Permalänk

Hur att packetera paket?

Tjenare!

Ställer frågan här då det är lite av ett bristfälle av forum.

Det händer allt oftare och oftare att man köper och säljer elektronikprylar.
Större grejor brukar man köra ut eller hämtas mot summa så är saken ur världen.

men ett PCI kort förpackas som sagt i en anti-statpåse och sen lite papper eller något runt och i ett vaderat kurvert.
men hur gör man men lite känsligare grejor som tex CPU. man vill ju inte gärna att benen viker sig att lådorna brukar ju ha en tendens att försvinna plus att frakten blir dyrare.

Hur skulle ni packetera något sånt här?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Du menar om du skulle sälja en begagnad CPU?

Permalänk

Ja, även om det kanske itne framgick i klartext så är det byten mellan privatpersoner och oftast är ju grejorna lätt begagnade som sagt och kartonger mm saknas.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog trycka ner den i en tjock bit skumgummi eller... ahh vad heter det!!!
sånt som vitt skräp som video, TV, DVD spelar är omringade av..
trycker man försiktigt ner det i detta material så borde den sitta fast och då borde inte benen kunna vika sig.
men du får nog vara försiktig så du inte själv viker benen när du trycker fast den

Permalänk
Medlem

Det finns något slags skumm, typ som Agonotheta sa, på Kjell&Co. Minns tyvär inte vad de kallar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
jag skulle nog trycka ner den i en tjock bit skumgummi eller... ahh vad heter det!!!
sånt som vitt skräp som video, TV, DVD spelar är omringade av..
trycker man försiktigt ner det i detta material så borde den sitta fast och då borde inte benen kunna vika sig.
men du får nog vara försiktig så du inte själv viker benen när du trycker fast den

dom som poppar när man trycker på dom va?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

frigolit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
dom som poppar när man trycker på dom va?

Tror inte han menade det Snarare ett hårdare material - såsom frigolit

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ja frigolit! tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Frigolit är nog ingen höjdare. Konduktivt skum däremot: http://www.kjell.com/?item=98216
eller för säkerhets skull: http://www.kjell.com/?item=98205 , finns även i andra storlekar

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom som poppar när man trycker är väl ok? Och anti-stas påse så ska det väl vara lugnt? Sedan göra som jag gör med reklam: Paketerar paket med skiten!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tänk på ESD risken!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Dom som poppar när man trycker är väl ok? Och anti-stas påse så ska det väl vara lugnt? Sedan göra som jag gör med reklam: Paketerar paket med skiten!

Finns speciell bubbelplast som är för elektronik och den är rosa sånt går de bra me

Permalänk
Avstängd

Frigolit är perfekt om man vill ta död på "naket" elektronik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Med känsliga saker så som CPU:er så tycker jag det är en bra idé att använda hård kartong.

Man viker ihop en stabil ask, lägger CPU:n (i antistatpåse och lindad i dasspapper) mitt i den lilla kartongasken, lägger några säkerhets-pelare av vikt & tejpad kartong vid sidorna om CPU:n så att asken inte kan kollapsa. Lite skumgummi över och under CPU:n få att säkerställa en viss dämpning. Sen är det bara att tejpa tejpa tejpa !! Voila, säker ask!

En ekonomisk metod. Någon som har förslag för förbättringar på min B-lösning?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Får man inte med en sån där plastskiva när man köper en CPU? (som skydd för just den delen som är känslig) Eller du kanske inte behåller sånt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Med känsliga saker så som CPU:er så tycker jag det är en bra idé att använda hård kartong.

Man viker ihop en stabil ask, lägger CPU:n (i antistatpåse och lindad i dasspapper) mitt i den lilla kartongasken, lägger några säkerhets-pelare av vikt & tejpad kartong vid sidorna om CPU:n så att asken inte kan kollapsa. Lite skumgummi över och under CPU:n få att säkerställa en viss dämpning. Sen är det bara att tejpa tejpa tejpa !! Voila, säker ask!

En ekonomisk metod. Någon som har förslag för förbättringar på min B-lösning?

Det ska räcka. Så länge du har nåt antistas runt så är det inga problem!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag köpte en CPU på tradera och den var helt okej när den kom i ett kuvert. Den var lindad i en antistatpåse och bubbelplast sen istoppad i kuvertet. Fungerar kanon!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Jag köpte en CPU på tradera och den var helt okej när den kom i ett kuvert. Den var lindad i en antistatpåse och bubbelplast sen istoppad i kuvertet. Fungerar kanon!

För säökerhets skull kan man lägga i relativt stora plastbitar på varsin sida av processorn i kuvertet, för att minimera risken för brytskador. Sen finns ju fina "do not bend"-dekaler att klä kuvertet med också

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så verkar postens sorteringsmaskiner inte vara helt läskunniga
antistatpåse, bubelplast och liten kartong eller för de som har, ett gammalt kassetfodral

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

lga775 cpuerna har inga ben.. det är bra.. annars så brukar ju någon typ av skumgummi eller liknande mot benen, sedan i en hård pappask. har många sådanna man fick med oemcpuer från amd som är ca 15mm höga.. sedan så kan du ju lägga denna i ett vaderat kuvert.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Frigolit är nog ingen höjdare. Konduktivt skum däremot: http://www.kjell.com/?item=98216
eller för säkerhets skull: http://www.kjell.com/?item=98205 , finns även i andra storlekar

Precis vad jag tänkte på

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du har inte nån gamma smyckets ask. det ända vettiga jag kan komma på

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS