning på dom ett bra tag, men det lär göra livslängden kortare, så det är nog ganska så viktigt (och samtidigt inte särskilt svårt) att kyla dom.

Permalänk
Medlem

key Då blir de att inhandla lite zalmankylare till dom då!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Sådär, nu har jag installerat en VF900Cu på mitt BFG 8800GT OC2. (675/1950)
Temperatur innan med fläkt på auto var:
idle: 60 grader
load: ~90 grader

Efter bytet med fläkt inställd på lägsta rpm:
idle: 45-50 grader
load: 60-65 grader
load 756/2100 i Crysis dx10, very high: 73 grader
Rum temp: ca 24-25grader

Skall tilläggas att kortet sitter i ett HTPC chassi med medelgod luftgenomströmning. (3x80mm, 2x60mm & 1x92mm)
Plus att ett ljudkort sitter precis inpå så att VF900 fläkten nästan går imot.
Skall försöka återkomma med en vettig bild så ni kan se hur "tight" den sitter.

Edit. Kopierade denna texten från tråden "8800GT kylning" då jag tänkte mitt inlägg även kunde passa här.

Permalänk

Hej, vet någon om ZALMAN ZM-RHS88 passar till detta grafikkort? så grymt sugen på denna kylning tillsammans med VF1000.

mvh alex

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
Hej, vet någon om ZALMAN ZM-RHS88 passar till detta grafikkort? så grymt sugen på denna kylning tillsammans med VF1000.

mvh alex

Har svårt att tro att dom två passar rakt på varandra, kanske med lite
filning med hjälp av dremel etc... då kanske de passar.

Permalänk
Medlem

En fråga: Om jag tar bort fläkten och sätter på en annan(går det med 120 mm tricool fläkt tro? ska snart ersätta dom med nexus) kan jag få fläkten o snurra vid en lägre hastighet?

eller kan jag på nåt sätt sänka zalmans fläkt? Det låter inte så jättemycket fast påverkar hela datorn när alla fläktar e igång.. eller hur ska jag säga..

och mitt 8800gt har inte 3 pin kontakt, fick sätta gpu fläkten på moderkortet nånstans ;D nån med samma prob?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Du sänker ju RPM med den medföljande vridmotståndet. Det brukar aldrig finnas vanliga fläktuttag på grafikkortet så det är bara att koppla på moderkortet om du har en kontakt där. (Det vill säga du koppla zalmanfläkten till vridmotståndets kabel och kabeln från vridmotståndet till moderkortets fläktkontakt. Fast det är ju så simpelt att det helt enkelt inte går att göra fel.

Tror dock inte att man kan försöka få dit en 120mm fläkt utan att modda. Självklart så går det.

Permalänk
Medlem

Modda som att böja o kapa själva kylflänsen? eller räcker det med lite gummiband o finnesser?

Jag använder redan fläktmotsståndet, men jag tycker ändå den låter liite för mycket.. även om jag sätter en 80 mm fläkt(en kille har satt på en nocuta 80mm här på swec) så kommer den blåsa mycket bättre för den e tjockare

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
nu har det ju kommit både en gigabyte o leadtek med zalmankylare på
kan ni se om det är samma fläkt på dem fast i olika färg bara?

En skillnad mot palit är ju att båda saknar kylning på minnena dock

Så det är alltså bara voltregulatorerna som är annorlunda på mot för andra kort?
Jag tyckte att det var en stor skillnad mot för de andra äldre korten men det kanske bara är voltregulatorerna ändå som är skillnad då.

Det finns tre olika zalmankylare som de verkar använda. En kylare som vf700 och en kylare som leadtek har på sin som har heatpipes. Sen verkar gigabyte ha ännu en till kylare på någon version av sitt 8800gt. Kolla på gigabytes hemsida och kolla upp 8800gt så får du se.

Det verkar ju vara bättre ändå med de större voltregulatorerna då. Så man slipper kyla dessa om man vill vattenkyla tex.

---------------------

Jo en fråga om kyltejp också. Någon liknande som de använder på orginalkylarna, den som också bygger lite. Finns det något sånt att köpa på typ clasohlson eller går det att beställa någon annan stans. Jag ska sälja ett kort och måste tillbaka med orginalkylaren och då måste jag ha någon värmeledande tejp som bygger.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag ställe en potentiellt korkad fråga :).

Originalfläkten på 8800GT, 8800GT med den nya 75mm fläkten (BFG, Sparkle m.fl.) och även 8800GTS G92 - de är väl temperaturstyrda? Jag mena, på originalkorten är det väl en aktiv styrning, som ändrar RPM utefter aktuell temperatur på GPU:n?

Ja vad tusan, ni vet vad jag menar, lite övertydlig här :). Men jag tycker i så fall att det är lustigt att en fläkt man köper av en tredjepartstillverkare och skruvar på grafikkortet INTE låter sig styras av grafikkortet? Alltså oavsett om det är 2 eller 3-pinskontakt?

Fast det är klart, med 3-pin så vet ju grafikkortet om varvtalet på fläkten (SENSOR), men hur funkar det med 2-pins versionerna? Är det bara så att grafikkortet känner av temperaturdioden i/vid GPU:n och sedan tänker "Ja jag krämar väl på med 1.2 volt... nej förresten, jag är ganska varm, 1.4 volt blir nog bra."

Men i det fallet måste ju grafikkortet ha data om exakt vilket fläkt det sitter på kylaren, så att det vet om förhållandet mellan volt och varvtal.

Skulle man då i det senare fallet skruva på en helt anna (större) fläkt, förändras ju det förhållandet och allt blir pannkaka?

Zalman skickar ju med sin fläktkontroller.... men vill inte grafikkortet sitta och styra och ställa med fläkten?

Vilket får mig att repetare min fråga: Har alla grafikkort i originalutförande temperaturkontrollerad kylning? Bland de senare grafikkorten i alla fall? Och i så fall, hur fungerar det, fungerar temperaturkontrollerad varvtalsreglering med fläktar med både 2- och 3-pins anslutning, och varför i jösse namn kan man inte låta exempelvis en Zalman temperaturstyras av grafikkortet för en super-ljudlös kylning!

Phew! Ursäkta att det blev så långt, men jag har suttit och funderat över detta, så om någon med lite koll vill svara vore det jättetrevligt med en någorlunda utförlig beskrivning om detta?

Trevlig Trettondagsafton!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

"I'm with stupid"..

håller med epatnor alltså..

Jag behöll "kylkuddarna" från standardkylaren o använde dom på voltregulablablabaltorerna, så jag slapo köpa nya

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan montera kylaren med enbart 2 skruvar? Alltså 2 st diagonalt.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Tror ni att man kan montera kylaren med enbart 2 skruvar? Alltså 2 st diagonalt.

Skulle inte alls rekommendera det... Säkra kylaren som fan med tejp eller något så den sitter stabilt och hårt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tjena jag har nyss skaffat mig ett 8800gts 512 och undrar om det är någon som har testat denna kylaren på det kortet? Jag undrar också om voltregulatorerna sitter likadant/på samma ställe som på ett 8800gt?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk

Riktigt fin och bra guide! Ska nog slå till och köpa en!

Permalänk

Nu har jag, till stor del med hjälp av denna fina guide, installerat en Accelero S1-kylare på mitt Sparkle 8800 GT. Här följer lite bilder och beskrivning.

Ett helt vanligt 8800 GT 512 MB från Sparkle. Fläkten lät inte så mycket i idle, men under spelande varvade den upp en del, samtidigt som temperaturen kunde stiga upp mot 80 grader.

Vad jag sett från andra bilder har minnesmodulerna på 8800 Gt varit ordentligt kletiga när kylaren avlägsnats, så jag blev rätt förvånad av att kortet var såpass rent. Jag började med att, efter Arctic Coolings instruktioner, sudda på minnen och voltregulatorer, där man kunde urskilja rester av "rutnätet" från kylningen. Kärnan torkades med toapapper. Till sist använde jag oljefri aceton på samtliga kretsar.

De flesta som läst om Accelero S1 vet att medföljande minneskylare sitter som bäst dåligt innan de väl härdats fast. För att försöka undvika det besväret värmde jag upp dessa i ugnen ca 20 min och lät dem därefter svalna i en halvtimme. De satt sedan som berget.

För voltregulatorer hade jag köpt ett paket zalman-flänsar. Till de övre använde jag de mindre varianterna, där dock de två översta inte helt täckte kretsarna. På de tre nedersta kretsarna, som sägs vara de varmaste, krävs det lite moddning. Där klippte jag med en plåtsax av en av de större flänsarna på mitten. Plåtsaxen böjde till flänsarna ganska ordentligt och fick böjas tillbaka i efterhand, därav att dessa flänsar ser lite misshandlade ut. Därefter fick jag kapa de övre millimeterna för att de inte skulle krocka med kylaren. Klistret förstördes på flänsen, men det följde med extra som gick bra att använda.

Sedan var det då dags att få på själva kylaren. Där följde jag i princip bara manualen, men placerade klippsen långt ut på kanterna för att de inte skulle försämra luftflödet.

Och så, till sist på med nexusfläkten. Den fästes med vanliga små buntband som inte går att öppna, vad de nu heter. Det krävdes två i varje hål för att gå runt. Det räckte med att fästa i två hörn, då satt fläkten ordentligt. Den kopplades sedan på 7 volt till nätagget via ett motstånd.

Väl i drift fungerade allt som det skulle, och jag kan inte urskilja fläkten från övriga systemet (2st 120mm Adda på ca 500-600 rpm och på cpu en 120mm Nexus på ca 800 rpm). Mest låter disken (en Samsung P120 250 Gb, trots att den ligger i en ljuddämpad box från Scythe), utom då dvd:n är i gång.

Temperaturmätningarna i nTune är ganska imponerande: i idle sjönk temperaturen till 35-40 grader och under ett kort spelpass i CoD 4 hamnade det högsta värdet på 48 grader. Kan dock tänka mig att temperaturen kan klättra en bit under några timmars spelande, får återkomma om det. Kommer nog ändå klocka kortet en bra bit, trots att jag är ny på det området.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd. Tyst och effektiv kylning, och rätt billigt dessutom. Lite synd bara att man behövde köpa till kylflänsar till voltregulatorer, något som höjde priset med nästan hundra kronor. Totalt landade priset, inklusive frakt, på nästan exakt 400kr. Värt att nämna också är att kylningen tar upp tre platser på moderkortet, utöver grafikkortporten.

Permalänk
Medlem

Snygg guide Andervaeld!

Har funderat på att investera i en Accelero, det verkar vara den bästa passiva kylningen som finns att få tag på till 8800GT (fläkt kanske läggs till dock). Verkar dock vara svår att få tag på, var skaffade du din?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlDan
Snygg guide Andervaeld!

Har funderat på att investera i en Accelero, det verkar vara den bästa passiva kylningen som finns att få tag på till 8800GT (fläkt kanske läggs till dock). Verkar dock vara svår att få tag på, var skaffade du din?

HR-03GT är bättre, men dyrare.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
HR-03GT är bättre, men dyrare.

Vad jag har hört är tvärtom Accelero aningen bättre än HR-03GT, även när kylaren är vänd uppåt. Det grundar jag mest på det jag läst på spcr, följande tråd:

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44916&po...

Jag köpte min Accelero hos webhallen för några veckor sedan, men det var bara några få ex som kom in och de tog slut ganska omgående. Ser nu att de finns hos datorbutiken, men till ett rätt högt pris.

Ett tips kan också vara att försöka komma över rev. 2, med bättre kompabilitet. Den har jag sett på dustinhome.

Permalänk
Medlem

knasigt med originalfläkten brukar ha min på 100% och då bliren typ högst 65'C i load , klockad dessutom

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

.. och sen låter den därefter. För övrigt går det utmärkt att ha VF900-CU på lägsta hastighet hela tiden och då hörs den väldigt lite. Vill man vara ännu bättre går det ju alltid att modda dit en annan tystare och bättre fläkt om man så vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ett tips kan också vara att försöka komma över rev. 2, med bättre kompabilitet. Den har jag sett på dustinhome. [/B]

Ja, den finns på Dustin Home, men tyvärr inte leverans förrän i slutet av februari.

Nåja, får väl vänta och köra med standardfläkten när kortet kommer, så blir det desto skönare när det blir tyst.

Och ja Anderwaeld, håller med om att Accelero S1 rev2 verkar bättre än HR-03. De jämförelser som jag sett visare på jämnt skägg eller övertag för Accelero, men aldrig tvärtom. Eftersom jag kan tyska så har jag även läst tyska recensioner, säger samma sak. Sen kostar den ju hälften så mycket