Permalänk
Medlem

Problem med uppstart av Datorn

Hej, Byggde ihop en ny dator för en månad sedan och hade inga problem alls tills nyligen då den inte vill starta ibland. Allting surrar igång men efter cirka 10-20 sekunder så lägger den av, blir tyst i 5 sekunder sen försöker den starta igen.
Jag har då brytit strömmen, öppnat burken och tryckt till 24 pin ström kontakten till moderkortet, har alltid kännts som den redan sitter i men datorn brukar sedan starta som vanligt.
Känns väldigt konstigt detta eftersom datorn aldrig dött när den varit på, om det vore glapp i strömförsörjningen till moderkortet tycker jag att jag borde haft en krasch? Kan haft datorn på i 48 timmar för att sedan stänga av den och försöka sätta på den på en gång efteråt och den vill då inte starta. Har svårt att förstå vad som är fel.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel E6750 duo @ 3,4Ghz
Processorkylare: Noctua NH-U12F
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 iP35
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048 (2 GB totalt)
Grafikkort: Gainward BLISS GeForce 8800GT 512MB PCI-E
Hårddisk: Samsung SpinPoint HD403LJ 400GB
Nätaggregat: Corsair HX520
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung Intern SATA DVD+/-RW 20x
Linksys WMP54GS Wireless-G PCI Adapter
Temperaturer: 54C processor med full belastning, kring 25C i lådan

Lyckades få igång datorn och updatera Bios till en version som stödjer min processor. Detta löste problemet och allt fungerade galant Polare min hade ett liknande problem nu i veckan också. Alla Duos som slutar på 50 verkar kräva BIOS updatering om du kör ett lite äldre mobo.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med min nya, den har nästan samma hårdvara.

Processor: C2D E6750 med standardkylare
Moderkort: MSI P35 NEO-F
Minne: Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048 (2gb)
Grafikkort: Gainward BLISS 8800GTS 320mb PCI-E
Hårddisk: Samsung HD321KJ 320GB SATA2 + okänd 200GB IDE
Nätaggregat: Corsair HX 520w
Övrig kylning: 2x120mm (1 in och 1 ut tror jag)
Övriga komponenter: Samsung Intern SATA DVD+/-RW 20x med LightScribe

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med ett HTPC-bygge som har liknande problem och delar.
Har både Sata Dvd och Sata Hårddisk(Samsung spinpoint500GB). Datorn startar fint när jag ej har Sata hårddisk i, sätter jag sedan i den startar datorn om i loop varje gång den ska söka upp hårddisken.

Jag har fått allt att fungera så långt att jag hittat hårddisk i BIOS, kört igång Vista 64-bit installation, partionerat hårddisk, allt tills datorn ska omstartas....då börjar den i samma loopande igen. Har provat att ta ut Vista DVD:n också utan framgång. Jag har även installerat JBMicron drivers vid installationen i Vista.

Permalänk
Medlem

Testa minnena en och en för att se om du får samma problem (kör memtest också..).

Permalänk
Medlem

Hmm såg att jag har rev 1.0 och att man då måste ha BIOS F4 för att den ska kunna köra en E6750. Ska ta och undersöka om det är felet i min fråga. har inte kunnat starta datorn än för att kolla vad jag har någon som vet? Återkommer om jag lyckas lösa det hela.