Fråga ang. digitaltv i bostadsområde

Permalänk

Fråga ang. digitaltv i bostadsområde

I bostadsområdet där jag bor erbjuds man ett 20-tal kanaler för 50kr/mån. Haken är dock att de digitala sändningarna konverteras till analoga i bostadsområdets "central" innan de skickas ut till husen. Jag har dessutom canal digital som jag abonnerar vid sidan av. Riktigt irriterande att jag inte ens kan få digitala sändningar där.

Hur kan jag gå till väga för att få digital-tv utan att behöva köpa parabol?

Permalänk
Medlem

Man kan väl få in de "fria" (glöm inte tv-licensavgiften) kanalerna med en vanlig antenn + en digitalbox, alternativt ett tv-mottagarkort i datorn.

Visa signatur

abob

Permalänk
Avstängd

Vill du ha digital tv i datorn? isf köp dvb-t pci kort + dvb-t antenn, finns billiga mellan 99-400kr. Tror man ska välja ett kort med 1080p istället för 1080 i. Bättre med progressive scan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lilj
Vill du ha digital tv i datorn? isf köp dvb-t pci kort + dvb-t antenn, finns billiga mellan 99-400kr. Tror man ska välja ett kort med 1080p istället för 1080 i. Bättre med progressive scan.

Han ska ju knappast ha ett DVB-T när området inte ens använder sig av ett DVB system, ska han dock köra på sitt canal digital ska han ha ett DVB-S kort.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Han ska ju knappast ha ett DVB-T när området inte ens använder sig av ett DVB system, ska han dock köra på sitt canal digital ska han ha ett DVB-S kort.

Skaffar man en antenn (som lilj skrev) funkar det ju perfekt med DVB-T.

Sen är det väl ändå kabel-tv vi snackar om? då är det DVB-C som gäller, inte DVB-S.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

När började canal digital med DVB-C? Ska han köra på sin kabel tv ska han ha ett analogt kort eller ett hybrid om huset uppgraderar nån gång.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Digital Everywhere FloppyDTV-T/CI, Internal, Firewire, DVB-T & en Viaccess CA-modul DVB-T MPEG2 CI-slot för Viaccess abonnemangskort om han känner för betal kanaler då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
När började canal digital med DVB-C? Ska han köra på sin kabel tv ska han ha ett analogt kort eller ett hybrid om huset uppgraderar nån gång.

Beroende på kabel-leverantör så går det utmärkt få Canal-Digital via kabel-tv. Jag kan ex välja på Canal-digital, Viasat, Boxer allt via samma kabel-tv. I nätet sänds även ett basutbud gratis okodat digitalt samt analogt.

Men för OP, så rekommenderar jag en DVB-T lösning om du har täckning. Stora fördelen är ju att du kan ta med dig detta enkelt vid eventuell flytt. Tyvärr så erbjuder ju boxer enbart 3 Canal-Digital kanaler, men det är ju alltid något.