Processorn börjar bli väldigt varm... - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Processorn börjar bli väldigt varm... - Hjälp!

Hejsan!

Jo det är så att jag har en bärbar dator, nämligen en HP Pavilion dv9005ea dator.

Processorn är en AMD 64x2 , minne 2 gig, osv...

Jo här är problemet, för 2 dagar sedan började cpu'n helt plötsligt (några minuter efter att jag startat den) bli väldigt varm...

Utan att jag gör något börjar CPU värmen (mäter med Everest) höja sig från ca 62 grader (på bägge två) till 80-85 grader och den håller kvar sig i den värmen utan att jag har några extra program igång... Den höjer sig de 20 graderna på ca 15 minuters tid och håller sig kvar i kanske en halvtimme.

Efter en halvtimme börjar temperaturen sakta sänkas ner till ca 65 grader igen och efter en längre tid höjs den senare till 80+ igen. Det har inte varit såhär tidigare. Jag trodde först att det kanske var något jag installerat men senare så scannade jag datorn med tuneup utilities (nyaste), defragmenterade, rensade allt skräp, spyware med ad-aware, errorkiller, powersuite och tog bort allt från autostarten men problemet kvarstar.

Finns det något jag kan göra för att "svalka" ner datorn? Varför blir den varm under en viss period och sedan sval igen? Väldigt konstigt tycker jag.

Hoppas på hjälp!

mvh,
Moris.

Permalänk
Medlem

öppna datorn och kolla efter hur fläktarna mår, att dom snurrar klokt och att dom inte är totalt igendammade, det kan vara något sånt

Permalänk
Medlem

tror nog inte han kommer vilja slita upp en bärbar i första hand
om du inte vågar så lämna in den

Permalänk
Medlem

Garantin har gått ut för 1 månad sedan så jag gav det ett försök, 2 timmar senare fastslog jag att det var omöjligt att ta sig förbi någonstans utan att ta isönder saker o ting så jag skruvade fast burken igen. HP har verkligen gjort ett bra jobb om deras mål var att man inte ska kunna komma åt någon annan hårdvara förutom hd'n/minnet...

Jag tror dock inte att det är ett hårdvaru problem. Det kom helt plötsligt, hade det varit fläkten hade det väl blivit sämre med tiden?

tacksam för hjälpen!

mvh,
Moris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moris
Garantin har gått ut för 1 månad sedan så jag gav det ett försök, 2 timmar senare fastslog jag att det var omöjligt att ta sig förbi någonstans utan att ta isönder saker o ting så jag skruvade fast burken igen. HP har verkligen gjort ett bra jobb om deras mål var att man inte ska kunna komma åt någon annan hårdvara förutom hd'n/minnet...

Jag tror dock inte att det är ett hårdvaru problem. Det kom helt plötsligt, hade det varit fläkten hade det väl blivit sämre med tiden?

tacksam för hjälpen!

mvh,
Moris.

När ett lager skär, Så skär det snabbt.

Det enda jag kan rekommendera, Är att plocka isär den.

Och låt inte processorn gå över 70c Skadligt

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har precis märkt en väldigt konstig sak...

Helt plötsligt är inte så nu längre att temperaturen går i 80 + utan den håller sig i cirka 60-70 grader...

Det konstiga är att den ena processorns temperatur ligger på ca 51 grader medan den andra ligger på ca 65-70 grader konstant. Varför är det så?

*/När jag känner efter med armen så är fläkten på baksidan av datorn rätt så mycket varmare än den som är under\*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moris
*/När jag känner efter med armen så är fläkten på baksidan av datorn rätt så mycket varmare än den som är under\*

Insuget sitter under, därför. Det är en radialfläkt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Det *kan* vara gfx kortet som värmer upp processorn (om det inte är något inbyggt slött). På min HP dv9099ea ligger gfxkortet på 60 grader vid idle i strömsparläge!! Så fort man gör något som belastar grafiken rusar tempen i höjden och processorn föjer snart efter.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

alltså jag tror knapapst processorn pajjar av 85C. Desutom har den termisk skydd så den stäger av sig. Renoverade just en laptop te syran som la av efter 5-10 min. Fick den av en polare som skylle hsysta den (P4 2.53Ghz, 512Mb ram och 40Gb disk osv osv. Men kan ju säga att det var 5-6mm tjockt damm i varge fläns så IGEN luft komm igenom. Skruvade isär den i varje liten del och tvättade plast cahssi och alla metaldelar i duschen i varmt vatten å sopa. Å det blev fan i mig mörgrått vattnet! Sedan mobo tvätade jag i T-röd. Bara skölja av det typ blir som nytt sedan. Torka grejor kan man göra i 50C i ugnen bara sätta en kniv i mellan så vattenågan kan ta sig ut. mobo mm självtorkade från t-röd å nån timme. Diskar mm är ju iget man behöver ge sig på direckt. Anlednigen te att jag tvätade mobo mm var för det vart spillt vättska i den minst 2 gånger så T-bord mm fugnerade ej som det skulle Dock fugnera allt nu felfritt efter renoverigen. Så i mitt fall vara det nödvändigt med total tvätt om man ska säga så. Är självklart inte riskfritt men helt möjligt å göra.

i ditt fall så får du nog stippa ner den ca 50% för å komma åt å få bort kylaren.

Oftast brukar man få ta loss ett palstskydd som går över gångärnen för skärmen. Oftast får man trycka in där bak sedan dra upp. Får fälla skärmen det sista för å få upp. kan vara bra å ha nån liten mejsel för å få up pskiten. Sedan brukarm an få lossa tangentbordet. brukar sitta 3-5 skruv. Sedan under det kan man i vissa äldre maskiner i alla fall hita disken annas brukar det msä ara åränsa den från deverse plåtar och liknande. En del skruv. Sedan brukar man få fram kylaren som sedan bara är å montera loss.

Jag har renoverat 2st laptops som jag ägt hitils pga haverier eller liknande med bra resultat. Gälelr bara å var försicktig å nogran och försöka klura ut hur dom monterat i hop skiten innan man börjar dra i sakerna. Oftast får man lsosa en del sladar osv med hjälp av må mejslar eller tänger då det oftast är en forma av push kontackter som måste upp för å få ur dom tunnaste transparanta flat kablarna typ tangentbord osv.

Får du ut kylaren så kan su oftast skruva isär den och ta u fläkten. Fläkten kan du sedan tvätta i sopa och vatten och torka i ugnen i 1-2h så den blir redigt torr. Brukar bli mö fett och skit från huden från användaren som fastnar på bladen. Sedan kan man om lagren är kassa och det är kulager med lite tur norpa lika dana lager från nån annan fläkt å stoppa i.

alternativet är å fixa en vanlig fläkt som har samam diameter på bladen och mer eller mindre klipap bort ramen och limma dit fläkten i basen av kylaren Glöm dock inte å välja en fläkt med lämpligt rpm typ 5-6000rpm och flyta över fläktkontackten så det passar mobot sedan.

Jag har gjort en del liknande lösnigar på gfx kort mm med cusomkylae som behövt renoveras för en liten till igen peng.

T-rdö är annars ganska skonsamt på elektronig och dunstar rätt bra specielt om det får liga lite fesjumme.

Kan ju itne ge några garantier det fins inte men som sagt det går om man vill rädda nån gammal skit te laptop tex å köpa sig ett år eller tvp te utan extra kostnad