Datorn vägrar hoppa igång ordentligt [Problem] - hjälp

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar hoppa igång ordentligt [Problem] - hjälp

Tjohej. Igår morse skulle jag som vanligt sätta mig vid datorn och nöjessurfa genom lite bokmärken... trodde jag. Datorn vägrar nu kicka igång. Har aldrig haft detta problem förut.

Börjar med att gå igenom datorkomponenterna:
Operativsystem: Windows Vista 32-bitars
Processor: Q6600
Processorkylare: ZeroTherm-nånting
Moderkort: ASUS P5K-SE
Minne: 2x 1024MB Crucial Ballistix PC6400
Grafikkort: Geforce 8600GT
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200RPM 500GB SATA2
Nätaggregat: Siesonic... nåt. Bra när jag köpte det iaf.
Övrig kylning: 1x120mm insug i front, och 2x120mm utblås där bak
Övriga komponenter: Netgear wlan adapter WG311T, Creative X-Fi Xtreme Gamer (likn. namn).
Temperaturer: Det är omöjligt ett temperaturproblem, så kollar inte upp detta nu.

Jag startar alltså datorn, fläktarna börjar surra, allt verkar få strömtillförsel. Men sen händer inte ett smack. Får inte upp nån POST på skärmen, den är svart. Ingen PC-speaker eller varning, ingenting. Prövar vanliga resetknappen, hjälper inte.

Jag får för mig att min HDD inte vill riktigt. Men samtidigt, den borde väl känna av det, och i så fall protestera på ett eller annat vis vid uppstarten? Vore jävligt synd i så fall, om den är trasig. Förlorar då bilder och musik som är sparat sedan lång tid tillbaka. Jag har varit i tankarna om att göra ny backup, men då min brännare inte vill fungera som den ska i Vista har det legat på is. Men men, sånt som händer.. Frågan är helt enkelt, vad är, eller kan tänkas vara problemet?

Har kontrollerat att alla kablar sitter i ordentligt, ingen verkar glappa. Fast man kan omöjligt veta. Så gott som dammfritt innuti, då dammfiltrerna har samlat på sig allt.

Jag installerade en trial av NOD32 2-3 dagar tidigare, och det segade uppstarten av datorn tyckte jag. Sen kör jag med "readyboost" med mitt usbminne, och det har verkat fungera. Enda anledningen att jag nämner detta är att det är vad som är annorlunda från mönstret, samt att en polare har dock haft bekymmer med readyboost.

Bah vad tror ni? Kommer väldigt olägligt med datorhaveri (om det är så pass illa) ur en ekonomisk synvinkel. Jag sitter mest här som ett frågetecken då den fungerade så sent som kvällen innan utan några problem.

FAST nu när jag tänker efter, dagen innan den vägrade hörde jag förresten ett lite annorlunda resonansljud, som var lite störande... dock inte tillräckligt störande för att göra mig orolig just då när jag satt och spelade. Hmm :/ HDD:en är gummiupphängd, så den för normalt sett inte så mycket oväsen heller.

Så typiskt också en grådassig helg som denna... och så sitter man tillfälligt vid jobbets dator endast för att få swec:s expertishjälp. Tackar ödmjukast för den som tar sig tid att läsa allt ända hit.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Kör en clear cmos/bios står i moderkortsmanualen hur man gör. Annars kan du alltid testa felsöka koppla bort allt onödigt förutom, prolle, en sticka minne, grafikort, nätagg, hd.

Permalänk
Medlem

Reset av BIOS hjälpte inte. Har även testat att plocka bort hdd:en, grafikkortet, ljudkortet, dvd-rom:en, och hm ja... det hjälper inte heller. Har även letat efter trasiga kondingar överallt, men allting ser helt OK ut, och jag har då inte hört nån smäll heller. Drar jag ur strömkabeln till grafikkortet tjuter det, så den märker ju av komponenterna. Moderkortet verkar bara ha en attityd nu.

Jag är verkligen förvirrad. Jag har ett problem, där det inte tycks finnas en lösning. Älskar datorer...

Tack för svaret ska du ha i alla fall kom gärna med fler förslag som att slänga ut den från balkongen etc.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det två alternativ. Det är antingen moderkortet eller grafikkortet som har gett vika. Så börja med att pröva med ett annat grafikkort.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Jag har också aningar mot dom två.. men hela problemet känns så skumt och diffust.

Att grafikkortets bios(?) helt enkelt har gett sig. Eller nåt med moderkortet... aldrig haft problem med moderkort förut, men jag kan bara tänka mig vilka udda problem det skulle kunna förekomma om det är trasigt nånstans.

Ska prova byta sen, tack för svaren.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

kan ju vara så att grafik-kortet glappar/inte sitter i ordentligt..
hade samma problem förrut.
Dagens graffekort väger ju en del..

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt moderkort med rätt revision klarar av din processor. Om du har fått en q6600 med G0 Stepping så kan det krävas en updatering av BIOS om du har otur. Samma incident har inträffat både för migsjälv och en polare. Alla Duos med G0 stepping funkar väldigt ostabilt med lite äldre mobos. Dock löste det sig med updatering av BIOS i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasp
Kolla om ditt moderkort med rätt revision klarar av din processor. Om du har fått en q6600 med G0 Stepping så kan det krävas en updatering av BIOS om du har otur. Samma incident har inträffat både för migsjälv och en polare. Alla Duos med G0 stepping funkar väldigt ostabilt med lite äldre mobos. Dock löste det sig med updatering av BIOS i båda fallen.

Jag har i princip samma fel som trådskaparen... Det är en ny dator som bara halvt hoppar igång, dvs. alla fläktar går och det känns som de ska funka, men får ingen bild... Har testat graffekortet i annans burk o de funkar. Tror du det kan vara så att jag behöver flasha BIOS med kanske? Kör ett MSI K9A Platinum moderkort tillsammans med en Athlon 64 x2 6400+ BE 3,2ghz, är tacksam för svar.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Jag tog över datorn till en polare och stoppade in hans grafikkort, ingen skillnad. BIOS:et är uppdaterat sedan tidigare, och jag har b3-stepping.

Men upptäckte att moderkortet inte ens reagerar när minnena plockas ut... så det känns riktigt misstänksamt. Och har svårt att tänka mig att cpu:n är trasig, den skulle väl bara throttla i så fall.

Har gjort en RMA på moderkortet nu i alla fall. Tack igen för svaren.

---------

Uppdatering: Nytt moderkort löste biffen. Fast valde ett Gigabyte istället nu.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag tog över datorn till en polare och stoppade in hans grafikkort, ingen skillnad. BIOS:et är uppdaterat sedan tidigare, och jag har b3-stepping.

Men upptäckte att moderkortet inte ens reagerar när minnena plockas ut... så det känns riktigt misstänksamt. Och har svårt att tänka mig att cpu:n är trasig, den skulle väl bara throttla i så fall.

Har gjort en RMA på moderkortet nu i alla fall. Tack igen för svaren.

---------

Uppdatering: Nytt moderkort löste biffen. Fast valde ett Gigabyte istället nu.

Även jag har gjort en RMA på moderkortet, jag har ju i princip samma fel som dig, och när man drar ut minnerna kommer inga feltjut, så jag hoppas att det är den det är fel på. Lite jobbigt om det inte är det dock, med tanke på att jag kommer vara utan moderkort i nån vecka nu. Ska köpa en nyare version av det moderkortet hade jag tänkt, K9A2 Platinum för socket AM2+ som stödjer athlon 64 x2 6400+ redan vid BIOS-versionen 1.0, till skillnad från K9A, som stödjer från 1.7. Hoppas att det hjälper.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Jag har precis samma problem som trådskaparen dock startar min dator ibland och bilden låser sig så att man får reeboota på reset knappen, kan det vara moderkortet som har packat ihop?

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.