Permalänk
Medlem

vattenkulnings hjälp

tja jag har ett vattenkylning bekymmer ja har en radiator på med 3st fläktar s-flex med 1200rpm och en hydor pump och gpu och cpu men processorn ligger på 40 grader och grafikkortet med och moderkortet vad ska ja göra...

datorn am2

processor amd athlon 6400+ dualcore 3,2GHZ
gradikkort sapphire radion x1950xtx 512 mb
moderkort Asus Crosshair nForce 590 SLI

vattenkylar komponenter

grafikkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=H2O-50117...
processor: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=H2O-50121...
radiator:http://gtek.se/index.php?mode=item&id=3178&session=6f77fd7995...
pump:http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1670&session=6f77fd7995...
fläktar: s-flex 1200rpm 3st
allt är i 1/2

snälla hjälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ge mig tips

Visa signatur

choff3

Permalänk

Det är normatlt, fortsätt så!

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1.8 Ghz (3.2) Gigabyte DS3 2.0 gb RAM DDR2 6400 OCZ Gold 890 mhz Ati Radeon Sapphire HD 2600XT 256mb gddr4 ACE 520W HDD 970 gb Thermaltake Big Water 42C (Idel)

Permalänk

Ja alltså de finns ju diverse olika faktorer till varför man får just oförväntade tempresultat: Fläktar, pump, radiator, kylblock, rumstemp och till sist slangens ID.. mer finns ju men vi håller oss till de väsentliga. De man kan börja rikta in sig på i ditt fall är fläktarna rumstemp och detta p.g.a. Scythe's 1200or @ 49cfm är inte överdrivet mycket blow på en BIX som gärna kräver mer, hade de varit Thermochill PA120.3 (trippel-rad) som är utvecklad på ett annat sätt så hade de varit relativt ok. Rumstemp påverkar ju också så de bör man ju vara medveten om.

Jag som du har samma radiator där man hittar 3x120 S-flex 1200rpm (49cfm) som styrs av fancontrollern, om man nu skulle vilja ha de übertyst. De sitter även äldre Sunon 2x120 (130cfm) + en gammal 120-räv från Pansonic som håller liknande prestanda och dessa styrs via controllern dom också. Vid användning så är de knappt att radiatorn blir varm och då körs s-flex på full speed och de övriga som alltid med 5v. BIX'n pumpas med L30 och körs över bägge gfx's och sen tillbaka. Just nu *stock* håller ja 28-30 gpu-temp.

Processorn som är strippad från sin IHS håller enligt coretemp 27/26 *stock 2.33ghz*. Här hittas en Alphacool trippel med L30 samt 3 billiga zalman 120's. Så de är ju alltså en väldig seperation mellan looparna, men men nog med pladder.

Frågan man kan ställa sig är hur din setup är uppbyggd, framförallt om man spekulerar kring radiatorn och dess fläktar, övriga komponenter ser bra ut. Sen undrar man ju hur mycket luft/värme som fläktarna klarar av i den miljö dom arbetar i.

*Nu kanske man undrar vad i allsin dar ja gör innan 12-slaget, inte kul och vara SJUK =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

vet inte ricktigt vad dit problem är?
Men eftersom du säger att mobo, cpu och gpu ligger på 40C så rör det väl tempen då.
har du rumstemp så är det 22C å då har du delta T på 18C mellan cpu, gpu och chipset mot luftempraturen. Sedna har du garanterat ett delta T på 10C minimum mellan CPU och vattnet. Räknar vi på 10C där så har du endast 8C högre vattentemp än rumstempen. Ci kan ju förutsätta liknande delta T på GPU.

Sedan hur du mäter mobo tempen vet jag inte chipset säger du men jag finner oftast systemtempen väldigt subjektivt angiven så inte mö å lita på. oavset ser jagi na problem med tempsen oavset om du clockat nåt eller ej.

Med dom amtrial som fins i en dator och som fins å tillgå till rimliga priser och med dagens W/mm^2 så kommer det vara delta T av detta slag eftersom koppar, alu, kisel mm har soppas hög termisk resistans.

Vill du ha lägre temps får du se till å få ner Watt/mm^2 alltså helt enkelt effeckten avgiven pär area enhet.

Komemr alltid existera Delta T dock så förstår inte temphysterin i dag. Btw så klarar i regel en AMD athlon64 en chassitemp på 65C me stock kylaren du ligger ganska lugt te hehe