löneökning efter första året?

Permalänk

löneökning efter första året?

Jag har jobbat som civilingenjör i snart ett halvår och det börjar bli dags för löneförhandling igen så jag försöker få fram lite statistik. Kan inte alla som är civilingenjörer (framför allt elektrotekniker i privata sektorn), eller känner någon sådan och har lust att fråga, berätta ungefär hur många procents ökning av lönen de fick när de hade jobbat sitt första år? Sveriges Ingenjörer rekomenderar att man begär runt 10% per år de första åren men jag gissar att folk i verkligheten inte riktigt kommit upp i det eller?

Permalänk

Jag lyfte mig strax över 20% under de första 1.5 åren.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

jag jobbar inom lager & transport o fick löne lyft på 15% efter dom första 6 månaderna, och nu snart efter 2 år kommer jag få löne lyfr igen

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
jag jobbar inom lager & transport o fick löne lyft på 15% efter dom första 6 månaderna, och nu snart efter 2 år kommer jag få löne lyfr igen

Du jobbar alltså som civilingenjör inom lager & transport?

Jag tror trådskaparen är ute efter lite perspektiv i sin egna yrkesbransch. Om du nu är civilingenjör under nått område ber jag om ursäkt för detta inlägg.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Re: löneökning efter första året?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexxander
Jag har jobbat som civilingenjör i snart ett halvår och det börjar bli dags för löneförhandling igen så jag försöker få fram lite statistik. Kan inte alla som är civilingenjörer (framför allt elektrotekniker i privata sektorn), eller känner någon sådan och har lust att fråga, berätta ungefär hur många procents ökning av lönen de fick när de hade jobbat sitt första år? Sveriges Ingenjörer rekomenderar att man begär runt 10% per år de första åren men jag gissar att folk i verkligheten inte riktigt kommit upp i det eller?

Kontakta ditt fackförbund eller kolla på deras hemsida efter faktisk lönestatistik. Här lär du inte få någon vidare representativ bild.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att kolla på SIF:s eller CF/SvIng:s lönestatistik och se hur mycket lönerna ökat år för år. Vad jag minns hade iaf CF flera års lönestatistik på sin hemsida så det var lätt att jämföra men jag vet inte hur det är numera. En 3-4% skall du väl ha iaf, inflationen ligger ju på runt 3% just nu. Hur mycket du kan få beror också väldigt mycket på var i landet du jobbar och storleken på företaget. Ju större företag, desto lägre löner...

Jag är också civilingenjör i elektronik (ex CTH E05) och jobbar i Norge sedan 1,5 år. Jag fick nyligen 6% efter ett år och löfte om ny löneförhandling redan till sommaren, förra året hamnade den på 8% tror jag. Tyvärr kommer jag nog inte få ta del av den eftersom jag planerar att flytta hem efter sommaren.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag fick 14% löneökning det första året, men då var ingångslönen inte speciellt hög. Dessutom så kommer löneökningen från och med nu vara mer "normal".
Är civ. ing. datateknik, är ju rätt nära elektro i alla fall

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

10-20% låter rimligt. Beror på om du hade provanställning först eller gick med på en lite sämre ingångslön mot att du visade vad du gick för först.

Jag hade gått upp 74% i lön efter mina första 18 månader. civ ing data

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Jag gick upp 100% på 3½ år

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Jag fick 14% löneökning det första året, men då var ingångslönen inte speciellt hög. Dessutom så kommer löneökningen från och med nu vara mer "normal".
Är civ. ing. datateknik, är ju rätt nära elektro i alla fall

Vad håller du på med inom datateknik då? Vad var ingångslönen på ett ungefär? Fackförbunden för civilingenjörer rekommenderar väl cirka 26-27k som ingångslön.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Jag gick upp 100% på 3½ år

Vad började du på för ingångslön på ett ungefär?

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br33W
Vad håller du på med inom datateknik då? Vad var ingångslönen på ett ungefär? Fackförbunden för civilingenjörer rekommenderar väl cirka 26-27k som ingångslön.

Vad började du på för ingångslön på ett ungefär?

Exakt, man måste ju se höjningen i procent i förhållande till ingångslönen...

Permalänk
Permalänk
Medlem

15% efter 6 mån på mitt första jobb. (Systemvetare)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br33W
Vad håller du på med inom datateknik då? Vad var ingångslönen på ett ungefär? Fackförbunden för civilingenjörer rekommenderar väl cirka 26-27k som ingångslön.

Vad började du på för ingångslön på ett ungefär?

Jag jobbar på Ericsson, med test och verifiering av mjukvara. På Ericsson kan jag nästa lova att ingen får 27k ingångslön, om man inte är konsult där. Jag hade 24k i ingånslön, men det var för 1½ år sedan. Arbetsmarknaden ser ju annorlunda ut då. Ericsson ligger rätt lågt i lön. Jag valde det jobbet av andra anledningar än lönen.

Men generellt av folk jag känner från min klass så fick dom flesta mellan 23-27k i lön. Vet ingen som fått mer än 28k.

Däremot är det många som stiger rätt snabbt i lön om man är beredd att ta på sig ansvar eller är allmänt skärpt.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning på ny teknik-länken:

Yrkesområde: Teknik - Elektronik/Elkraft
Befattning: Konstruktör, el-tele
Bransch: Tillverkningsindustri
Region: Stockholms län
Ålder: 23 - 28 år
Min lön: 24255
Max lön: 42174

Men varför ska min lön bara vara drygt hälften av Max?

Visa signatur

flaah!

Permalänk

Ingångslönen brukar väl vara förhållandevis låg, det är ju dumt att betala förmycket om man inte vet vad den nyanställde klarar.. Sen är det ju rätt olika beroende på inom vilket område man jobbar och hur stort ansvarsområde man har..

Min lön ska förövrigt ligga på mellan 23K och 37K enligt den där, är maskinare..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga mer än att antalet 23-åringar med ingenjörsexamen och 42k i månaden är försvinnande litet.

Det är betydligt intressantare att titta på medianen, kvartilerna (och kanske även 10/90-percentilen) än det enorma intervall som det du presenterar. Tyvärr är 6 månader en lite för kort tid för att man skall kunna dra några slutsatser av sina kurskamraters löner men jag har svårt att tro att du kan få upp lönen mer än 10%. Facken brukar ju påpeka att det är vid jobb-byte man höjer lönen, inte om man stannar kvar på samma ställe hela tiden (sen är inte pengarna allt, man skall trivas också).

Jag ger inte mycket för Ny Tekniks lönestatistik ovan, den gjorde ingen skillnad när jag bytte mellan flera olika åldersgrupper.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.